Julian Barratt-Due Skrevet 5. januar 2004 Skrevet 5. januar 2004 Heisann! Jeg vil bare ha bekreftet at piloter normalt reverserer throttlene manuelt når flyet lander... En venn av meg mener nemelig at dette er noe man ikke gjør... Og at auto-brake automatisk reverserer flyet... Hehe... Noen som kan bekrefte om min, eller hans påstand er korrekt? Tror selv at min venns påstand er ganske så feil...! Mener jeg har sett flere ganger at de reverserer motorene under landing... Siter
Jørn Mikalsen Skrevet 5. januar 2004 Skrevet 5. januar 2004 Jeg støtter din påstand, skulle da mene at de reverserer manuelt. Siter
Hans Nikolai Førde Skrevet 5. januar 2004 Skrevet 5. januar 2004 Joda, motorene reverseres etter landing, sikkert for å ikke slite ut bremsene totalt Noe av det morsomte i FS er jo å høre den gromlyden som kommer når motorene reverseres...Etter hva jeg husker, skal reverseringen opphøre ved rundt 60-80 knots, deretter kobles bremser inn. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 5. januar 2004 Skrevet 5. januar 2004 Nå er jeg ikke helt sikker på dette her, men jeg mener at pilotene som oftest lar flyet bremse selv etter hva de har satt autobrake til. Men om man ser at man har landet litt for langt inn på rullebanen, eller kommer inn med litt for stor fart og ser at det er fullt mulig å forlate rullebanen via B5 som ligger like "rundt svingen" om man reverserer litt så gjør de nok det. Men er det ikke slik at motorene reverserer selv etter det piloten har stillt autobrake på? Nok en gang, i fare for å ta feil.. Siter
Gjest Skrevet 5. januar 2004 Skrevet 5. januar 2004 ...husk at det er to forskjellige ting - reversering og autobrakes......autobrakes foregår automatisk og reversering foregår manuelt hvor mye etter hva som trengs (mht. rullebanens lengde, tørr eller våt osv.) Siter
Julian Barratt-Due Skrevet 5. januar 2004 Forfatter Skrevet 5. januar 2004 Hehe, takk for svar! Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 5. januar 2004 Skrevet 5. januar 2004 Det er korrekt at man må reversere manuelt, dette kan ikke autothrottle gjøre. Det er ikke mulig å reversere automatisk. Mener jeg har hørt / lest at det er for å minske faren for at en motor reverseres ved et uhell / feil i lufta (som desverre pleier å gå dårlig, har vært et par eksempler på det). Ta det siste utsagnet med en klype salt siden jeg ikke husker hvor jeg hørte / leste dette. Siter
Arild Oldervoll Skrevet 5. januar 2004 Skrevet 5. januar 2004 Jeg kan bekrefte at reverse settes MANUELT av piloten(e). Autobrake styrer kun hjulbrems i en eller annen form. Siter
Premium Medlem Reid Ståle Klovning Skrevet 5. januar 2004 Premium Medlem Skrevet 5. januar 2004 Joda, det skjedde med Lauda Air, B767 i 1991 hvor thrust everse slo seg inn i FL310. Shortly after takeoff, a REV ISLN message appeared on the aircraft's EICAS system alerting the crew that there was a malfunction with the thrust reverser isolation valves. The crew opted to continue the flight, and as the aircraft approached FL310, the no.1 engine thrust reverser engaged. The incredible force on the aircraft caused the airframe to break apart within several seconds. Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 6. januar 2004 Skrevet 6. januar 2004 Ikke glem at det finnes noen få fly som bruker revers in flight, f.eks.DC8 som kan bruke revers på de innerste motorene i stedet for speedbrakes. CFM Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 6. januar 2004 Skrevet 6. januar 2004 ...noe som forøvrig også var SOP på Concorden... Siter
Marcus Krogtoft Skrevet 6. januar 2004 Skrevet 6. januar 2004 Med noen unntak så har de fleste jetflyene en innretning som skal gjøre det umulig å reversere motorthrusten mens man er i lufta. Det består blant annet av en "ground switch" som forteller om flyet er i lufta eller på bakken. Ground Switchen er koplet til landing gear. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.