Kåre Ingebrigtsen Skrevet 29. mars 2004 Skrevet 29. mars 2004 Hei, noen som vet om en ILS-fix for rw 25 i Bodø? Den er jo helt på trynet... Siter
Stian Nilsen Skrevet 29. mars 2004 Skrevet 29. mars 2004 Næææ, trur ikke det, skal ikke den være sånn? Siter
Kåre Ingebrigtsen Skrevet 29. mars 2004 Forfatter Skrevet 29. mars 2004 Den er feil hos meg iallfall. ILS'en tar meg inn mot rw 25 med kurs ca. 290. Jeg bruker Norway airports, kan det være en feil der? Siter
Hans Olav Sørensen Skrevet 29. mars 2004 Skrevet 29. mars 2004 Det er ingen feil. Ils rwy 25 er ca 19 grader offset av banen. Frekvens 109.10 hdg 269. Siter
Thomas Gundersen Skrevet 29. mars 2004 Skrevet 29. mars 2004 Det er ingen feil. Ils rwy 25 er ca 19 grader offset av banen. Frekvens 109.10 hdg 269. Da må du jo slutte å følge ILS en stund før du er nede, slik at du får svingt inn på riktig kurs. Noen som vet hvor høyt de gjør det? Siter
Arild Oldervoll Skrevet 29. mars 2004 Skrevet 29. mars 2004 Sving gjøres når du har visuell kontakt med flyplass og terrenget rundt deg, og senest ved DH (eller foreta en MAP om du ikke har tilstrekkelig visuell referanse) Siter
Andreas Eriksen Skrevet 29. mars 2004 Skrevet 29. mars 2004 Det er ingen feil. Ils rwy 25 er ca 19 grader offset av banen. Frekvens 109.10 hdg 269. er det ikke 10 grader? I følge Jeppesen kartene mine så står det: ILS Course 265, 109.1 BD Loc Crs offset 10deg Rwy centerline 255 deg Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 29. mars 2004 Skrevet 29. mars 2004 10 grader står det også på AIP kartene. Og grunnen er at det ligger fjell iveien slik at man ikke kunne lage den rett inn mot rullebanen, som selvfølgelig hadde vært å foretrekke. Som følge av dette er minima endel høyere enn dem kunne ha vært, nettopp for at man må ha tid til å komme seg inn på forlenget senterlinje før man setter seg nedpå. Siter
Kåre Ingebrigtsen Skrevet 30. mars 2004 Forfatter Skrevet 30. mars 2004 Takker for svarene! Ha en god dag! Siter
Dag Johansen Skrevet 30. mars 2004 Skrevet 30. mars 2004 Og grunnen er at det ligger fjell iveien Det er vel ikke helt riktig. Årsaken er heller flystøy, og innflyvningen er lagt slik for å unngå å få flyene rett over hodet til folk. Men når det er fint vær kan du banne på at de kommer buldrende over hodet mitt..... Siter
Frederik Knoblauch Urke Skrevet 30. mars 2004 Skrevet 30. mars 2004 Samme på vigra, et lite fjell som ligger i veien der... Siter
Kåre Ingebrigtsen Skrevet 30. mars 2004 Forfatter Skrevet 30. mars 2004 Hørte en gang en historie om et eldre ektepar som bodde like ved en flyplass. En gang var det streik der, og det verken landet eller tok av fly på noen dager. Gamlingene fikk problemer med å få sove på natta, de var ikke vant til at det var så stille... Siter
Jan Tillung Skrevet 30. mars 2004 Skrevet 30. mars 2004 Er det nokon begrensning på LLZ offset på ILS? Er ikkje GP på Sandane, men der er LLZ offset 34° RWY 9. Er den andre plassar i Norge som har meir enn dette? Prøvde meg på ei landing der i går kveld. Stummande mørke med regn og dårleg sikt. Såg innflygings lysa før MAPT, men vinden snudde 180° når eg hadde pasert 1500ft. Vart litt stress med å rekonfigurere for headwind rett før touchdown Godt at eg har ein del timar med Baron 58 ellers hadde eg nok missa. Bruker ein modifisert default Baron 58 med turbo. JT Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 30. mars 2004 Skrevet 30. mars 2004 Dag: Prosedyre tegnerene hos avinor driter i støy i utgangspunktet, det viktige for dem er selvsagt at innflygingen skjer på en trygg måte. Og "fjellene" på nordsiden av ILS'ens bane er i veien (innenfor beskyttet område) dersom den skulle legges rett inn. Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 30. mars 2004 Skrevet 30. mars 2004 Btw: Mo i Rana / Røssvoll har noen og hundre grader "offset" LLZ. LLZ går på 077°, mens rullebanen har baneretning 14 / 32. Nå skal det nevnes at man må bruke sirkling her til begge banene, dvs man kan ikke lande direkte. Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 30. mars 2004 Skrevet 30. mars 2004 Enda en ting: jeg innbiller meg at maks offset er 30-40 grader, er den mere enn det er det en sirklingsprosedyre som gjelder. Ta dog dette med en klype salt, det begynner å bli nærmere ett år siden jeg tok teorien, og dette er ikke akuratt ting jeg bruker til daglig, så det er ting som glemmes ganske fort. Siter
Ole-Jørgen Søberg Skrevet 30. mars 2004 Skrevet 30. mars 2004 Er den andre plassar i Norge som har meir enn dette? Prøv Valan (Honningsvåg), den er også "noenoghundre" grader offset Siter
Dag Johansen Skrevet 30. mars 2004 Skrevet 30. mars 2004 Dag: Prosedyre tegnerene hos avinor driter i støy i utgangspunktetIkke vet jeg. Det er jo da pussig at de ved visuell innflyvning i godt vær suser rett over hodet mitt (som ligger en mil ut i forlengelsen av rullebanen) Dette gjelder da særlig store utenlandske militære fly som tydeligvis ikke liker denne svingen på slutten av innflyvningen. Men også Braathens virker å være glad i denne "godværsruten". Siter
Kjell Arild Skrevet 30. mars 2004 Skrevet 30. mars 2004 Både Værnes og Vigra hadde offset ILS tidligere til en av baneretningene. For Værnes sin del var det 3° offset mot nord til bane 27. I tillegg var glidebanen på relativt høye 4°. Men her ble det satt opp ny LLZ (24 antenner, mere presis antar jeg) samtidig som glidebanen ble senket. Jeg antar det er mer presis ILS samt mer presise prosedyrer (og fly?) som gjorde at man kunne minske terrengklaringen noe. Nå har jeg ikke terrenget i Bodø i minnet, men kanskje finner Avinor ut at ILS kan gjøre mindre offset, om det kan redusere MINIMA litt. Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 30. mars 2004 Skrevet 30. mars 2004 Dag: på godværsdager flyr dem jo en visuell approach, og da kan dem fly mer eller mindre slik dem vil. Men i dårlig vær må dem fly på ILS enten dem vil eller ei (evt. en annen instrument approach). Og ILS kan ikke være straight in til bane 25 fordi det ville være fjell i en sone som MÅ være fri for hinder for at den ILS approachen skal bli godkjent. Dessuten, hadde det vært pga støy så hadde dem selvfølgelig ikke fått lov til å fly der i godvær heller. Det bråker enda mere da. Simpel as that. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.