Gå til innhold

ILS Bodø


Kåre Ingebrigtsen

Anbefalte innlegg

10 grader står det også på AIP kartene.

 

Og grunnen er at det ligger fjell iveien slik at man ikke kunne lage den rett inn mot rullebanen, som selvfølgelig hadde vært å foretrekke. Som følge av dette er minima endel høyere enn dem kunne ha vært, nettopp for at man må ha tid til å komme seg inn på forlenget senterlinje før man setter seg nedpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nokon begrensning på LLZ offset på ILS?

 

Er ikkje GP på Sandane, men der er LLZ offset 34° RWY 9. Er den andre plassar i Norge som har meir enn dette?

 

Prøvde meg på ei landing der i går kveld. Stummande mørke med regn og dårleg sikt. Såg innflygings lysa før MAPT, men vinden snudde 180° når eg hadde pasert 1500ft. Vart litt stress med å rekonfigurere for headwind rett før touchdown "" Godt at eg har ein del timar med Baron 58 ellers hadde eg nok missa. Bruker ein modifisert default Baron 58 med turbo.

 

JT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag: Prosedyre tegnerene hos avinor driter i støy i utgangspunktet
Ikke vet jeg. Det er jo da pussig at de ved visuell innflyvning i godt vær suser rett over hodet mitt (som ligger en mil ut i forlengelsen av rullebanen) Dette gjelder da særlig store utenlandske militære fly som tydeligvis ikke liker denne svingen på slutten av innflyvningen. Men også Braathens virker å være glad i denne "godværsruten".
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Værnes og Vigra hadde offset ILS tidligere til en av baneretningene. For Værnes sin del var det 3° offset mot nord til bane 27. I tillegg var glidebanen på relativt høye 4°. Men her ble det satt opp ny LLZ (24 antenner, mere presis antar jeg) samtidig som glidebanen ble senket. Jeg antar det er mer presis ILS samt mer presise prosedyrer (og fly?) som gjorde at man kunne minske terrengklaringen noe. Nå har jeg ikke terrenget i Bodø i minnet, men kanskje finner Avinor ut at ILS kan gjøre mindre offset, om det kan redusere MINIMA litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag: på godværsdager flyr dem jo en visuell approach, og da kan dem fly mer eller mindre slik dem vil. Men i dårlig vær må dem fly på ILS enten dem vil eller ei (evt. en annen instrument approach). Og ILS kan ikke være straight in til bane 25 fordi det ville være fjell i en sone som MÅ være fri for hinder for at den ILS approachen skal bli godkjent.

 

Dessuten, hadde det vært pga støy så hadde dem selvfølgelig ikke fått lov til å fly der i godvær heller. Det bråker enda mere da.

 

Simpel as that.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...