Gjest Skrevet 8. november 2003 Skrevet 8. november 2003 Hei. Lå og hørte litt på trafikk i dag ca kl 07.. Et fly som meldte mayday mayday og det bråket i varsell lamper, engine shutdown og full pakke..engm .noen med info? Siter
Stian Svensen Skrevet 8. november 2003 Skrevet 8. november 2003 Da lå man og sov.......... lol Men om det har skjedd no, så kommer det sikkert ut Siter
Thomas Lorentzen Skrevet 8. november 2003 Skrevet 8. november 2003 Tyrolean CRJ med motorbrann etter avgang. Siter
Fredrik Bachke Skrevet 8. november 2003 Skrevet 8. november 2003 Hei. Lå og hørte litt på trafikk i dag ca kl 07.. Et fly som meldte mayday mayday og det bråket i varsell lamper, engine shutdown og full pakke..engm .noen med info? hvordan lå du å hørte på trafikk??? Æ VILL!!! Siter
Henrik Bjørlo Skrevet 8. november 2003 Skrevet 8. november 2003 hvordan lå du å hørte på trafikk??? Æ VILL!!! Jeg tipper på scanner... Siter
Gjest Skrevet 8. november 2003 Skrevet 8. november 2003 ...BARE MINNER OM AT SLIK INFORMASJON ER TAUSHETSBELAGT OG SKAL IALLEFALL IKKE OFFENTLIGJØRES PÅ www.FLIGHTSIM.NO! Siter
Anders Forseth Skrevet 8. november 2003 Skrevet 8. november 2003 Hører du som slike ting på scanner, se nå til [sensurert] å holde kjeft om det på et åpent forum!!!!! Bruk nøtta LITT! Siter
Gjest Skrevet 8. november 2003 Skrevet 8. november 2003 En teknisk detalj... Med mindre användaren har Radiotelefoni certifikat och eller Konsesjon för sin radio så har han knappast skrivit under på tystnadsplikten... Siter
Stian Nilsen Skrevet 8. november 2003 Skrevet 8. november 2003 Er det ikke lov å høre på dette i Norge da? Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 8. november 2003 Skrevet 8. november 2003 Kan noen forklare meg hvorfor det er så farlig å publisere dette? Siter
JM Skrevet 8. november 2003 Skrevet 8. november 2003 Sitter og småhumrer litt over noen av innleggene her... I andre poster hvor folk vil kjøpe scannere, ha tips osv er folk frempå, og ingen negative ting, men i det noen har brukt en, og hørt noe interessant, er det plutselig kjefting og kritikk... Jaja Siter
Ronny Olsen Skrevet 8. november 2003 Skrevet 8. november 2003 hehe, ja... skjønner ikke helt problemet jeg heller. Hørte forresten at det var bilbeltekontroll igår...ups burde kanskje ikke ha sagt det... Siter
Gjest Skrevet 8. november 2003 Skrevet 8. november 2003 Kan noen forklare meg hvorfor det er så farlig å publisere dette? Det er ikke farlig å publisere dette, men PILOTER som har radiosertifikat har skrevet under på at informasjon som man får over flytelefoni (scannere o.a) skal ikke gjengis offentlig. Dessuten har nettopp MAYDAY situasjoner en slik karakter at den ikke bør være underholdning for andre eller diskuteres på dette forum - ta bare en hendelse fra Trondheim for noen dager siden. Dette burde være enkelt å forstå. Siter
Anders Forseth Skrevet 8. november 2003 Skrevet 8. november 2003 og hørt noe interessant, er det plutselig kjefting og kritikk... Jaja Må jo kjefte, for det er tydelig at du ikke fatter poenget! Noen som ser de negative konsekevensene i at slik info blir ukritisk sendt ut i åpne fora? Skal tenke på deg neste gang Nye-Troms ringer oss 50 sekunder etter at vi har hatt ei nødsendning. Og: Oisann får ikke ringt til HRS fordi telefonlinjene er blokkert av media! Siter
Ronny Olsen Skrevet 8. november 2003 Skrevet 8. november 2003 og hørt noe interessant, er det plutselig kjefting og kritikk... Jaja Må jo kjefte, for det er tydelig at du ikke fatter poenget! Noen som ser de negative konsekevensene i at slik info blir ukritisk sendt ut i åpne fora? Skal tenke på deg neste gang Nye-Troms ringer oss 50 sekunder etter at vi har hatt ei nødsendning. Og: Oisann får ikke ringt til HRS fordi telefonlinjene er blokkert av media! hvor mange jobber for Nye Troms da... 4 5 stykker? Sprenger sikkert ikke telefonlinjene av den grunn? Siter
O85_ Skrevet 8. november 2003 Skrevet 8. november 2003 Anders nå er det slik at de fleste aviser/mediar har scanner hvor de lytter nesten 24h! Så hvis det skulle komme ut noen mayday meldinger så tror jeg de får med seg det uavhengig av om det har blitt postet en post her på flightsim.no eller ikke Siter
JM Skrevet 8. november 2003 Skrevet 8. november 2003 Må jo kjefte, for det er tydelig at du ikke fatter poenget! Noen som ser de negative konsekevensene i at slik info blir ukritisk sendt ut i åpne fora? Skal tenke på deg neste gang Nye-Troms ringer oss 50 sekunder etter at vi har hatt ei nødsendning. Og: Oisann får ikke ringt til HRS fordi telefonlinjene er blokkert av media! Personlig har jeg ikke scanner, men regner med å få det til jul, så vent til da med å tenke på meg... Men hvis det ved en sitasjon blir nødvendig å tenke på meg etter det, så er det helt greit, hvis du mener at Nye-Troms (hva f... er det?) har logget seg inn på flightsim.no , funnet en post om en ulykke hørt på scanner, og deretter ringt deg på alle linjer+mobiltelefoner osv. Eller kanskje de har hatt en flyscanner selv Siter
Geir Fjellro Løitegård Skrevet 8. november 2003 Skrevet 8. november 2003 og hørt noe interessant, er det plutselig kjefting og kritikk...Jaja Må jo kjefte, for det er tydelig at du ikke fatter poenget! Noen som ser de negative konsekevensene i at slik info blir ukritisk sendt ut i åpne fora? Skal tenke på deg neste gang Nye-Troms ringer oss 50 sekunder etter at vi har hatt ei nødsendning. Og: Oisann får ikke ringt til HRS fordi telefonlinjene er blokkert av media! Så dere ringer HRS 3 timer etter det har skjedd en ulykke? Geir Finstad postet dette 3 og halv time etter det hadde skjedd, og så skjønner jeg neppe problemet. Hadde muligens skjønt det hvis man hadde gjort et 1 minutt etterpå. Regner med hvis dere leser om det i avisa imorra (ja, vet er søndag), får dere helt fnatt... Siter
Baard C Skrevet 8. november 2003 Skrevet 8. november 2003 Har selv flyscanner som brukes flittig og har også en gang lyttet til en "emergency" landing live og kan ikke skjønne at noen er redd for at dette kan bli misbrukt. Derimot hadde jeg hatt en sender og forstyrret flyrafikken skjønner jeg at det må være svært ulovlig.... Siter
Gjest Skrevet 8. november 2003 Skrevet 8. november 2003 Dummeste jeg har hørt, ikke har jeg utgitt noe sensetiv informasjon, hørte mye mere jeg. Nei har vell ikke mye behov for barber høvvel tenker jeg..humre humre.......men jeg opfattet dette som en litt alvorlig situasjon, noe det hvist nokk ikke var, dette var udramatisk i følge OSL. Og som flyintreresert så tilater jeg meg og spørre likesinnede om informasjon når jeg føler for det. Det blir liksom opp til moderator og styre dette, ikke survete pingler som øser slik søppel ut av seg. Siter
Gert Gundersen Skrevet 8. november 2003 Skrevet 8. november 2003 .. nå er det slik at de fleste aviser/mediar har scanner hvor de lytter nesten 24h! Så hvis det skulle komme ut noen mayday meldinger så tror jeg de får med seg det .. Rart at det ikke har dukket opp noe i media nå da, siden dette var så dramatisk? Hva media evt. måtte høre på en radio er jo null verdt, bortsett fra å få et påskudd til i etterkant å søke informasjon og uttalelser fra de rette instanser. Skulle forresten likt å sett den journalisten som hadde scannervakt på f.eks. Oslo FIR sine omlag 20 forskjellige LTT frekvenser. Nei, da er nok folk heller ivrige tipsere tenker jeg. Siter
Gjest Skrevet 8. november 2003 Skrevet 8. november 2003 Vad säger lagen om avlyssning av Flysamband nu för tiden? Är det tillåtet? När jag tog radiotelefoni certifikatet så måste jag skriva under på att inte vidarebefordra information om det jag hörde på sambandet. Idag kanske man får lov att äga och använda radiomottagare och lyssna på flygfrekvenserna för allt jag vet, utan certifikat. Det skulle ju då göra tystnadsplikten värdelös... Ett ökande problem är ju intervention på frekvenserna. Det har ju redan förekommit att folk med radio sändare (inte scanner) har börjat "leda" flygtraffik och gett klareringar... Tror digitalt envägs samband är tingen i framtiden. Vad säger lagen om scanning idag? Siter
Gert Gundersen Skrevet 8. november 2003 Skrevet 8. november 2003 Post og Teletilsynet sier dette: Informasjon om politiradioer/-scannere Post- og teletilsynet har endret praksis og krever ikke lenger at det skal foreligge tillatelse for bruk av denne typen radioutstyr. Bakgrunnen for dette er at Statens teleforvaltningsråd i august 2002 fattet vedtak som sier at Post- og teletilsynet ikke har tilstrekkelig hjemmel til å kreve at slik tillatelse skal foreligge. Statens teleforvaltningsråd er klageorgan for vedtak fattet av Post- og teletilsynet. Dette vil si at etter 1. juli 2000 kan alle typer radiomottakere omsettes, eies og brukes dersom de tilfredsstiller kravene i "Forskrift 20. juni nr. 628 om EØS-krav til radio- og teleterminalutstyr" og er korrekt merket med CE-merke. Post- og teletilsynet vil likevel gjøre oppmerksom på at bruk av slikt utstyr kan rammes av annen lovgivning enn telelovgivningen. Ett eksempel er Vegtrafikkloven (se spesielt §13a). En annen ting er selvsagt videreformidling av denne informasjonen. Siter
Daniel Eliassen Skrevet 8. november 2003 Skrevet 8. november 2003 Kan noen forklare meg hvorfor det er så farlig å publisere dette? Rikets sikkerhet Siter
O85_ Skrevet 9. november 2003 Skrevet 9. november 2003 Gert: Du vet sikkert bedre en meg,men hvis det skulle oppstå noe på flysambandet så er det ganske sikkert at media får snusen i det like etter. Personlig skjønner jeg ikke hvorfor det skal være så "ulovelig" å videreformidle informasjon man har hørt annet at media har en tendens til å overdramatisere hendelsen og/eller få en feilaktig oppfatning av hendelsen. Gert: hva syns du om at uvedkommende lytter er vel ikke så farlig så lenge man ikke prøver å sende eller forstyrre sambandet?... Siter
Gert Gundersen Skrevet 9. november 2003 Skrevet 9. november 2003 Nei, jeg kjenner ikke til hvordan media får informasjon om at det eventuelt har hendt noe med et fly, så jeg vet ikke så bedre enn deg Jonas Jeg synest det er helt kurant og et must at det fokuseres på flysikkerhet i media. Det er vi alle tjent med, men det tjener ikke sitt formål å hverken overdramatisere eller feilinformere. Jeg registrerer at jeg mest sannsynlig har mange flere lyttere enn pilotene i alle de flyene jeg snakker med til daglig. Jeg har forsåvidt ikke noe forhold til det, det er ikke noe ulovlig i det, min konsentrasjon er på selvsagt på min egen jobbutførelse, og at andre lytter har aldri påvirket dette. Jeg synest det er kjempeflott at folk og ungdom har flyinteresse og kan derfor ikke karakterisere annet enn falske sendere som uvedkommede. Det finnes jo nok av flyplasser rundt omkring i verden som sender "LIVE-ATC", og i den forbindelse er det vel ikke noe hemmelighetskremmeri heller i det vi holder på med. .......men jeg opfattet dette som en litt alvorlig situasjon, noe det hvist nokk ikke var, dette var udramatisk i følge OSL. Det er vel akkurat det. En lytter har sin egen oppfatning av situasjonen. Det går an å vente med uttalelser til de kommer fra de rette instanser. Jeg ser det som betenkelig at det i forbindelse med hendelser spekuleres på ryktebørsen i sensitiv informasjon om hva en mener å ha hørt på radio. Mvh Gert Siter
DM Skrevet 9. november 2003 Skrevet 9. november 2003 Og i USA kan man plugge høretelefoner i armlenet og lytte til frekvensen flyet til enhver tid er på.. uten at noen gir beskjed om hva man kan videreformidle og ikke Siter
Gjest Skrevet 9. november 2003 Skrevet 9. november 2003 Nei, jeg kjenner ikke til hvordan media får informasjon om at det eventuelt har hendt noe med et fly, så jeg vet ikke så bedre enn deg Jonas Jeg synest det er helt kurant og et must at det fokuseres på flysikkerhet i media. Det er vi alle tjent med, men det tjener ikke sitt formål å hverken overdramatisere eller feilinformere. Jeg registrerer at jeg mest sannsynlig har mange flere lyttere enn pilotene i alle de flyene jeg snakker med til daglig. Jeg har forsåvidt ikke noe forhold til det, det er ikke noe ulovlig i det, min konsentrasjon er på selvsagt på min egen jobbutførelse, og at andre lytter har aldri påvirket dette. Jeg synest det er kjempeflott at folk og ungdom har flyinteresse og kan derfor ikke karakterisere annet enn falske sendere som uvedkommede. Det finnes jo nok av flyplasser rundt omkring i verden som sender "LIVE-ATC", og i den forbindelse er det vel ikke noe hemmelighetskremmeri heller i det vi holder på med. .......men jeg opfattet dette som en litt alvorlig situasjon, noe det hvist nokk ikke var, dette var udramatisk i følge OSL. Det er vel akkurat det. En lytter har sin egen oppfatning av situasjonen. Det går an å vente med uttalelser til de kommer fra de rette instanser. Jeg ser det som betenkelig at det i forbindelse med hendelser spekuleres på ryktebørsen i sensitiv informasjon om hva en mener å ha hørt på radio. Mvh Gert Kan ikke se at jeg har tilført noe i mitt spørsmål som ikke var korrekt! Hva er det i tilfelle. Jeg hadde mye informasjon men for og beskrive situasjonen opplyste jeg bare om de fakta jeg var 100% sikker på, engine shutdown og mayday mayday og støyen av varsell klokker! Hva var galt med dette? og på et tidspunkt hvor jeg var overasket over at ingen andre en meg hadde hørt dette. Kan du svare på dette Gert? tusen takk, Siter
Gert Gundersen Skrevet 9. november 2003 Skrevet 9. november 2003 Det var ikke ment som direkte pes til deg Geir. Kanskje ikke helt riktig å sitere deg for å illustere at det en oppfatter via radioen ikke nødvendigvis gir et riktig bilde av det som skjer. Du har tydeligvis hørt godt etter, og har selvsagt din rett som flyinteressert til å være nyskjerrig på hva som foregår i luften og stille slike spørsmål. Men det finnes grunner til at dette er et taushetsbelagt samband. Og det er selvsagt ikke ønskelig at det på et slikt åpent forum f.eks. hadde blitt offentliggjort utskrift fra radio-samband i forbindelse med en fersk luftfartshendelse. Det er nok et lite grenseland her, men jeg tror du skjønner hva jeg mener Geir. Siter
Gjest Skrevet 9. november 2003 Skrevet 9. november 2003 Det er jeg enig i Gert. For jeg prøvde og si så lite om denne situasjonen som mulig, men jeg er jo fly freak da.....og bil.....og damer.....ha ha Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.