Gå til innhold

Cessna Skyhawk goes glass.


Olav M. Rønningen

Anbefalte innlegg

Virker som Cessna er på vei bort fra den klassiske utrustningen, men det blir vel en stund til dette blir standard i flyene vil jeg tro.

Bare tenker i frykt over manualen som følger med, det er ikke lenger bare grafer og tabeller, men nå med dobbelt opplag av instruksjoner på hvordan glass cockpiten fungerer.

Men det blir litt ryddigere, og det er jo bare til fordel. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit hvis man hovedsakelig skal fly IFR, men har man ikke annet enn VFR-sertifikat har det nok liten praktisk nytte. Da skal man jo se ut av flyet hele tiden uansett ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ny avionikk kan hindre en del "dumme" ulykker med Ga piloter med lite erfaring i IMC, så kjør på sier nå jeg.

Dem sier jo at integrert avionikk avlaster piloter, så da er vel det litt positivt i alle fall.

 

Om man leser noen av de tallrike artiklene på tema i "Flying" osv, så tyder det på at disse nye systemene krever en god del opplæring og trening før man kan hente ut en sikkerthets/trygghets gevinst over analoge instrumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil nok hindre visse type ulykker, men vil nok også medføre nye problemer og nye type ulykker. Cirrus S22 med glass cockpit har vært på markedet noen år nå, og der har man sett at pilotene tar større sjanser fordi de har så godt utstyrte fly. De tar sjansen på fly inn i dårligere vær, de flyr vanskelige approacher de kanskje ikke har god nok trening til å fly osv. I USA har man også muligheten til å få presentert bilder fra værradarer i GA-fly (bildene oppdateres via satelitt), og dette fører også piloter inn i dårligere vær fordi man tror man har full kontroll.

 

Skal slikt utstyr fungere, så må man ha en pilot som fungerer desto bedre og som har større fokus på både utstyrets og sine egne begrensninger. Kan man ikke å bruke instrumentene slik de skal brukes, så vil det skape flere problemer enn være til nytte. De som er opplært til å fly med "gammeldagse" instrumenter vil nok ha problemer med å ta ibruk en glass cockpit helt uten videre. Jeg merker selv hvor mye mer tid jeg bruker på å se inn i cockpiten når jeg har instrumenter jeg ikke kjenner 100%. Flyr jeg VFR skal jeg jo helst bruke 95% av all min tid til å se etter annen trafikk, men det er lett å glemme seg bort å fikle med GPS'n i stedet. Men jeg tror nok neste generasjons piloter som vil vokse opp med slikt utstyr ikke vil ha store problemer med det.

 

Alle som kjøper Cirrus S-22 må forresten gjennom et eget opplæringskurs hos fabrikken fordi flyet har så mange komplekse instrumenter. Det sier vel litt ""

 

Diamond Star (DA40) og nye Diamond Twin Star (DA42) kommer nå også med Garmin 1000. Etter hva jeg har hørt så vil de fleste som bestiller IFR-utgaven av DA40 ha Garmin 1000 i stedet fordi vanlige instrumenter. Prisforskjellen er ikke allverdens...mann må jo likevel ut med mye penger, så noen tusen fra eller til gjør da lite ""

 

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den likte jeg Christian.

Det er nok som du sier fare for at piloter "våger" mer og da KAN følgene bli katastrofale. Som regel går det bra og det er forøvrig takket være instrunentene og ikke minst piloten.

 

Glasscockpit er ikke noe problem for meg (jeg er bare snart 15år så jeg tror ikke jeg har så mye å si der) men derimot hvis det dukker opp FMC-systmer, da er det gjort. Da forvinner liksom hyggen med flyvingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...