Frank Ånstad Skrevet 3. september 2004 Skrevet 3. september 2004 Har et spørsmål, ang. en diskusjon jeg hadde med noen på jobben forleden dag: Hvor mange Concorde ble det bygget og satt i trafikk, totalt? Hilsen Frank. Siter
Timmy Brandt Skrevet 3. september 2004 Skrevet 3. september 2004 20st Concorde ble bygget mellom -66 og -79. 14st av de ble kjöpt av flyselskap. 5st til British Airways og 4st til Air France. Singapore Airlines kjöpte vel 1 fly ? Googla etter det, så finner du en bra link her og en til her . Siter
Aleksander Rønning Skrevet 3. september 2004 Skrevet 3. september 2004 Nei, Singapore Airlines kjøpte aldri noe Concorde, men de var veldig entusiastiske, og fikk inngått en avtale med BA, og fikk lakkert Singapore Airlines Liveryet på den ene siden av Concorden, mens BA hadde sitt Livery på den andre siden. Siter
Frank Ånstad Skrevet 3. september 2004 Forfatter Skrevet 3. september 2004 Ja, jeg mener også at det kun var BA og Air France som kjøpte Concorde. Frank. Siter
Frank Ånstad Skrevet 3. september 2004 Forfatter Skrevet 3. september 2004 Mens vi er inne på dette, er det noen som vet hvor mangen B747 som er bygget til nå, sånn ca., selvfølgelig? Frank. Siter
Oddvar Johan Martinsen Skrevet 3. september 2004 Skrevet 3. september 2004 Hei Tror det er ett sted mellom 700-800 747- maskiner bygd til nå, riktignok over de siste 40 årene..fra 1969 til 2004, men litt av noen tall likevel.. Hvor mange som har ramlet ned eller på andre måter blitt vraket vet jeg ikke.. Men BA er i alle fall en av de største opperatørene av B747 Hilsen Oddvar Braathen1976 VNAS325 Siter
Andreas Thoresen Skrevet 3. september 2004 Skrevet 3. september 2004 hittill i historien er det faktisk levert 1347 stk. 747 av alle typer. Den største forbrukeren er JAL international som totalt har fått levert 106 mens BA ligger som en god nr. 2 med 94 leverte. SAS havner langt ned med de 6 de hadde en gang i tiden [color:"red"] [/color] Siter
Martin Bjørlo Skrevet 3. september 2004 Skrevet 3. september 2004 ANA har vel en god del de og tror jeg. Siter
Frank Ånstad Skrevet 3. september 2004 Forfatter Skrevet 3. september 2004 Ja, B-747 og Concorde ble jo også liksom bygget for å konkurere mot hverandre. Både England og Frankrike hadde jo store ambisjoner når det gjaldt Concorde. I ettertid er det jo lett å se at det var Boeing og B747 som gikk av med den seieren. B747 bygges jo fremdeles i dag også. Frank. Siter
Christian Alden Skrevet 3. september 2004 Skrevet 3. september 2004 Noen som vet om Boeing har planer å videre utvikle B747? Selskaper har jo begynt å erstatte de med A340 og A330 allrede. Siter
Michael A B Skrevet 4. september 2004 Skrevet 4. september 2004 Boeing hadde tidliger planer om en B747-500 og -600, men som dere kanskje har skjønt, så strandet de planene. I litt over ett år har Boeing luftet planene om B747advanced, en litt utvidet versjon av B747-400en, hvor de har inkludert teknologi fra 7E7, samt gjort noen endringer på layouten (feks restingrooms over kabinen!) Om den noen gang blir realisert er jo da det store spørsmålet. Noen omtaler 747adv for en PR-gimmick ment for å dra oppmerksomhet vekk fra A380. Men uansett, det er et stort sprik mellom A340-600/B777-300 og A380, og her passer B747 perfekt inn. For noen selskaper blir A340-600/B777-300 for liten og A380 for stor. I tillegg er det flere selskaper som har B747 som ikke ønsker enda en ny flytype i drift, så nå har Boeing litt press på seg til å endelig realisere et nytt prosjekt basert på B747. Siter
Christian Alden Skrevet 4. september 2004 Skrevet 4. september 2004 Hvorfor strandet de planene om 747-500 og -600? Siter
Michael A B Skrevet 4. september 2004 Skrevet 4. september 2004 Hvorfor strandet de planene om 747-500 og -600? Her finner du en del interessant lesing: http://airtransportbiz.free.fr/Aircraft.html Lenge siden jeg har lest det, men en annen ting som nok er grunnen til at det aldri ble noe av -500/-600 var nok mangelen på interesse, samt kostnadene ved utviklingen ($7 mrd!) På dette tidspunktet jobbet Boeing med videreutviklingen av B777 for ultralonghaul, og det tok nok ressurser, samt at flere selskaper maste etter denne versjonen av B777. -500/-600 var nok ikke så enestående bortsett fra større kapasitet, lengre rekkevidde, ellers var den en forlenget -400. Vil tro at en 747adv vil stille sterkere i og med at Boeing nå satser på mer økonomiske fly. Siter
Dag Erik Lund Skrevet 19. mai 2006 Skrevet 19. mai 2006 Jeg lurer på en liten om concorde; Hvor mye kostet en tur fra Heathrow til JFK mens den var i drift? Det må ha vært mye. Snakker vi titusener? Nysgjerrig.. Siter
Andreas Ommundsen Skrevet 19. mai 2006 Skrevet 19. mai 2006 Er 747Adv det samme som 747-8 Michael? Har jo vært mye snakk om 747-800 freighter og passasjerversjon. http://www.747.newairplane.com/ Siter
Michael A B Skrevet 19. mai 2006 Skrevet 19. mai 2006 Er 747Adv det samme som 747-8 Michael? Har jo vært mye snakk om 747-800 freighter og passasjerversjon. http://boeing.com/commercial/747family/747-8_background.html 748 ble omtalt som 747Adv i forkant av project launch Du har 748F, og så har du 748I (I for intercontinental, som er pax-versjonen.) Nå ser det faktisk ut som at 748 vil ha lengre rekkevidde enn A388, samt at den vil ha lavere CASM. Hvem hadde trodd at et 30+ år gammelt design ville klare det Siter
Andreas Ommundsen Skrevet 19. mai 2006 Skrevet 19. mai 2006 Jeg vil tro 748 vil slå mye bedre an enn A380. 12% mindre fuelforbruk enn Airbusen også. Håper nå den blir realisert... Dette er jo det Boeing selv sier: Program milestones: Launch - November 2005 Final configuration - fourth-quarter 2006 Rollout - third-quarter 2008. First flight - fourth-quarter 2008 Certification and entry into service - September 2009 Siter
Michael A B Skrevet 19. mai 2006 Skrevet 19. mai 2006 Jeg vil tro 748 vil slå mye bedre an enn A380. 12% mindre fuelforbruk enn Airbusen også. Hvordan en måler hvor mange prosent mindre fuel den bruker må en nå være litt varsom med, er det 12% mindre per sete, per km, per tonn? Motorene i seg selv (GEnX vs Trent900/GP2700) forbrenner ca 6-7% mindre fuel per time i cruise om jeg ikke husker helt feil. Per time, vil en 748I bruke ca 3tonn mindre fuel ved long range cruise enn en A388 (og dette er med de gamle tallene for range for 748I (8000nm mot 8300nm.) 748 er rett og slett så mye mer strukturelt effektiv, samt at den veier betraktelig mindre men tar likevel ikke så alt for mye mindre payload. Håper nå den blir realisert... Det blir den 748F har 18 ordre, og har EIS i september 2009, mens 748I har EIS første halvdel 2010. Siter
Johan Clausen Skrevet 19. mai 2006 Skrevet 19. mai 2006 Jeg lurer på en liten om concorde; Hvor mye kostet en tur fra Heathrow til JFK mens den var i drift? Det må ha vært mye. Snakker vi titusener? Nysgjerrig.. Sådan noget i den stil, bare i £... (efter hvad jeg har hørt) Siter
Michael A B Skrevet 19. mai 2006 Skrevet 19. mai 2006 Jeg lurer på en liten om concorde; Hvor mye kostet en tur fra Heathrow til JFK mens den var i drift? Det må ha vært mye. Snakker vi titusener? Nysgjerrig.. Jeg hørte en gang snakk om 70000kr, lurer på om det var én vei óg... Siter
Lars B. Frostad Skrevet 19. mai 2006 Skrevet 19. mai 2006 Jeg lurer på en liten om concorde;Hvor mye kostet en tur fra Heathrow til JFK mens den var i drift? Det må ha vært mye. Snakker vi titusener? Nysgjerrig.. I 2000, kostet en tur/retur billett: New York - Paris ca NOK: 49,000.- (Med Air France) I 2001, kostet en tur/retur billett: New York - London ca NOK: 69,000.- (Med British Airways) (prisene gikk bra opp, etter AF sin Concorde som kræsjet) I 2003 (siste året Concorde var i drift), kostet det ca. NOK: 60,000.- til 65,000.- (LHR-JFK) bortsett fra siste flighten. Var flere som kjøpe de siste plassene ombord til fantasipriser osv. Her er en bilde-reportasje (med mye interessant info) fra en som dro med Concorde i 2003: http://www.samchuiphotos.com/Concorde/ConcordeTripReport2.html (trykk på bildene, for å se de større) Siter
Dag Erik Lund Skrevet 19. mai 2006 Skrevet 19. mai 2006 Å dra te sia! Trodde ikke det var SÅ mye. Er ikke rart det tok slutt.. Siter
Andreas Ommundsen Skrevet 19. mai 2006 Skrevet 19. mai 2006 Hvordan en måler hvor mange prosent mindre fuel den bruker må en nå være litt varsom med, er det 12% mindre per sete, per km, per tonn? Aner ikke hva Boeing har målt det i men sjekk menyen >Responsibility her: http://www.747.newairplane.com/ Siter
Andreas Ommundsen Skrevet 19. mai 2006 Skrevet 19. mai 2006 For å skryte litt kan jeg si at jeg har en bok som tanta til mamma fikk ombord på Concorde... Her er et bilde av den: http://img11.picsplace.to/img10/8/DSC01807.JPG Var visst en gave alle fikk av BA og Concorde. Skal bevare den trygt... Kanskje i Braathens SAFE? Siter
Johan Clausen Skrevet 19. mai 2006 Skrevet 19. mai 2006 Min far og mor var inde i Concorden da den besøgte Danmark første gang i 1982. De vandt en konkurrence i en dansk avis, og præmien var, at komme indenfor i Kastrup og kigge nærmere på flyet. Jeg scannede ind 3 af de billeder min far tog dengang, og uploadede 2 af dem til airliners.net: http://www.airliners.net/open.file/1033354/M/ http://www.airliners.net/open.file/0964608/M/ Jeg scannede også et billede af forhjulet ind: [image]http://img92.imageshack.us/img92/4481/concorde5cph0vg.jpg[/image] Så fik min far også et hæfte, hvor BA skriver om Concorden og hvor god den blandt andet er overfor miljøet: [image]http://img130.imageshack.us/img130/1341/concordeforside6ds.jpg[/image] Siter
Kjell Andreassen Skrevet 19. mai 2006 Skrevet 19. mai 2006 Hvis noen andre er keen paa aa gaa gjennom en Concorde saa er det en paa USS Intrepid i New York som er aapen for public... http://www.intrepidmuseum.org/intrepidmuseum/index.php?MERCURYSID=2baade9db41888cf00337745a15110eb Siter
Johan Clausen Skrevet 19. mai 2006 Skrevet 19. mai 2006 Glem heller ikke Museum of Flight i Seattle: http://www.museumofflight.org/Display.asp?Page=Concorde Siter
Olaf Ghanizadeh Skrevet 19. mai 2006 Skrevet 19. mai 2006 Den Concorden så jeg i filmen National Treasure! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.