Bjørn E. Rostad Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 Hei. Jeg er ny her på forumet og er vel også ny i Flight Simulator-miljøet. Har nettopp registrert meg på VATSIM.net. (Nok å lese igjennom). Jeg har ikke tenkt til å begynne å fly sammen med profesjonelle folk i redsel for å ødelegge for dere osv. Det venter jeg med. Jeg bare lurte på hva som skjer om man har lastet ned et nytt scenery til OSL og skal spille online på VATSIM. Om jeg da bruker det nye scenery'et vil jo ting gå galt for de som ikke har dette scenery'et. Hvordan ordner dere det problemet? Og om jeg laster ned nye fly eller teksturer til f.eks. et Boeing-fly. Hva vil dere se da? Har også lett etter en liste over ting man bør mestre før man starter med VATSIM, men har ikke funnet noe. Jeg klarer for eksempel ikke å fly med ILS. Er det noen forhåndskrav? Jeg har ca. 70 timer med FS2002 og 0 timer med FS2004 bak meg. Har fullført det lille introduksjonskurset hvor man lærer å lande osv. Hva mener dere er minstekravene før man bør starte på VATSIM? mvh, Bjørn Rostad Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne Brathole Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 Hei Bjørn! Alltid hyggelig når nye vil komme inn på VATSIM.. Vil anbefale deg å lære deg litt om det instrumentielle, som ILS og slik, ihvertfall hvis du skal fly de store fuglene. Ellers er det greit å vite hva en skal si, og selv om flygelederne er behjelpelige så er det alltid greit å ha litt basic kunnskaper. Her er et eksempel på hvordan det kan høres ut. Sound file with example ATC communication Ellers er det mye bra og lese rundt om på internett. Hvis du sjekker posten om det er vanskelig å være på VATSIM finner du noen gode linker. Så håper vi å få deg i lufta, men som sagt: få noen timer til bak spakene. Så er du der snart! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 Heisann, og velkommen til et hyggelig miljø. De fleste som flyr i Norge har NA (Norwegian Airports) installert på sin data, så på OSL er det ikke noe stort, men det er riktig som du sier, det kan skape problem med forskjellige sceneries installert. Porblemet ligger i at default scenery sjeldent har rullebane, taxebaner og terminaler plassert korrekt. Men det er sjeldent så stort problem at vi må gjøre noe annerledes. Men det er viktig å tenke på når du flyr at det ikke er sikkert at alle har samme sceneryet installert på sin PC, derfor er det lurt å f.eks. stoppe noen meter lengre fra rullebanen enn normalt så innkommende fly ikke ser at du står på rullebanen. Når det gjelder fly og textures så må du laste en en såkalt CSL-fil som legger til en del modeller og textures til Squawkbox. i Squawkbox må du derfor velge et fly fra denne listen som passer bra til det flyet du faktisk flyr. Andre vil ikke se deg som du ser deg selv, men som flyet du har valgt i listen. Det er ikke heller alltid det fungerer så bra, og kanskje ser du en som flyr en 747, men det ser ut som han flyr en cessna. Dette tror jeg vil bli bedre når neste versjon av Squawkbox kommer (men ingen vet når den kommer ). Jeg anbefaler deg å gå gjennom hele flyskolen som følger med Flightsimulator. Det tar litt tid, er mye å lese osv, men jeg er sikkker på at når du har bestått alle leksjonene og lest alle "hjemmeleksene" så er jeg helt sikker på at du vil få den enda gøyere når du flyr og du vil også forstå begreper som IFR, VFR, STAR/SID, ADF, NDB, VOR, ILS osv. mye bedre og kan bruke de. Som regel er det IFR-flyging det går i på VATSIM, men det er absolutt ingenting i veien for å ta seg en VFR-tur om man føler for det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn E. Rostad Skrevet 1. august 2004 Forfatter Del Skrevet 1. august 2004 Takk for to flotte svar. Nå føler jeg at jeg har fått nok trening i å fly. Gjenstår bare litt VOR, ILS og kanskje litt til. Uansett kommer jeg nok til å fly VFR foreløpig. Etter det jeg har fått med meg trenger jeg (bruker FS2004): - SBrelay - Squawkbox - FSUIPC.dll - RogerWilco Det er alt? Beklager at jeg spør så dumt. Jeg kunne sikkert Googlet meg frem til dette også, men man må jo ta i bruk forumet når man først har det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Gundersen Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Ikke bruk roger wilco, bruk advanced voice client. (avc) Du kan google deg frem til den Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn E. Rostad Skrevet 2. august 2004 Forfatter Del Skrevet 2. august 2004 Jeg har problemer med å få AVC til å virke. Den sier det er for mye bakgrunnsstøy osv. Uansett. Klarte å koble meg til VATSIM i natt. Var dessverre ingen folk i tårnet på ENGM kl 06.00 Men det største problemet nå er at FS begynner å henge/lagge når jeg kommer meg online. Noen som har noe erfaringer å dele? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Er det flere viktige ting man bør kunne? Kan IFR men jeg skal gå igjennom flyskolen i fs å se om det er noe jeg ikke har fått med meg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn E. Rostad Skrevet 2. august 2004 Forfatter Del Skrevet 2. august 2004 I tillegg til det jeg lurte på i forrige innlegg: Hvilken AVC-server skal jeg joine? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Hei! Ta en titt på punkt 31 i denne manualen: http://virtualcoastair.org/learning/oppkobling.htm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Er det noen sider der det står sånn ca hva man skal si til atc'ene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torfinn Nome Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Er det noen sider der det står sånn ca hva man skal si til atc'ene? Scandinavian VA, velg "Flight Ops" og "Communication Procedures". -- Torfinn Nome, SAS779/NOW1121/LN-TNO Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Er det noen sider der det står sånn ca hva man skal si til atc'ene? Studer denne: http://home.online.no/~roa-sand/artcc/train/sampleflight.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Prøvde nettop å logge på men jeg tror ikke det funker. Det er i hvertfall ingen andre der Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 joda Erlend det funak kjempe fint så du sto der.... sendte deg til og med en privat melding... prøv igjen ved ENBO Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 ServInfo er ett kjekt programm å ha.Her ser du hvor det er ATC og div annen info på VATSIM/IVAO. Du finner det her: http://www.flightsim.no/file/Pro_Controller/more2.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 joda Erlend det funak kjempe fint så du sto der.... sendte deg til og med en privat melding... prøv igjen ved ENBO Fikk ikke noen melding jeg Laster ned servinfo nå. EDIT: Forresten, hvilken server skal jeg joine? Atter en edit: nei glem det, fant det ut Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn E. Rostad Skrevet 2. august 2004 Forfatter Del Skrevet 2. august 2004 Scandinavian VA, velg "Flight Ops" og "Communication Procedures". -- Torfinn Nome, SAS779/NOW1121/LN-TNO Oi. Det virket jo bare helt utrolig vanskelig. Hva skjer om man sier feil i starten? Er det null toleranse, eller går det greit? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Olav Sørensen Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Det går så greit så! Si fra at du er nybegynner, så får du all den hjelp du behøver! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn E. Rostad Skrevet 2. august 2004 Forfatter Del Skrevet 2. august 2004 Hehe, flott. Tar meg en tur Fra ENGM til ENVA nå. (Uten voice). Håper noen kommer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Olav Sørensen Skrevet 2. august 2004 Del Skrevet 2. august 2004 Dersom du ikke vet det fra før og ønsker kontakt med et annet fly du ser oppe, så skriver du i SB: .msg "mellomrom" Callsign til flyet, "mellomrom", og så den beskjeden du vil og trykker "ENTER", da vil han motta din beskjed som en privat melding som bare dere to kan se! Bare et lite tips dersom du ikke visste det fra før! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn E. Rostad Skrevet 2. august 2004 Forfatter Del Skrevet 2. august 2004 Takk, takk! Ble litt ensomt. Har landet i Trondheim nå. Deilig og varmt vær. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 ensomt på min første tur og, eneste var at jeg fikk beskjed om å tune oslo ctr og det var det, er sikker på at jeg gjorde det men jeg vet ikke forresten, det er vel ikke vits i å si/skrive til atc hvis det ikke er noen atc der? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn E. Rostad Skrevet 3. august 2004 Forfatter Del Skrevet 3. august 2004 Nei, jeg skrev til en annen pilot. Koselig mann. Han var på vei fra Bergen til OSL. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 3. august 2004 Del Skrevet 3. august 2004 Hvorfor står det egentlig Departing på meg i servinfo når jeg er halveis fremme? Og gs:0 og squawq :0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.