Gå til innhold

Nytt scenery for hele norden ???


Bent Stoa

Anbefalte innlegg

Hei flyvere, simmers, paintere og scenery makers. Det er på tide å sette fart i miljøet her. Noen har anmodet om mere action og liv. Noen er fornøyd med å bare fly i FS. Andre vil mye mere. Jeg er blandt sistenevnte. Har kjøpt både fly og scenery's, lastet ned hauger med repaints og andre scenery's, men... jeg bor jo i Norge og har en viss forkjærlighet for dette og de andre skandinaviske landene og ønsker derfor å ta opp dette med dere. Er det nok med en 50-60 "greie" flyplasser i dette landet? En PMDG-maskin og Terramesh? Kjenner jeg meg igjen når jeg kommer over oslo? En stykk Oslo Plaza/SAS Raddisson og et tårn på Romsås? Prøvde å legge inn fotosceneryet over Oslo og Lillestrøm, men det blir jo så uklart og urealistisk, det og...

 

Lennart og Per er to knupper og et arbeidsomt team. De får til mye bra, som det nye Kastrup sceneryet. Har ikke sett noe bedre hittil!!! En annen kar, som jeg ikke klarer å huske navnet på, har laget et bra scenery over København og en tredje kar har laget en flott Øresundbro. NA-teamet har vært dyktige og levert oss Norway Airports. Slettes ikke værst jobbet. Men Oslo da? Drammen? Ålesund? Er det kun 6-8 boligblokker i Bodø sentrum? Noen som har sett Kristiansund? Tror den byen ligger og driver ute i nordsjøen et sted jeg... Hva med Holmenkollen, Saltstraumen, Tusenfryd, Lillehammers OL-områder, Røros' særpregede bebyggelse, likeså Ålesund? Fløybanen i Bergen er erstattet av en M$ trafo..?? Hva med Færder fyr? Minner om en medium hvit bauta. Alle de andre norske kystfyrene da? Alle broene i Norge?? Installerte den supre broen nord for Bergen lufthavn, med veisystemer og lys. Kjempeflott!! Fergesystemene? Landemerker? Skal absolutt alle kystområder ha sandstrand?

 

Jeg tør vedde på at det sitter en hel del dyktige folk rund i skandinavia, som kunne ha laget en masse bra scenery's for nordiske forhold. Om ikke lenge kommer Hong Kong (og Kai Tak tror jeg) pakken ut. Så noen screenshots og ble overrasket over hvor detaljert byen så ut, med reklameskilt, gater, osv. Pakken kommer sikkert til å koste litt, men jeg kjøper nok den også. Selv har jeg kjøpt Venecia, Gibraltar, en del Lago pakker og noen svenske og europeiske flyplasser, osv. De fungerer kjempebra, med både lyder, røyk fra piper/animasjoner og god oppløsning.

 

Er det ikke mulig å få til noe virkelig bra produkt for Norden?

La oss si at det lages forskjellige pakker, som f. eks.:

Alle norske flyplasser - dynamiske og med landskap litt utenfor flyplassområdet.

Norske byer - sørnorge, midtnorge og nordnorge.

Norske landemerker - kjente og kjære bygg og monumenter.

Norske veisystemer - rundt byer og mellom by/flyplass..?

Norske broer og fergesystemer - dynamiske eller statiske, evt. skip og småbåter/snekker ved byer og tettsteder...

 

Andre ting, som ihvertfall jeg ville sette pris på:

Norske kirker, vandrehjem, leirskoler, osv.

Nordisk vegetasjon.

Nordiske bygninger - hater disse firmabygningene oppe i fjellheimen. Vil heller ha bondegårder og mere typiske nordiske bygninger, ja og kanskje husdye på jordene..?

Nordisk kyslinje - la oss slippe sandstrender i byene'a...

Med mere...

 

Hva med vilkårlige happenings? Statiske eller dynamiske..!?!

En brann i en by, flom om våren i noen elver, veiarbeide, køtrafikk på innfartsveier, osv. Campingplasser og folk som fisker i elvene, noen telt i villmarka, et skirenn om vinteren, julegater i de større byene i desember, fyrverkeri på nyttårsaften, bål på st. Hansaften ved kysten, osv, osv.

 

Mulighetene er utrolig mange og spennende. Dessuten mye mere spennende for oss som liker å også fly småfly rund i landet. La oss si at hver pakke blir priset til kr. 300,- Da kjøper nok noen disse pakkene. Men om de blir priset til kr. 150-200,- så tror jeg svært mange vil kjøpe de. Jeg vil helt sikkert kjøpe alle!!! Selvsagt ville det vært topp om dette ble lagt ut som freevare, men det blir for urealistisk...

 

Noe å tenke på for NA-teamet, Dag og L&P-teamet, i samarbeid, f. eks.?? Evt. andre?

Noen som har fly, men har ikke godt nok kamera eller fotograf til forberedelser? Jeg kan ikke fly (bare sim!), men er fotograf, har analogt og digitalt kamerautstyr og kan gjerne henge ut av et fly med kameraet.

Bare si ifra, så gjør jeg gjerne en god innsats for dette!! Har også erfaring med markedsføring og bidrar gjerne med det jeg kan, for å fremme denne utrolige hobbyen/interessen utover landegrensene. (Tenk på mulighetene hos f. eks. tyske og amerikanske simmere, som elsker Norge...)

 

Helt til sist, så håper jeg dette inspirerer dere og håper også dere vil komme med innspill og gode ideer, kontruktive forslag. Håper også at dette vil resultere i supre sluttresultaer, som kommer alle tilgode...

Kom igjen og legg inn din mening og ideer!!!

 

""""""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet ligger som Ole Reidar sier før meg her, i det at det vil ta så sinnsykt lang tid og det vil bli så utrolig mye jobb, at jeg tror ingen har ork'en eller muligheten til å gjøre dette...selvfølgelig hadde det vært artig, men tror nok ikke det vil skje.

 

Og, jeg personlig er stor fornøyd med NA og terra mesh, mere trenger jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Synes det er flott med reaksjoner, jeg.

Husk nå på at disse forslagene er rettet mot mange, ikke en enkelt scenery maker. Om flere kunne slått seg sammen og samarbeidet om dette, kan det la seg gjøre...

 

Selv kunne jeg gjerne tenkt meg å gjøre mye for dette, men alene ville det antagelig blitt bare noe småtteri.

 

""""""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bent.

 

Jeg sendte en lignende mail til Jan Roar for noen måneder siden, selv om den ikke på langt nær var så entusiastisk som ditt innlegg her!

 

I disse tider når det (dessverre) er blitt så vanlig å ta betalt for ale mulige rare add-ons, så synes jeg NA-teamet skulle fått en del av kaka. Ta f.eks. Lago. De lager fantastisk bra scenery, men som oftest er det bare en eller to flyplasser per pakke. Ofte små, obskure flyplasser i Washington eller Italia - og folk kjøper i fleng - deriblant jeg.

 

NA-teamet har utviklet scenery for hele Norge i en årrekke, og aldri tatt betalt en krone. Vi er utrolig heldige! Jeg husker ennå godt de revolusjonerende Norway 5.1 og Norway 98 - de inneholdt ikke bare flyplasser, men texturer og forbedret landskap for hele Norge. De vant en del priser på de store internasjonale flysim-sidene, og høstet lovord overalt.

 

Hva om NA-teamet, 'texture-teamet' (Lennart), Torgeir Opland og alle andre som utvikler norske/nordiske add-ons slo seg sammen og lagde enda mer detaljerte ting, og fikk betalt for det? Med 'jordisk' og håndfast lønn for strevet ville dette sikkert inspirert til videre utvikling, og kanskje de til og med kunne drevet med dette på heltid som Lago og alle de andre payware-produsentene?

 

Som du nevner ville et nordisk scenery være veldig ettertraktet ikke bare blant oss som bor her, men folk fra hele verden. Paradoksalt nok ser det også ut som om det er payware-utgivelsene som får størst oppmerksomhet når de slippes. Freeware blir omrent sett på som amatørmessig, og forbigårs helt. La våre kjære scenery-genier få den anerkjennelsen de fortjener! ""

 

Det er nok en del som vil protestere på våre meninger, men jeg hadde absolutt støttet et slikt prosjekt som du nevner. Tenk en/flere pakker med landclass, kjente bygninger, flyplasser, ferger, AI-ruter (Ultimate Traffic omfatter jo det, men..), animerte objekter, katedraler med dinglende bjeller og bjelleklang (som i Venice sceneryet), alskens andre lyder, røyk fra piper osv. - alt kanskje til og med lagt på en fotorealistisk bakgrunn. Det hadde vært helt utrolig, og det hadde garantert slått til.

 

Jeg forstår at Lago hovedsakelig formidler/selger mye av sceneriene for andre (selv om de lager mye selv også), så kanskje det er et sted å henvende seg dersom det blir for omfattende å sette i gang et eget apparat for distribusjon og markedsføring?

 

Da den første versjonen av NA (til FS2000?) ble utgitt var jeg ganske sterkt engasjert, siden jeg bl.a. var betatester og tok bildene som fremdeles blir brukt av bygningene på Sola. Da det var klart for nedlasting tok jeg en drøss med screenshots og la dem ut på min egen side (har den dessverre ikke lenger), sammen med link der det kunne lastes ned her på FlightSim.no. Jeg postet linken til denne siden min på de fleste forumene i FS-miljøet, og responsen var enorm. Det var flere tusen hits i timen på det meste, og siden min havnet også på Avsim sin nyhets-meny (som vi alle sikkert sjekker daglig... ""). Det skal altså ikke så mye til for å få respons dersom man er entusiastisk, og med et fantastisk produkt som NA var det en sikker vinner. Med dagens 'kjøpementalitet' hadde en slik enkel markedsføring ført til kjempesalg dersom det hadde blitt gjort på samme måte med produkter som vi fabulerer om her.

 

Jeg kan ikke la være å av og til synes at det er 'urettferdig' at 'våre' gutter sliter slik for knapper og glansbilder, mens andre som gjør en lik eller ofte dårligere innsats håver inn euro og dollar i bøtter og spann.

 

Kastrup, Danmark, foto-sceneryene fra Torgeir, texturene til Lennart, norske flyplasser osv osv, alt dette er ting av like god og til og med bedre kvalitet enn mye av det som selges i dag, så jeg hadde gladelig støttet dette økonomisk. En eller flere detaljerte 'superpakker' hadde jeg i alle fall kjøpt, og jeg tør påstå at det hadde blitt bestselgere blant våre utenlandske 'kollegaer' også.

 

Jeg er klar over at en del er sterkt imot payware, og andre igjen har ikke mulighet til å betale, så et alternativ kunne jo vært en gratis 'light'-pakke (dagens NA) og disse 'superpakkene' i tillegg.

 

Uansett så er jeg for det som du nevner, Bent, og jeg støtter villig opp på alle måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NA som payware?? aldri i livet.

 

hvorfor ikke? JO, da blir det blodig alvor. brukerne vil kreve 24 timers support for sceneryet de har KJØPT. Brukerne vil da gå i taket om ikke alt er 100% etter hvordan de mener det skal være. Det blir ikke GØY lengre, det blir ikke hobby lengre hvis man skal bli payware.

 

Slik det er i dag er PERFEKT. Nå lages det i det tempoet teamet har lyst til. Ingen kan KREVE noe. Nye pakker kommer ut når NA teamet har laget nok nytt til at vi har LYST til å gi ut ny pakke osv. Freeware er gratis scenery for brukerne, og det er FRIHET for de som lager det. Ta friheten og morroa vekk ved å bli payware er ikke noe som gagner NA.

 

Jan Roar Rød

http://norway-airports.com

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hola hopp, midt i natten, simmers. Hyggelig å lese gløden blandt bokstavene deres her. Flott at flere nå også forsøker seg på GMAX. Skal forsøke meg, jeg også etterhvert. Hyggelig er også Bjørn Olav, at du også har sterke ønsker om visualitet i simmulatoren. Jeg har igrunnen vært innmari imponert over FS siden jeg begynte for et par år siden, men etter at jeg lastet ned L&P sceneryet til Kastrup, ble jeg virkelig imponert og da rullet ideene innover meg. Jeg kjøpte selvsagt en del payvare sceneryer og liker meg godt i Venecia området, med alle lydene og den vanvittige oppløsningen og detaljene der, men ble også en smule glad, da jeg så fugler som fløy og båter som beveget seg rundt Gibraltar. I tilleggspakkene til St. Maartens er det også mye flott. Flokker med statiske fugler, flotte seilskuter og skip overalt. På Maldivene svaier palmene i vinden...! I Lago's områder rundt i staten Washington, ryker det fra pipene og i fra områder der skogen ryddes. Det "ryker" av fossene nedenfor Emma field stripen. Tømmerhusene er utrolig flotte og det formelig lukter kvae og kongler av skjermen når jeg flyr der. Enkelte steder lukker også dørene til hangarene seg automatisk opp, når du nærmer deg..! Lyder av frosker, fugler, italienere som snakker hissig, hunder som bjeffer, vind, osv. Er det noe rart jeg blir entusiastisk, når jeg tenker på hvordan dette kunne tatt seg ut i et nordisk scenery..??

 

Og så hadde det jo vært flott å kjenne seg igjen over Oslo, med festningen, Aker brygge, Frognerparken og Holmenkollen da... Eller Atlanterhavsveien og Kirken på kirkelandet i Kristiansund, når jeg er på innflyvning til Kvernberget.

 

Men Jan Roar. Jeg forstår godt at du ønsker at NA skal stå slik den er - som freeware. NA er jo også det første sceneryet jeg selv lastet ned og ble sittende lenge å se på, på de forskjellige flyplassene rund om kring. Tror jeg installerte en tilleggsgreie også - Gardermoen dynamisk scenery, så nå kjører det 3 biler rundt på flyplassen til enhver tid. Herlig!

 

Men det er bare det at dette begynner å bli så bra, at geografikunnskapene har begynt å bli gode igjen og lysten til å virtuelt reise rundt, særlig da her i norden, er blitt stor.

 

Support er en nødvendighet og for noen av oss, må dette antagelig bli heltidsjobb. Noe jeg forøvrig skal vurdere selv, om interessen blir stor nok.

 

Vedrørende prisene på dette gildet, så er det ikke meningen at noen skal bli rike av det, men kostnader må nødvendigvis dekkes og dette skal jo også markedsføres...

 

Ja ja, jeg får ta et par timer på øret.

Vi snakkes...

 

""""""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal lage virkelig profesjonelt scenery må du kanskje vurdere å skaffe deg 3Ds Max, som er storebroren til Gmax og mye mer profesjonelt verktøy. Men den koster flere ti-talls tusen kroner!

 

Og selv om du klarer deg med Gmax så er det ikke lett åt jene virkelig gode penger på det. Det er få payware-team som kun lever av å utvikle FS-addons tror jeg (correct me if I'm wrong). Det er i vertfall det jeg har hørt.

 

Jeg driver så vidt og pusler med Gmax selv, og har en del prosjekter i nærmiljøet på gang. Jeg blir med og gjør en del for dette prosjektet også om det blir noe av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg, Arild. Jeg tenker igrunnen mest på at det skal være mulig å kjenne seg igjen da. Så et virkelig profesjonelt scenery i form av usedvanlig høy oppløsning og gjengivelse, som f. eks. Lago Venecia, blir kanskje litt drøyt...

 

Å tjene mye penger på dette, blir neppe målet for mitt vedkommede ihvertfall. Må nok ha flere bein å stå på, ja.

 

Det er ihvertfall hyggelig at flere er interessert.

Så får vi se hva vi kan få til etterhvert her...

 

Ha en flott søndag, alle sammen!

 

""""""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dette virker flott. Men bare pass på å ikke ta for mye innover dere på en gang, og jobb step by step. Slik jeg jobbet F.eks under de dynamiske flyene til fs98, delte jeg det inn i soner, bare for å være sikker på at jeg faktisk fullførte de sonene jeg jobbet med. Husk også det er veldig vigtigt å ikke sluke alt på en gang, da kan du fort møte veggen. Slik jeg ser det, vil det i så fall bli en omfattende jobb som vil ta tid, ta det i betraktning. Ta også i betraktning hvor mye dette vil koste av fritiden ellers. Det er også en av tingene jeg er sikker på Norway teamet jobber ut ifra. Men desto flere om det desto bedre, men det blir også mangen tommeltotter da ""

Lykke til!!

Slik jeg driver den dag i dag, lager jeg alt mulig rart av add-on, til forskjellige spill, og er ikke så opphengt i FS lenger, men gøy er det å videreutvikle. Så blir du bitt av basillen, er det ikke lett å komme seg unna ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Einar. Takk for rådene! Du har nok helt rett. Dette må planlegges godt, forberedes nøye og deles opp i flere deler, gjerne slik at vi blir flere som kan jobbe med forskjellige deler. Nå er jo dette i et tidlg stadium og det gjenstår å se hvor stor interessen egentlig blir, føre noe iverksettes.

 

Og - egentlig er jeg enig i Norway-teamet og L&P-teamet, som gir ut dette som freeware. Man kan bruke den tiden man vil og heller gi ut forskjellige deler litt etter litt.

 

Takk igjen og ha en fin dag!

 

""""""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei flyvere, simmers, paintere og scenery makers. Det er på tide å sette fart i miljøet her. Noen har anmodet om mere action og liv. Noen er fornøyd med å bare fly i FS. Andre vil mye mere. Jeg er blandt sistenevnte. Har kjøpt både fly og scenery's, lastet ned hauger med repaints og andre scenery's, men... jeg bor jo i Norge og har en viss forkjærlighet for dette og de andre skandinaviske landene og ønsker derfor å ta opp dette med dere. Er det nok med en 50-60 "greie" flyplasser i dette landet? En PMDG-maskin og Terramesh? Kjenner jeg meg igjen når jeg kommer over oslo? En stykk Oslo Plaza/SAS Raddisson og et tårn på Romsås? Prøvde å legge inn fotosceneryet over Oslo og Lillestrøm, men det blir jo så uklart og urealistisk, det og...

 

Lennart og Per er to knupper og et arbeidsomt team. De får til mye bra, som det nye Kastrup sceneryet. Har ikke sett noe bedre hittil!!! En annen kar, som jeg ikke klarer å huske navnet på, har laget et bra scenery over København og en tredje kar har laget en flott Øresundbro. NA-teamet har vært dyktige og levert oss Norway Airports. Slettes ikke værst jobbet. Men Oslo da? Drammen? Ålesund? Er det kun 6-8 boligblokker i Bodø sentrum? Noen som har sett Kristiansund? Tror den byen ligger og driver ute i nordsjøen et sted jeg... Hva med Holmenkollen, Saltstraumen, Tusenfryd, Lillehammers OL-områder, Røros' særpregede bebyggelse, likeså Ålesund? Fløybanen i Bergen er erstattet av en M$ trafo..?? Hva med Færder fyr? Minner om en medium hvit bauta. Alle de andre norske kystfyrene da? Alle broene i Norge?? Installerte den supre broen nord for Bergen lufthavn, med veisystemer og lys. Kjempeflott!! Fergesystemene? Landemerker? Skal absolutt alle kystområder ha sandstrand?

 

Jeg tør vedde på at det sitter en hel del dyktige folk rund i skandinavia, som kunne ha laget en masse bra scenery's for nordiske forhold. Om ikke lenge kommer Hong Kong (og Kai Tak tror jeg) pakken ut. Så noen screenshots og ble overrasket over hvor detaljert byen så ut, med reklameskilt, gater, osv. Pakken kommer sikkert til å koste litt, men jeg kjøper nok den også. Selv har jeg kjøpt Venecia, Gibraltar, en del Lago pakker og noen svenske og europeiske flyplasser, osv. De fungerer kjempebra, med både lyder, røyk fra piper/animasjoner og god oppløsning.

 

Er det ikke mulig å få til noe virkelig bra produkt for Norden?

La oss si at det lages forskjellige pakker, som f. eks.:

Alle norske flyplasser - dynamiske og med landskap litt utenfor flyplassområdet.

Norske byer - sørnorge, midtnorge og nordnorge.

Norske landemerker - kjente og kjære bygg og monumenter.

Norske veisystemer - rundt byer og mellom by/flyplass..?

Norske broer og fergesystemer - dynamiske eller statiske, evt. skip og småbåter/snekker ved byer og tettsteder...

 

Andre ting, som ihvertfall jeg ville sette pris på:

Norske kirker, vandrehjem, leirskoler, osv.

Nordisk vegetasjon.

Nordiske bygninger - hater disse firmabygningene oppe i fjellheimen. Vil heller ha bondegårder og mere typiske nordiske bygninger, ja og kanskje husdye på jordene..?

Nordisk kyslinje - la oss slippe sandstrender i byene'a...

Med mere...

 

Hva med vilkårlige happenings? Statiske eller dynamiske..!?!

En brann i en by, flom om våren i noen elver, veiarbeide, køtrafikk på innfartsveier, osv. Campingplasser og folk som fisker i elvene, noen telt i villmarka, et skirenn om vinteren, julegater i de større byene i desember, fyrverkeri på nyttårsaften, bål på st. Hansaften ved kysten, osv, osv.

 

Mulighetene er utrolig mange og spennende. Dessuten mye mere spennende for oss som liker å også fly småfly rund i landet. La oss si at hver pakke blir priset til kr. 300,- Da kjøper nok noen disse pakkene. Men om de blir priset til kr. 150-200,- så tror jeg svært mange vil kjøpe de. Jeg vil helt sikkert kjøpe alle!!! Selvsagt ville det vært topp om dette ble lagt ut som freevare, men det blir for urealistisk...

 

Noe å tenke på for NA-teamet, Dag og L&P-teamet, i samarbeid, f. eks.?? Evt. andre?

Noen som har fly, men har ikke godt nok kamera eller fotograf til forberedelser? Jeg kan ikke fly (bare sim!), men er fotograf, har analogt og digitalt kamerautstyr og kan gjerne henge ut av et fly med kameraet.

Bare si ifra, så gjør jeg gjerne en god innsats for dette!! Har også erfaring med markedsføring og bidrar gjerne med det jeg kan, for å fremme denne utrolige hobbyen/interessen utover landegrensene. (Tenk på mulighetene hos f. eks. tyske og amerikanske simmere, som elsker Norge...)

 

Helt til sist, så håper jeg dette inspirerer dere og håper også dere vil komme med innspill og gode ideer, kontruktive forslag. Håper også at dette vil resultere i supre sluttresultaer, som kommer alle tilgode...

Kom igjen og legg inn din mening og ideer!!!

 

""""""

 

Ja...

...og hvor mye RAM sa du at du hadde?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det høres gøy ut.

Selv holder jeg på med bergen. Holder på å lage skoltegrunnskaien, rothaugen skole, maria kirken, bryggen, galleriet, haukeland sykehus, bystasjonen og lille lungårdsvann. ""

Og dette hadde jeg gjerne delt med et eventuelt nordensceney. ""

Men payware er ikke noe gøyt, det må være freeware

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...