Gå til innhold

Tekst i VATSIM = FORBUDT!!


Vegar Mikalsen

Anbefalte innlegg

Må slenge i gang en liten diskusjon her...Regner med at mange er enige med meg. Nå får det være nok med tekst på VATSIM. Det skulle vært forbudt for leeeeenge siden! Det er tidkrevende, utrolig urealitisk, og alle beskjeder bør gies via voice så alle får beskjeder likt og så realisitsk som mulig via ET enkelt medium!!!

Nå er jeg LEEEEEII!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Vegar,

 

Det er desverre ikke opptil deg å avgjøre, men du har selvfølgelig retten til å uttrykke din mening ""

 

Inntil VATSIMs regelverk er endret, og inntil alle har en voice-client som er 100%, så vil dette krav ikke bli fraveket ""

 

Så, bottom line er, TEXT IS STILL PRIMARY MEANS OF COMMUNICATIONS, med voice som opsjon ""

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Vegar her egentlig. Eit anna moment er jo og det at ein som pilot ikkje alltid har mulighet til å skrive med det samme. Er ein på approach er det ein del ting som skal på plass... og då er det fort gjort å gjere feil om ein skal sitte og skrive til ATC samstundes. Å snakke tar som regel berre ei hand og litt fornuft.. å skrive, tar to hender og litt lettare å skrive feil hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må slenge i gang en liten diskusjon her...Regner med at mange er enige med meg. Nå får det være nok med tekst på VATSIM. Det skulle vært forbudt for leeeeenge siden! Det er tidkrevende, utrolig urealitisk, og alle beskjeder bør gies via voice så alle får beskjeder likt og så realisitsk som mulig via ET enkelt medium!!!

Nå er jeg LEEEEEII!!!!

 

Jeg eeer så enig! ""

 

Hans: "En voice-client som er 100%", vil det si at når AVC blir ferdig med beta så kan endringer som dette komme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Jeg er enig i det du sier Vegard! Text er utrolig irriterende. Men tenk om du er i den situasjonen at voice plutselig ikke fungerer på din PC. Da er det kjedelig å måtte gi opp onlineflyging. Personlig så ville jeg aldri flydd online uten voice, men det er nå så.

 

Mvh

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik,

 

Ulempen med å legge inn et svar er at du ikke slipper fra igjen så lett ""

 

Men, seriøst, ja -, jeg antar at ting vil bli endret, men har ingen ide om når. For "oss" med bredbånd så er dette ikke noe problem, for andre med "gode gamle 28Kb modem" så er saken en annen. Og, vi skal huske på at dette er en verdensomspennende organisasjon, og ikke alle er like trygg på engeslk uttale, men klarer seg på tekst.

 

I tillegg er det ikke alle som har anledning til å ha "top-of-the-art" datautstyr, og disse skal heller ikke ekskluderes fra vår virtuelle verden.

 

Så, det er nok flere hensyn å ta ""

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik,

 

Ulempen med å legge inn et svar er at du ikke slipper fra igjen så lett ""

 

hehe ""

 

Burde hvertfall bli slik at Voice ble hovedmåten så voice og tekst byttet prioritet etter sånn det er idag..

 

De fleste klarer nok å monitore en voicekanal selv om de ikke snakker, og da hadde det blitt mye lettere med unicom å kunne si beskjeder til alle der istede for tekst... et eksempel bare ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, litt av et utrbudd du hadde helt i starten Vegard, og jeg støtter deg 100%, det tar lang tid å skrive, og det er urealistisk.

Men å forby tekst ser jeg ikke på som en mulighet, iallefall ikke som det er nå.

En må også tenke på "rekruttene", de fleste tørr jo ikke kaste seg ut på VATSIM med voice, og når de først gjør det så er voicen helt elendig (lydkvalitets messig).

Men det burde så absolutt være et krav at ATC ha voice!

At en pilot ikke bruker voice, er jo valgfritt, og ATC har ikke checklist som skal gjennomgås, instrumenter som skal stilles inn, + endel frequency change hvis det er flere ATC online.

Det værste jeg vet er å komme på en travel flyplass, som har Tower med tekst!

Det blir i det hektigste laget på finale når du skal fly flyet i tillegg til at du skal kontakte tårnet og rapportere tilbake en landingsklarering.

Jeg vil iallefall oppfordre alle ATC i Norge til å bruke voice, selv om det ikke er noen regel for det, ennå..

Men helt klart, det aller beste hadde vært om alle hadde brukt voice, vi hadde spart mye tid, og trafikkflyten hadde blitt mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg er det ikke alle som har anledning til å ha "top-of-the-art" datautstyr, og disse skal heller ikke ekskluderes fra vår virtuelle verden.

Deriblant meg, og i det siste har jeg ikke kunne bruke voice p.g.a. voldsom hakking i "mottakerlyden". Ikke så lett å få med seg hva ATC sier når man bare hører 3. hvert ord "". Og dessuten har jeg fått problemer med å få "lyden ut" til ATC. Selv om testen i AVC sier ok, så hører ATC ingenting fra meg??? ""

 

Men selvsagt; voice er det enkleste og mest realistiske. Ikke enkelt å svare skriftlig på en ordre når man er 2-3 nm fra threshold "", men dette er et større problem for piloten enn for kontrolleren. La derfor tekst bestå som en nødløsning til man finner noe som fungerer alltid og hos alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har overtatt VATSIM kansje da blir text banned. ""

 

Text vil nok alltid være tilgjengelig så det må vi nok bare akseptere, men det er oss (ATC- Piloter) som avgjør hva som skal være kommunikasjonsmiddlet ikke sant??

 

- Om alle laster ned AVC og benytter denne, og alle ATC benytter den voice fungsjonen som er i ASRC, ja da har du ett miljø med bare voice basert kommunikasjon - du har oppnådd ditt ønske ikke sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg er det ikke alle som har anledning til å ha "top-of-the-art" datautstyr, og disse skal heller ikke ekskluderes fra vår virtuelle verden.

Deriblant meg, og i det siste har jeg ikke kunne bruke voice p.g.a. voldsom hakking i "mottakerlyden". Ikke så lett å få med seg hva ATC sier når man bare hører 3. hvert ord "". Og dessuten har jeg fått problemer med å få "lyden ut" til ATC. Selv om testen i AVC sier ok, så hører ATC ingenting fra meg??? ""

 

Men selvsagt; voice er det enkleste og mest realistiske. Ikke enkelt å svare skriftlig på en ordre når man er 2-3 nm fra threshold "", men dette er et større problem for piloten enn for kontrolleren. La derfor tekst bestå som en nødløsning til man finner noe som fungerer alltid og hos alle.

 

Ole Jørgen: Prøv å steng ned alle programmer som du ikke trenger i Win oppgavebehanling,kan også være lurt og dicable antivirusprogrammet mens du er på Vatsim og flyr.Dette kan forstyrre lydkvaliteten..Hvilket lydkort har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips Einar. Selv om jeg har stengt det meste, ligger det noe igjen, bl.a. Norton. Kanskje på tide å hente fram enditall igjen "". Jeg skal gjøre et nytt forsøk nå så får jeg se....eeehh.. høre, mener jeg ""

 

Jeg bruker et SB Live 5.1 lydkort, men resten av PC-en er nok i nokså miserabel forfatning "" Ikke annet å vente av en over 5 år gammel maskin....

 

Edit: Nå nei, så enkelt var det nok ikke "" Stengte ned alt til jeg bare hadde explorer og simmen oppe, men fortsatt ikke lesbar voice (fungerer bra når jeg pauser simmen, så det er helt klart et PC-problem hos meg "")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Text vil nok alltid være tilgjengelig så det må vi nok bare akseptere, men det er oss (ATC- Piloter) som avgjør hva som skal være kommunikasjonsmiddlet ikke sant??

 

- Om alle laster ned AVC og benytter denne, og alle ATC benytter den voice fungsjonen som er i ASRC, ja da har du ett miljø med bare voice basert kommunikasjon - du har oppnådd ditt ønske ikke sant.

 

Skal ikke lage noen stor diskusjon av dette Jan, men hva med de som har fysiske begrensninger for å bruke voice, enten det gjelder " send eller recive " ?

 

Nei, text er kommet for å bli og så får både Piloter og Atc tilpasse seg dette på best mulig måte!

 

Et veldig lite problem spør du meg! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...