Gå til innhold

Bodø Tower endelig online


Per-kristian Jensen

Anbefalte innlegg

Hei

Prøvde å kontakte deg igår, men hele Bodø gjengen (TWR og APP) var logget opp med Observerfrekvens (199.998). Hvis dere vil ha trafikk, koble dere opp med riktig frekvens (118.10 og 119.70). Jeg antar dere har brukt ASRC uten å ha satt PRIM FREQ, men kun valgt ved å klikke på posisjonsnavnet (bare en vill gjetning...)

Vi snakkes vel ved neste passering... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt råd gutter. LES MANUALENE FOR ASRC for hvordan man setter freq, prim freq, bytter freq etc.

La også merke til en annen ting i ATIS for en av dere. Der står rwy in use xxx, var også andre opplysninger som var erstattet med xxx. Hva er hensikten med det?? Skriv riktige opplysninger dersom dere skal skrive noe, har dere ikke tilstrekkelige opplysninger - ikke skriv noe. Vær seriøs folkens. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, grunnen til at frekvensen var feil var at jeg drev på å skiftet, men fikk litt problemer. Problemet varte bare i 10 min ""

 

Ble en del trafikk utover kvelden også. F.eks to fly på final og to fly på VOR-DME app samtidig ""

 

Rotet litt i starten, men det gikk seg til ""

 

EDIT:

La også merke til en annen ting i ATIS for en av dere. Der står rwy in use xxx, var også andre opplysninger som var erstattet med xxx. Hva er hensikten med det??

 

Grunnen var som sagt at det var første gang jeg var logget opp. Jeg ville ha informasjonen før jeg skrev noe inn i atis, og dette ble forsinket av problemet med frekvensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann folkens!

Jepps, er bra å kunne hjelpe til litt av og til, men som Einar sier her, er ingen ting bedre en å lese manualen først, og så spørre hvis man ikke forstår den da.

 

Ellers angående ATIS, så ga jeg dere som satt TWR og APP en url, men jeg vet ikke om dere tok en titt der, men det er i alle fall forklart hvordan ATIS ++++ settes opp riktig her på VATEUD Training Department. Lykke til videre, sorry jeg ikke kunne sitte som ENBD CTR da, en annen gang når jeg har bedre tid sikkert ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, info charlie er vel for å være sikker på at piloten har mottatt rett metar/atis, da denne oppdateres med jevne mellomrom, og tiden er vel for at piloten skal vite når atisen ble generert...

correct me if Im wrong. ""

 

Ja, det er veldig nyttig inreal når det sies masse informasjon, men her på VATSIM når vi har 2 linjer, en voice adresse som omtrent aldri endres mens man kontrollerer og en linje med QNH og runway use, så kan man jo si "det koster mer enn kaken smaker" (eller noe sånt).

 

Hvis QNH/rw eller annen vital info endres så kan jo kontrolleren bare skrive .pan New RW rw.tt.luth.se/engm_v_app så får alle pilotene beskjeden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe!

Synes vel det var litt vel optimistisk å forvente haugevis med trafikk så tidlig på formiddagen!

Jeg er som regel tidligs på vingene i 19:00 på hverdager, og man kan vel forvente at luftrommet fylles gradvis opp etter klokken 20:00..

Skal man sitte ATC i Norge må man ha tolmod, en må tenke på at folk først skal legge merke til at det er ATC online, så skal en fikse alle dokumenter, og fyre opp FS'en.

Nå er det vel fåtallet som bruker like lang tid som meg til pre-flight briefing.

Når jeg skal fly så tar det omlag 60 minutter før jeg startet med den første delen av forbredelsen før jeg er i lufta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Kristian,

 

Ser du er mye online om dagen.. og ingenting er vel bedre enn at vi har ATC dekning i landet vårt. Men jeg syns du bør "kule" ned ett par hakk.

 

Ettersom jeg forstår fikk du STU1 ratingen din Onsdag forrige uke, og idag har du sitti som ENBO_TWR , ENBO_APP , ENGM_TWR og nå sist ENEV_APP. Mitt råd til deg som newbie ATC er å kanskje redusere radiusen litt, og kanskje konsentrere deg om en destinasjon som du kjenner bedre enn andre?

 

Satt som OBS her forrige kvelden og så du satt som ENGM_V_TWR men på vatsim het du ENBO_V_TWR og med 118.100 som frekvens..

 

Jeg har ingenting jeg sku sagt når det angår VACCN eller VATSIM, men kun ett par tips ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Kristian,

 

Ser du er mye online om dagen.. og ingenting er vel bedre enn at vi har ATC dekning i landet vårt. Men jeg syns du bør "kule" ned ett par hakk.

 

Ettersom jeg forstår fikk du STU1 ratingen din Onsdag forrige uke, og idag har du sitti som ENBO_TWR , ENBO_APP , ENGM_TWR og nå sist ENEV_APP. Mitt råd til deg som newbie ATC er å kanskje redusere radiusen litt, og kanskje konsentrere deg om en destinasjon som du kjenner bedre enn andre?

 

Satt som OBS her forrige kvelden og så du satt som ENGM_V_TWR men på vatsim het du ENBO_V_TWR og med 118.100 som frekvens..

 

Jeg har ingenting jeg sku sagt når det angår VACCN eller VATSIM, men kun ett par tips ""

 

Vel her er liste for det jeg har vært siden jeg begynte med ASRC: Atc

Callsign Time online

ENAL_V_APP 0:17:05

ENAL_V_TWR 0:20:01

ENBO_OBS 4:15:47

ENBO_V_TWR 3:12:51

ENBR_OBS 0:11:40

ENBR_V_TWR 3:07:21

ENCN_V_TWR 0:21:52

ENGM_OBS 9:10:50

ENGM_V_TWR 2:00:26

ENVA_OBS 0:05:52

ENZV_OBS 0:01:26

ESSA_OBS 0:22:24

FANDA_OBS 0:32:03

N-N_OBS 1:30:54

NOR_OBS 29:47:28

NOR1_OBS 0:14:13

Total online as Atc 55:32:13

 

Så vil jeg bare informere om at en Awacs kommer innom Rygge og Gardmoen før han flyr opp mot Bodø (Sentry1) og han skal foreta Touch and goes ved Gardemoen og rygge ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Thomas her,som newbe ATC bør du heller konsentrere deg om ett område først.Start på en liten plass f.eks Bodø,lær deg alle rutinene,kartene TL der først,før du begir deg ut på de store flyplassene eks Gardermoen.Her kan man virkelig mye å gjøre og da er det greit med litt erfaring først.Etter min erfaring med deg online som ATC har du enda mye å lære.Ett sp.mål Per Kristian bruker du Roger Wilco? I så fall anbefaler jeg deg å gå over til AVC (Advent Voice Client) mye bedre kvalitet! Dette var ikke ment som noe angrep mot deg,men lytt til erfarne fjellfolk..

 

Lykke til vidre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vil også annbefale deg å holde deg til ett område i starten.

Når jeg først startet som ATC, tok det faktisk noen uker før jeg i heletatt turde å gå over til Gardermoen.

Selv om det kanskje er lite trafikk på f. eks Bodø eller Flesland så burde man bli 100% sikker på prosedyrer på de flyplannene før man går til større flyplasser som Gardermoen.

Effektiv trafikkhandling er jo inne i bildet, og flere piloter kan oppleve det svært irriterende når ATC sitter med dårlig voice kvalitet og hvis piloten kan være nølende på ting.

Som Einar sier du har du masse å lære, det har vi alle, så mitt råd til deg er at du holder deg på et område der du er noe kjennt, legger deg inn i prosedyer og lærer, før du beveger deg vidre til mer utfordrene flyplasser og legger deg inn i prosedyrene der og lærer ennå litt mer!

 

Lykke til vidre! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gjennomført "touch and go" ENRY og ENGM der Oslo_CTR, ENGM_APP og Per Kristian (ENGM_TWR) var bemannet, Og Per Kristian gjorde en bra jobb for min del via txt, inntill jeg mista kontakt med alle controllere. Hadde OSLO_CTR inne nå, så kontakten kommer tilbake. .. av og til .. er noe merkelig "lag" her nå

 

PS: Ukens Fly til ENBO er in sight om 1 time "" HEHE ... Per Kristian da. Bodø er jo en av de mest trafikerte flyplasse i Norge. .. men det er nok også ganske så knyst her i ny og ne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...