Gå til innhold

Reversering av motorene under landing!


Julian Barratt-Due

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg vil bare ha bekreftet at piloter normalt reverserer throttlene manuelt når flyet lander... En venn av meg mener nemelig at dette er noe man ikke gjør... Og at auto-brake automatisk reverserer flyet... Hehe... Noen som kan bekrefte om min, eller hans påstand er korrekt?

 

Tror selv at min venns påstand er ganske så feil...! Mener jeg har sett flere ganger at de reverserer motorene under landing...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke helt sikker på dette her, men jeg mener at pilotene som oftest lar flyet bremse selv etter hva de har satt autobrake til.

Men om man ser at man har landet litt for langt inn på rullebanen, eller kommer inn med litt for stor fart og ser at det er fullt mulig å forlate rullebanen via B5 som ligger like "rundt svingen" om man reverserer litt så gjør de nok det.

Men er det ikke slik at motorene reverserer selv etter det piloten har stillt autobrake på?

 

Nok en gang, i fare for å ta feil.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...husk at det er to forskjellige ting - reversering og autobrakes......autobrakes foregår automatisk og reversering foregår manuelt hvor mye etter hva som trengs (mht. rullebanens lengde, tørr eller våt osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er korrekt at man må reversere manuelt, dette kan ikke autothrottle gjøre. Det er ikke mulig å reversere automatisk. Mener jeg har hørt / lest at det er for å minske faren for at en motor reverseres ved et uhell / feil i lufta (som desverre pleier å gå dårlig, har vært et par eksempler på det).

 

Ta det siste utsagnet med en klype salt siden jeg ikke husker hvor jeg hørte / leste dette.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Joda, det skjedde med Lauda Air, B767 i 1991 hvor thrust everse slo seg inn i FL310.

 

Shortly after takeoff, a REV ISLN message appeared on the aircraft's EICAS system alerting the crew that there was a malfunction with the thrust reverser isolation valves. The crew opted to continue the flight, and as the aircraft approached FL310, the no.1 engine thrust reverser engaged. The incredible force on the aircraft caused the airframe to break apart within several seconds.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...