Gå til innhold

Ryanair når nye dybder!


Øyvind Hansen

Anbefalte innlegg

I Russland har det vert vanlig for passasjerer å bære bagasjen sin ombord selv.

 

På Il-86 (og Il-96?) foregår boarding ofte på forholdsvis dårlig utstyrte flyplasser, og passasjerene bærer her selv med seg bagasjen ut til flyet. De går så inn gjennom en passasjerdør på nederste nivå, setter bagasjen fra seg der og går opp en trapp til kabinen.

 

Når de så forlater flyet, hvis forholdene tilsier det, går de ned trappen, plukker med seg bagasjen og går.

 

Det er vel lenge siden noe slikt ble gjort i vesten...

Har forresten selv vert med på å bringe min bagasje til ventende fly, både i Australia (Sydney-OL) på Capital Shuttle (Kendell/Ansett) Canberra-Sydney med Saab 340, og i Thailand, med Bangkok Air ATR72 Koh Samui-Phuket.

 

Spørsmålet er jo om dette vil bli godtatt sikkerhetsmessig nå. Hvordan vil luftfartsmyndighetene og sikkerhetstjenestene reagere på at passasjerene vil ha tilgang til bagasjen sin hele veien ut til flyet? Verden har forandret seg litt i løpet av de siste to og et halvt årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel naturlig å tro at det blir mer og mer synlig at lavpris-fly harmindre komfort en skulle forvente seg på en flytur i dag.

Men nå er det slik at den gruppen av passasjerer som ønsker billigbiletter for å komme seg fra A til B, ikke har behov for den servicen som er vanlig, kun for å slippe unna med en pris som nesten tilsvarer en bussbilett.

På den andre siden har de som ønsker å ha den servicen som er naturlig å forvente på en flight få det. Og det tilbyr jo de fleste i dag.

De er jo ikke alltid så beleilig å få et glass champagne på morgenflyet til f.eks Brit.Airw om en skal på et viktig møte ect...

Nå har jo Ryanair gått lang for å spare penger på sine flyturer, men det er kanskje nøvendig om en skal kunne tjene penger i et lavprisselskap. Historien om andre flyselskap sin økonomi kjenner vi jo til!! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm....de sier de vil bestille seter uten setelommer. Hva med de påbudte sikekrhets brosjyrene? Skal de trykkes på setet foran??

Ifølge det jeg kan fra JAR er det ikke påbudt med brosjyrer. Det er krav til at man gjør passasjerene kjent med plassering og bruk av:

setebelter, nødutganger, vester hvis man har det ombord, oksygen om det er krav til det og annet nødutstyr til personlig bruk (mulig brosjyrenekommer inn her.).

Mulig RyanAir har en annen løsning for hvordan de vil gjøre informasjonen tilgjengelig? De er ihvertfall oppfinnsomme.

 

CFM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Ryan Air ønsker å kutte service, må de få lov til det - så lenge passasjerene selv er fornøyde med lavere priser.

 

Jeg selv reiser forresten alltid i business-klasse (arbeidsgiver betaler). Dersom slike flyselskaper kan trekke bermen til seg er det enda bedre! (Reiste for en tid siden fra København til Oslo og det satt en gruppe nordmenn som begynde å klappe da flyet tok bakken i Oslo. Slike bør fristes mer av lavprisselskapene slik at vi slipper dem)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joakim, jeg tror du er på feil forum jeg. Med denne hovne holdningen, så passer du vel best inn på scanair.no's forum der du vil være et naturlig medlem av "eliten" der.

 

 

 

Jan Roar Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm....de sier de vil bestille seter uten setelommer. Hva med de påbudte sikekrhets brosjyrene? Skal de trykkes på setet foran??

Ifølge det jeg kan fra JAR er det ikke påbudt med brosjyrer. Det er krav til at man gjør passasjerene kjent med plassering og bruk av:

setebelter, nødutganger, vester hvis man har det ombord, oksygen om det er krav til det og annet nødutstyr til personlig bruk (mulig brosjyrenekommer inn her.).

Mulig RyanAir har en annen løsning for hvordan de vil gjøre informasjonen tilgjengelig? De er ihvertfall oppfinnsomme.

 

CFM

 

Ahhh! trodde det var påbudt jeg! Alle flyselskaper jeg har vært borti har det. Men som du sier, Ryan Air er oppfinnsomme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har heller ingenting i mot at man får billigere flyturer på bekostning av diverse service tjenester. Man bærer jo bagasjen selv når man tar buss (og fly er jo ikke annet enn flygende busser). Går ut fra at passasjerene ikke skal stue, da... Mat trenger man jo ikke når man tar fly, om ikke turen tar mange, mange timer. Man kan spise før og etter turen, eller ta meg seg noe.

 

Ting som gratis hotellopphold (og transport til disse) om flyet blir forsinket eller får tekniske problemer er jo også noe som trekker prisen opp voldsomt for alle reisende på 'vanlige' selskaper. Og hjemkjøring av bagasje som har havnet feil koster masse penger, når selskapene bruker drosje til dette som de ofte gjør.

 

All slik 'luksus-service' er etter min mening ting som henger igjen fra da kommersielle fly var noe nytt, og kun rikfolk hadde råd til å fly, og derfor forventet alskens oppvartning.

 

Når man velger å fly med lavprisselskap så får man heller være forberedt på at man ikke får samme behandling som fullprisselskapene om noe uforutsett skulle skje. Når prisene er en fjerdedel og ikke engang det, så er det etter min mening en god avtale selv om man må kjøpe avisa i en kiosk i stedet for å få den gratis på flyet, eller at man ikke får rundstykke på de 20 minuttene det tar å fly fra Stavanger til Bergen (satt litt på spissen... "")

 

Lenge leve lavprisselskapene, og lykke til til dem alle! ""

 

Edit: Leste ikke artikkelen under den opprinnelige linken før nå, og ser at Michael O'Leary og jeg er enige om bussene... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å takk skarru ha...

 

Jeg er med blant "eliten" som du kaller det på scanair, og er stolt av det. er i allefall ofte endel mer seriøse diskusjoner der en her. iallefall

 

Jeg for min del er ikke så veldig glad i lavpris selskapene, jeg har sett på endel slik de oppererer og greit nok, hvis du er villig til å si ifra deg samtlige rettigheter for en reise så helt i orden, jeg har hørt noe om at endel lavpris ikke engang er forsikret mot ulykker så hvis du er så uheldig og omkomme eller bli skada når du flyr med dem. så har du ingen rett til noe erstattning til hverken deg eller dine eventuelle etterlatte.

 

Samt at hvis flyet får problemer så gir selskapet eff i deg, så du må klare deg selv og i værste fall skaffe deg ny bilett for videre reise. jeg for min del syntes dette er forkastlig. Og jeg kan med hånda på hjertet si at jeg kommer aldri til å bruke ett lavpris selskap med mindre jeg ikke har noe som helst annet valg.

 

Jeg betaler heller noe mer å sørger for at jeg har alt på det rene når det kommer til det som har med en lengre reise å gjøre. og at eventuelle biletter stiller mine behov ved eventuelle "feil" som skulle oppstå på og i sammenheng med en flyreise

 

(hvis noen her ikke liker det så be my guest)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis finnes det mange typer forskjellige lavpris selskaper, personlig kommer jeg nok aldri til å benytte meg av Ryanair. Men det finnes jo selskaper som Sterling, Norwegian, og det "nye" selskapet (så lenge det varer) Braathens - som faktisk har meget konkurransedyktige priser.

 

Jeg må si jeg personlig foretrekker baggage-handling, og betaler gjerne litt ekstra slik at jeg slipper å leke pakk-esel også INNE i flyplassen. Føler meg ofte nok som pakk-esel både fra og til, og det får holde..

 

Jeg må si det er ganske oppfinsomt av Ryanair og stadig finne steder å kutte, men jeg tror snart grensen er nådd nå. Hva blir det neste, passasjerene må FLY FLYENE SELV??.

He he.. jau DET hadde vært noe tenker jeg (at det muligens

hadde blitt få Ryanair-fly igjen i lufta da, er så sin

sak ja..)

 

Ryanair har jo alltid være ganske "ekstreme" i lavpris

segmentet, og det er helt klart fint at de er der -

de får andre selskaper til å skjerpe seg, og skaper økt

konkurranse. Personlig mener jeg at det er litt for mange

"bakdeler" med å reise med akkurat Ryanair, selv om billettene er grisebillige - så sitter man igjen med litt

for få rettigheter, dersom det skulle skje noe. Jeg føler man rett og slett blir gjort litt "rettsløs" av selskapet,

da føler jeg meg mye tryggere ved å velge Sterling eller Norwegian - og betaler gladelig litt ekstra for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...