Gå til innhold

Lytte til Oslo ATC, evt Tårnet på gardermoen?


Freddy Ulvseth

Anbefalte innlegg

Bor i Hurum, det stedet der hovedflyplassen en gang var tiltenkt å ligge, men akk ja det ble ikke slik...

 

Regner med å kunne få inn Oslo Control, siden det ligger en mil unna i Røyken, men noen som vet om jeg får inn GardermoenTower med vanlig scanner? Ca. 8-10 mil unna.

 

Passerer Oslo Control ganske mange ganger iløpet av uka, noen som vet hvilken frekvens det ligger på, og om man kan få inn det på bilradioen med litt flaks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Hurum, det stedet der hovedflyplassen en gang var tiltenkt å ligge, men akk ja det ble ikke slik...

 

Regner med å kunne få inn Oslo Control, siden det ligger en mil unna i Røyken, men noen som vet om jeg får inn GardermoenTower med vanlig scanner? Ca. 8-10 mil unna.

 

Passerer Oslo Control ganske mange ganger iløpet av uka, noen som vet hvilken frekvens det ligger på, og om man kan få inn det på bilradioen med litt flaks?

 

Nå har det seg slik da at Røyken ATCC transmitter på sendere som ikke nødvendigvis ligger vegg i vegg med selve sentralen. Så om du passerer forbi der, så har ikke det så mye å si ""

 

Uansett, 8 MIL og tårnet på Gardermoen?.. Tviiiler, du tar til nød inn flyene på ILS 01R, men tror du kan drømme langt etter å høre flygelederne.

 

Jeg bor ei mil unna stripa og selv med tak antenne så er det ikke alltid jeg får inn Delivery/Ground på OSL klart.

 

Men, lov å prøve ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passerer Oslo Control ganske mange ganger iløpet av uka, noen som vet hvilken frekvens det ligger på, og om man kan få inn det på bilradioen med litt flaks?

 

Teoretisk sett, nei. En bilradio tar inn FM-båndet, som sender fra ca. 87Mhz op til ca. 108Mhz. Såvidt jeg vet ligger frekvenser til kontrolltårn, kontrollsentre osv. lenger opp i frekvens (Eks. Gardermoen tower, 118.3MhZ).

Men man skal aldri si aldri. En kamerat av meg satt en gang på toget, da han passerte Værnes. Han hadde en lommeradio, og satt og hørte på P1, da han plutselig et lite øyeblikk hørte noen som babla noe om take-off tillatelse eller noe sånt. Dessuten klarte jeg en gang å få inn Gardermoen ATIS på radioen på kjøkkenet hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Hurum, det stedet der hovedflyplassen en gang var tiltenkt å ligge, men akk ja det ble ikke slik...

 

Regner med å kunne få inn Oslo Control, siden det ligger en mil unna i Røyken, men noen som vet om jeg får inn GardermoenTower med vanlig scanner? Ca. 8-10 mil unna.

 

Passerer Oslo Control ganske mange ganger iløpet av uka, noen som vet hvilken frekvens det ligger på, og om man kan få inn det på bilradioen med litt flaks?

 

Nå har det seg slik da at Røyken ATCC transmitter på sendere som ikke nødvendigvis ligger vegg i vegg med selve sentralen. Så om du passerer forbi der, så har ikke det så mye å si ""

 

Uansett, 8 MIL og tårnet på Gardermoen?.. Tviiiler, du tar til nød inn flyene på ILS 01R, men tror du kan drømme langt etter å høre flygelederne.

 

Jeg bor ei mil unna stripa og selv med tak antenne så er det ikke alltid jeg får inn Delivery/Ground på OSL klart.

 

Men, lov å prøve ""

 

Det står en ganske høy mast, 20-40 meter, kanskje, oppå fjellet som rommer Kontrollsentralen i Røyken. Trodde det var bla. derfra det ble sendt fra jeg? Er vel neppe tilfeldig at det står en radiomast så nært en kontrollsentral som den gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang jeg surret rundt med en walkie talkie som mer var et leketøy enn komunikasjonsutstyr, fikk jeg inn en eller annen atc, men jeg hørte det bare i et par sekunder. Det hørtes ut omtrent som dette:

 

Bwrzt...Lima...fsch...ember...clrrp...fligh...glmbrt..follow...drrbc...squack...clarrgk...niner...scshtck...six...gshrchktkc...*klikk*

 

Det sier kansje litt om radioforholdene over Drammen... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...