Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Det er ingen feil.

 

Ils rwy 25 er ca 19 grader offset av banen.

Frekvens 109.10 hdg 269.

 

er det ikke 10 grader? I følge Jeppesen kartene mine så står det:

ILS Course 265, 109.1 BD

Loc Crs offset 10deg

Rwy centerline 255 deg

Skrevet

10 grader står det også på AIP kartene.

 

Og grunnen er at det ligger fjell iveien slik at man ikke kunne lage den rett inn mot rullebanen, som selvfølgelig hadde vært å foretrekke. Som følge av dette er minima endel høyere enn dem kunne ha vært, nettopp for at man må ha tid til å komme seg inn på forlenget senterlinje før man setter seg nedpå.

Skrevet
Og grunnen er at det ligger fjell iveien

Det er vel ikke helt riktig. Årsaken er heller flystøy, og innflyvningen er lagt slik for å unngå å få flyene rett over hodet til folk. Men når det er fint vær kan du banne på at de kommer buldrende over hodet mitt.....

Skrevet

Hørte en gang en historie om et eldre ektepar som bodde like ved en flyplass. En gang var det streik der, og det verken landet eller tok av fly på noen dager. Gamlingene fikk problemer med å få sove på natta, de var ikke vant til at det var så stille... ""

Skrevet

Er det nokon begrensning på LLZ offset på ILS?

 

Er ikkje GP på Sandane, men der er LLZ offset 34° RWY 9. Er den andre plassar i Norge som har meir enn dette?

 

Prøvde meg på ei landing der i går kveld. Stummande mørke med regn og dårleg sikt. Såg innflygings lysa før MAPT, men vinden snudde 180° når eg hadde pasert 1500ft. Vart litt stress med å rekonfigurere for headwind rett før touchdown "" Godt at eg har ein del timar med Baron 58 ellers hadde eg nok missa. Bruker ein modifisert default Baron 58 med turbo.

 

JT

Skrevet

Dag: Prosedyre tegnerene hos avinor driter i støy i utgangspunktet, det viktige for dem er selvsagt at innflygingen skjer på en trygg måte. Og "fjellene" på nordsiden av ILS'ens bane er i veien (innenfor beskyttet område) dersom den skulle legges rett inn.

Skrevet

Enda en ting: jeg innbiller meg at maks offset er 30-40 grader, er den mere enn det er det en sirklingsprosedyre som gjelder.

 

Ta dog dette med en klype salt, det begynner å bli nærmere ett år siden jeg tok teorien, og dette er ikke akuratt ting jeg bruker til daglig, så det er ting som glemmes ganske fort.

Skrevet
Dag: Prosedyre tegnerene hos avinor driter i støy i utgangspunktet
Ikke vet jeg. Det er jo da pussig at de ved visuell innflyvning i godt vær suser rett over hodet mitt (som ligger en mil ut i forlengelsen av rullebanen) Dette gjelder da særlig store utenlandske militære fly som tydeligvis ikke liker denne svingen på slutten av innflyvningen. Men også Braathens virker å være glad i denne "godværsruten".
Skrevet

Både Værnes og Vigra hadde offset ILS tidligere til en av baneretningene. For Værnes sin del var det 3° offset mot nord til bane 27. I tillegg var glidebanen på relativt høye 4°. Men her ble det satt opp ny LLZ (24 antenner, mere presis antar jeg) samtidig som glidebanen ble senket. Jeg antar det er mer presis ILS samt mer presise prosedyrer (og fly?) som gjorde at man kunne minske terrengklaringen noe. Nå har jeg ikke terrenget i Bodø i minnet, men kanskje finner Avinor ut at ILS kan gjøre mindre offset, om det kan redusere MINIMA litt.

Skrevet

Dag: på godværsdager flyr dem jo en visuell approach, og da kan dem fly mer eller mindre slik dem vil. Men i dårlig vær må dem fly på ILS enten dem vil eller ei (evt. en annen instrument approach). Og ILS kan ikke være straight in til bane 25 fordi det ville være fjell i en sone som MÅ være fri for hinder for at den ILS approachen skal bli godkjent.

 

Dessuten, hadde det vært pga støy så hadde dem selvfølgelig ikke fått lov til å fly der i godvær heller. Det bråker enda mere da.

 

Simpel as that.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...