Gå til innhold

Holde FPS`en stabilt!


Julian Barratt-Due

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Noen har noen tips for hvordan man kan holde FPS`en stabilt?

 

Har en ganske kraftig PC som takler det meste, og har låst den på 26 fps, og den holder seg som regel på 23-26, men noen ganger(kanskje vært 10 sekkund) så hopper den ned til 10 etc...

 

Noen som vet hvordan man kan unngå dette?

 

Takker for svar! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julian, jeg synes å huske at du hadde det samme problemet før?

Men da hadde du dårligere maskin enn meg, noe som medførte at du fikk alvorlig hakking, da spessielt under cruice?

Hvis dette er tilfelle, så ville jeg sagt at PC'en din lider av en "sykdom", min PC for eksempel, takkler ikke AVC sammen med flightsimulator.

Har også opplevd flere av de sammme problemene etter at jeg formarterte hardisken, så jeg vil tro at dette er noe du må leve med. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slitt med det samme, for meg var FSAUTOSTART løsningen, her har jeg skriptet vekk alle greier som suger og ligger og sjekker for services etc etc....prøv det...... """"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrepet FPS brukes gjerne i sammenheng med flere fenomener:

For å skape en illusjon av bevegelse, trenger man bare et par bilder. Bildene må veksles ganske fort, helst innen 1/10 av sekund. Det kan tolkes som om 10fps er tilstrekelig for å skape ”bevegelse” og de aller første filmopptak gikk på ca 10fps.

Men øyet er sensitivt nok til å fange opp at 10fps er hakete. Filmen ble fort oppgradert til 18fps og senere til 24fps. TV’en viser 50 halvbilder i sekund (60 for NTSC).

På toppen kommer øyets evne til å fange mellomrommet mellom bildene, mørket som både kinoen og CRT-skjermen har mellom bildene. Øyet har reseptorer for farge som er ganske trege (de merker ikke en 1/10s pause) sammen med svart-hvit reseptorer som er både mye raskere og mer sensitive. 75fps (Hz) er det laveste frekvens for å skape et helt stabilt bilde.

Fordelingen av reseptorene i øyet er ujevn: Mest for farge i midten og mest for svart-hvit i kantene. Det forklarer hvorfor når man snur blikket fra TV’en, ser man flimringen tydelig.

 

Fps i et dataspill forteller hvor fort klarer maskinen å oppdatere bildet. Spillet viser ingenting mellom bildene (forhåpentligvis) som øyet kan bli irritert av. Ca 25fps er dermed den øvre grense for myk flyt, høyere fps gir ikke bedre flytt.

Dårlig flyt ved god fps skyldes korte ”abstinenser” som varer mye lengre enn 1/25s. Kommer de én om gangen så vises det ikke på fps-måleren. De skyldes både at maskinen har ujevnt arbeid, og at spillet konkurrerer på de samme resurser med andre oppgaver: Det samme hvor fort som prosessoren går, bildet blir ikke oppdatert om programmet venter på informasjon fra en disk, eller om prosessoren betjener et annet program.

Å låse fps’n lavere enn maks gir programmet anledning til å ”organisere” arbeidet og gir dermed bedre flyt. Ellers her vi her er en tråd med tips.

 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også legge til et artig fenomen som blant annet en del filmprodusenter benytter seg av.

 

Trikset er å legge inn et bilde som vises så kort at du egentlig ikke oppfatter det men det oppfattes i underbevisstheten og blir prossesert der og bare venter på en trigger for at du skal få bildet klart frem. Dette har blant annet blitt benyttet en del i reklamefilmer, der bildet har en appellativ virkning.

 

Men effekten er også blitt brukt i en del filmer, blant annet grøsserfilmer. Blant annet ble det benyttet i første versjonen av eksorsisten. Der gav disse små glimtene en uhyggelig effekt som nok gjorde filmen mye verre enn den egentlig var, og for enkelte ble det faktisk en traumatisk opplevelse.

 

Men så vidt jeg vet er det i dag komt rettninglinjer for bruk av slike glimt. Derfor kan man i siste versjon av eksorsisten se og oppfatte noen slike blink, men uhyggelig er det da alikevel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...