Per-kristian Jensen Skrevet 17. februar 2004 Skrevet 17. februar 2004 Ja nå har jeg endelig blitt oppgradert.... ønsker litt trafikk ved ENBO nå håper noen gidder og fly..... Siter
Ivar Hakli Skrevet 18. februar 2004 Skrevet 18. februar 2004 Hei Prøvde å kontakte deg igår, men hele Bodø gjengen (TWR og APP) var logget opp med Observerfrekvens (199.998). Hvis dere vil ha trafikk, koble dere opp med riktig frekvens (118.10 og 119.70). Jeg antar dere har brukt ASRC uten å ha satt PRIM FREQ, men kun valgt ved å klikke på posisjonsnavnet (bare en vill gjetning...) Vi snakkes vel ved neste passering... Siter
Einar Halvorsen Skrevet 18. februar 2004 Skrevet 18. februar 2004 Et godt råd gutter. LES MANUALENE FOR ASRC for hvordan man setter freq, prim freq, bytter freq etc. La også merke til en annen ting i ATIS for en av dere. Der står rwy in use xxx, var også andre opplysninger som var erstattet med xxx. Hva er hensikten med det?? Skriv riktige opplysninger dersom dere skal skrive noe, har dere ikke tilstrekkelige opplysninger - ikke skriv noe. Vær seriøs folkens. Siter
Per-kristian Jensen Skrevet 18. februar 2004 Forfatter Skrevet 18. februar 2004 takk for råd... ja bra at Stig Sandes kom og minnet oss på det og sette på prim freq.... og for du som fløy som SAS og NAX så hadde jeg tenkt og være på tl 20:30 UTC men måtte gå klokken 20:15 UTC.... Jaja jeg blir nok og sitte i dag litt og da skal ATIS ++++ være riktig Siter
Daniel Eliassen Skrevet 18. februar 2004 Skrevet 18. februar 2004 Hehe, grunnen til at frekvensen var feil var at jeg drev på å skiftet, men fikk litt problemer. Problemet varte bare i 10 min Ble en del trafikk utover kvelden også. F.eks to fly på final og to fly på VOR-DME app samtidig Rotet litt i starten, men det gikk seg til EDIT: La også merke til en annen ting i ATIS for en av dere. Der står rwy in use xxx, var også andre opplysninger som var erstattet med xxx. Hva er hensikten med det?? Grunnen var som sagt at det var første gang jeg var logget opp. Jeg ville ha informasjonen før jeg skrev noe inn i atis, og dette ble forsinket av problemet med frekvensen. Siter
Peter Nørkjær Skrevet 18. februar 2004 Skrevet 18. februar 2004 Jeg synes det er dejligt med ATC i nord norge. (Havde også håbet på lidt i Tromsø) Desværre har jeg ikke haft mulighed for at kigge forbi - endnu... /Peter Siter
Einar Kristiansen Skrevet 18. februar 2004 Skrevet 18. februar 2004 Hei nye Controllere! Slik bør en ATIS være oppsatt: rw.avsim.net/enbo_v_app Info Chalie 1750 UTC Rwy 07 in use. Q1017.TL80.Wind 100/12 Hvis dere mangler Transion Level tabell så er det bare å kontakte meg så skal jeg sende dere en slik. Siter
Einar Halvorsen Skrevet 18. februar 2004 Skrevet 18. februar 2004 Hei nye Controllere! Hvis dere mangler Transion Level tabell så er det bare å kontakte meg så skal jeg sende dere en slik. Ligger tabeller på sidene til vACCNorge. Bare let litt så finner dere den. Se under ATC-relatert stoff Siter
Stig Sandnes Skrevet 18. februar 2004 Skrevet 18. februar 2004 Heisann folkens! Jepps, er bra å kunne hjelpe til litt av og til, men som Einar sier her, er ingen ting bedre en å lese manualen først, og så spørre hvis man ikke forstår den da. Ellers angående ATIS, så ga jeg dere som satt TWR og APP en url, men jeg vet ikke om dere tok en titt der, men det er i alle fall forklart hvordan ATIS ++++ settes opp riktig her på VATEUD Training Department. Lykke til videre, sorry jeg ikke kunne sitte som ENBD CTR da, en annen gang når jeg har bedre tid sikkert Siter
Fredrik Hoel Skrevet 19. februar 2004 Skrevet 19. februar 2004 Hei nye Controllere! Slik bør en ATIS være oppsatt: rw.avsim.net/enbo_v_app Info Chalie 1750 UTC Rwy 07 in use. Q1017.TL80.Wind 100/12 Hva er egentlig vitsen med Info Charlie 1750UTC? Det vil bare ta lengre tid for piloter med treg internettlinje å motta. Siter
Stig Sandnes Skrevet 19. februar 2004 Skrevet 19. februar 2004 Vel, info charlie er vel for å være sikker på at piloten har mottatt rett metar/atis, da denne oppdateres med jevne mellomrom, og tiden er vel for at piloten skal vite når atisen ble generert... correct me if Im wrong. Siter
Per-kristian Jensen Skrevet 20. februar 2004 Forfatter Skrevet 20. februar 2004 da sett eg og han Stig oppe i Bodø ENBO_V_APP og ENBD_V_CTR så kom og fly Siter
Fredrik Hoel Skrevet 20. februar 2004 Skrevet 20. februar 2004 Vel, info charlie er vel for å være sikker på at piloten har mottatt rett metar/atis, da denne oppdateres med jevne mellomrom, og tiden er vel for at piloten skal vite når atisen ble generert... correct me if Im wrong. Ja, det er veldig nyttig inreal når det sies masse informasjon, men her på VATSIM når vi har 2 linjer, en voice adresse som omtrent aldri endres mens man kontrollerer og en linje med QNH og runway use, så kan man jo si "det koster mer enn kaken smaker" (eller noe sånt). Hvis QNH/rw eller annen vital info endres så kan jo kontrolleren bare skrive .pan New RW rw.tt.luth.se/engm_v_app så får alle pilotene beskjeden? Siter
Per-kristian Jensen Skrevet 20. februar 2004 Forfatter Skrevet 20. februar 2004 dette er for ille Gardemoen er smekkfull med ATC og ingen, INGEN flyr? når er det folk egentlig flyr på VATSIM? Siter
Daniel Eliassen Skrevet 20. februar 2004 Skrevet 20. februar 2004 Den vanligste flytiden er på kvelden Og det er mest trafikk i helgene Siter
O85_ Skrevet 20. februar 2004 Skrevet 20. februar 2004 Dere har jo ikke sitti mer en en drøy halvtime Nei, er dere lure så logger dere av og slapper av så smeller alle til i kveld med topp service Siter
Fredrik Hoel Skrevet 20. februar 2004 Skrevet 20. februar 2004 dette er for ille Gardemoen er smekkfull med ATC og ingen, INGEN flyr? når er det folk egentlig flyr på VATSIM? Kommer vel egentlig ikke som et sjokk... Men etterhvert kommer det vel et fly eller to Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 20. februar 2004 Skrevet 20. februar 2004 Hehe! Synes vel det var litt vel optimistisk å forvente haugevis med trafikk så tidlig på formiddagen! Jeg er som regel tidligs på vingene i 19:00 på hverdager, og man kan vel forvente at luftrommet fylles gradvis opp etter klokken 20:00.. Skal man sitte ATC i Norge må man ha tolmod, en må tenke på at folk først skal legge merke til at det er ATC online, så skal en fikse alle dokumenter, og fyre opp FS'en. Nå er det vel fåtallet som bruker like lang tid som meg til pre-flight briefing. Når jeg skal fly så tar det omlag 60 minutter før jeg startet med den første delen av forbredelsen før jeg er i lufta. Siter
Thomas Lorentzen Skrevet 20. februar 2004 Skrevet 20. februar 2004 Per Kristian, Ser du er mye online om dagen.. og ingenting er vel bedre enn at vi har ATC dekning i landet vårt. Men jeg syns du bør "kule" ned ett par hakk. Ettersom jeg forstår fikk du STU1 ratingen din Onsdag forrige uke, og idag har du sitti som ENBO_TWR , ENBO_APP , ENGM_TWR og nå sist ENEV_APP. Mitt råd til deg som newbie ATC er å kanskje redusere radiusen litt, og kanskje konsentrere deg om en destinasjon som du kjenner bedre enn andre? Satt som OBS her forrige kvelden og så du satt som ENGM_V_TWR men på vatsim het du ENBO_V_TWR og med 118.100 som frekvens.. Jeg har ingenting jeg sku sagt når det angår VACCN eller VATSIM, men kun ett par tips Siter
Per-kristian Jensen Skrevet 20. februar 2004 Forfatter Skrevet 20. februar 2004 ja den kvelden var det litt rotete.... hadde glemt og skifte noen småting i ATIS og påloggingsnavn ble forvirra.... Siter
Thomas Lorentzen Skrevet 20. februar 2004 Skrevet 20. februar 2004 ja den kvelden var det litt rotete.... hadde glemt og skifte noen småting i ATIS og påloggingsnavn ble forvirra.... Forvirrelse er en uting når man har valgt å ta STU rating på VATSIM, man bør planelgge littegran før man setter seg ned for å holde styr på luftens baroner. Men, lykke til... Siter
Per-kristian Jensen Skrevet 20. februar 2004 Forfatter Skrevet 20. februar 2004 Per Kristian, Ser du er mye online om dagen.. og ingenting er vel bedre enn at vi har ATC dekning i landet vårt. Men jeg syns du bør "kule" ned ett par hakk. Ettersom jeg forstår fikk du STU1 ratingen din Onsdag forrige uke, og idag har du sitti som ENBO_TWR , ENBO_APP , ENGM_TWR og nå sist ENEV_APP. Mitt råd til deg som newbie ATC er å kanskje redusere radiusen litt, og kanskje konsentrere deg om en destinasjon som du kjenner bedre enn andre? Satt som OBS her forrige kvelden og så du satt som ENGM_V_TWR men på vatsim het du ENBO_V_TWR og med 118.100 som frekvens.. Jeg har ingenting jeg sku sagt når det angår VACCN eller VATSIM, men kun ett par tips Vel her er liste for det jeg har vært siden jeg begynte med ASRC: Atc Callsign Time online ENAL_V_APP 0:17:05 ENAL_V_TWR 0:20:01 ENBO_OBS 4:15:47 ENBO_V_TWR 3:12:51 ENBR_OBS 0:11:40 ENBR_V_TWR 3:07:21 ENCN_V_TWR 0:21:52 ENGM_OBS 9:10:50 ENGM_V_TWR 2:00:26 ENVA_OBS 0:05:52 ENZV_OBS 0:01:26 ESSA_OBS 0:22:24 FANDA_OBS 0:32:03 N-N_OBS 1:30:54 NOR_OBS 29:47:28 NOR1_OBS 0:14:13 Total online as Atc 55:32:13 Så vil jeg bare informere om at en Awacs kommer innom Rygge og Gardmoen før han flyr opp mot Bodø (Sentry1) og han skal foreta Touch and goes ved Gardemoen og rygge Siter
Einar Kristiansen Skrevet 20. februar 2004 Skrevet 20. februar 2004 Enig med Thomas her,som newbe ATC bør du heller konsentrere deg om ett område først.Start på en liten plass f.eks Bodø,lær deg alle rutinene,kartene TL der først,før du begir deg ut på de store flyplassene eks Gardermoen.Her kan man virkelig mye å gjøre og da er det greit med litt erfaring først.Etter min erfaring med deg online som ATC har du enda mye å lære.Ett sp.mål Per Kristian bruker du Roger Wilco? I så fall anbefaler jeg deg å gå over til AVC (Advent Voice Client) mye bedre kvalitet! Dette var ikke ment som noe angrep mot deg,men lytt til erfarne fjellfolk.. Lykke til vidre.. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 20. februar 2004 Skrevet 20. februar 2004 Ja, vil også annbefale deg å holde deg til ett område i starten. Når jeg først startet som ATC, tok det faktisk noen uker før jeg i heletatt turde å gå over til Gardermoen. Selv om det kanskje er lite trafikk på f. eks Bodø eller Flesland så burde man bli 100% sikker på prosedyrer på de flyplannene før man går til større flyplasser som Gardermoen. Effektiv trafikkhandling er jo inne i bildet, og flere piloter kan oppleve det svært irriterende når ATC sitter med dårlig voice kvalitet og hvis piloten kan være nølende på ting. Som Einar sier du har du masse å lære, det har vi alle, så mitt råd til deg er at du holder deg på et område der du er noe kjennt, legger deg inn i prosedyer og lærer, før du beveger deg vidre til mer utfordrene flyplasser og legger deg inn i prosedyrene der og lærer ennå litt mer! Lykke til vidre! Siter
Per-kristian Jensen Skrevet 20. februar 2004 Forfatter Skrevet 20. februar 2004 vel eneste flyplass jeg kjenner godt er Bodø og der er det nesten ikke et fly i uken en gang Siter
Jan Tore Elvheim Skrevet 20. februar 2004 Skrevet 20. februar 2004 Eg har fått høyrt noken visdomsord at om ein sitt lenge nok, så dukkar det alltids opp nokon Siter
Thomas Lorentzen Skrevet 20. februar 2004 Skrevet 20. februar 2004 vel eneste flyplass jeg kjenner godt er Bodø og der er det nesten ikke et fly i uken en gang Da anbefaler jeg at du, som vi her på Gardermoen prøver, nemlig og bruke VACCN sitt booking system, da ser pilotene i forveien at Bodø TWR, APP er booket.. og da rekker man også å planlegge litt. Siter
Daniel Eliassen Skrevet 20. februar 2004 Skrevet 20. februar 2004 Det hadde faktisk vært en fordel hvis vi fikk bookinginformasjon på forsiden av flightsim.no. Da ville pilotene som ikke "gidder" å sjekke vaccn (noe som jeg tror er ofte tilfelle) få informasjonen. Bare et forslag Siter
Espen Furfjord Skrevet 20. februar 2004 Skrevet 20. februar 2004 Nå har jeg gjennomført "touch and go" ENRY og ENGM der Oslo_CTR, ENGM_APP og Per Kristian (ENGM_TWR) var bemannet, Og Per Kristian gjorde en bra jobb for min del via txt, inntill jeg mista kontakt med alle controllere. Hadde OSLO_CTR inne nå, så kontakten kommer tilbake. .. av og til .. er noe merkelig "lag" her nå PS: Ukens Fly til ENBO er in sight om 1 time HEHE ... Per Kristian da. Bodø er jo en av de mest trafikerte flyplasse i Norge. .. men det er nok også ganske så knyst her i ny og ne Siter
Per-kristian Jensen Skrevet 20. februar 2004 Forfatter Skrevet 20. februar 2004 dette har da gått smertefritt til nå utenom SP-AAA som ikke kunne skrive med text og voicen hans hakket noe inn i [sensurert] Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.