Gå til innhold

SAS på discovery denne uken


Dag Johansen

Anbefalte innlegg

Discovery Channel har Nordisk uke nå, og ett av programmene kan være verdt å få med seg:

 

Avgang

Følg fire sentrale besteningsmedlemmer hos flyselskapet SAS i denne miniserien, som gir deg et fascinerende bilde av arbeidet bak kulissene hos Skandinavias største flyselskap.

 

Episodene går hver kveld denne uken mellom 21:30 og 22:00, eller du kan se hele serien Lørdag mellom 22:00 og 00:00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et lite utdrag fra Discovery Channel sine sider:

En ny Airbus A 340 koster i milliard kroner. SAS har kjøpt 23 av disse flyene, men før de kan taes i bruk skal personalet trenes. I fire programmer går vi bak kulissene hos SAS i tiden frem mot jomfruturen på ruten København – New Dehli. Du vil møte stewardessene Mitzie Pitzner, sjefspilot Eigil Kragh, load master Kim Rygaard og mange andre.

 

Mitzie: Mitzie har arbeidet som stewardess i 17 år. Og i de siste 12 årene har hun også vært lærer på skolen hvor all cockpit- og kabinepersonale trenes. Mitzie elsker jobben sin, som ikke er en allminnelig 9 til 4-jobb.

 

Sjefspilot Eigil Kragh er valgt ut til å fly den første offisielle tur med den nye Airbus A340. Vi følger ham under trening i flysimulator på SAS flyskolen i Stockholm. Treningen er svært realistisk. Simulatoren er designet som en nøyaktig kopi av cockpitten i Airbusen. De nyinnkjøpte flyene er bygget på Airbus-fabrikken i Toulouse i Frankrike, hvor det arbeides på høygir for å få flyene ferdige i tide. Snart får SAS overlevert det første flyet ved et staselig arrangement i Toulouse, og arbeidet med at få flyet ferdig pågår helt opp mot deadline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders, trode virkelig du hadde oversikten på korsn fly som trafikkerer Gardermoen regelmesig """""" Du bor jo så pass nert i forhold til undertegnende """"""

Joda, men har aldri sett A340, så kanskje den kom en sjelden gang, eller to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det var da et fullt brukbart program dette, mye cockpit i forhold til "Oslo Lufthavn Gardermoen" som går på TVNorge.

På en skala på 1-10 så ville jeg vel satt dette programmet på en 8!

Men det var en ting jeg reagerte på, på slutten så mistet de strømmen i cockpit, kan noen bekrefte at det er noe som heter "EPU" eller "EPO" (husker ikke helt hva de hadde skrevet i teksten), men jeg er vel egentlig ganske sikker på at de mente APU!

Tydelig at den personen som har oversatt til norsk ikke hadde mye innsikt i fly.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett programmet, men det var ikke GPU han sa da ?

 

Tviler jeg på, for flyet var pushet da de mistet strømmen.

(Nå forstår jeg ikke dansk så godt da, men skal vell godt gjøres å pushe med GPU koblet i) ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...