Gå til innhold

Hva betyr egentlig fly for deg?


Ronny Stenseth

Anbefalte innlegg

Heisan!

 

Hva er det egentlig som driver deg som leser dette hit? Altså, leser du dette, er det fordi du har noen form for interesse for fly og/eller fly simulatorer.

Jeg husker når jeg var liten, fra 4 års alder til jeg var omtrent 8-9, så flöy vi en del til utlandet på ferie. (Er 33 idag). Ganskje snart begynte fly å stå som symbol for noe spennende (nytt land, mennesker, lyder, kulturer, lukter) og enda viktigere Frihet(Blått hav, varme, sove lenge, väre oppe sent, ingen plikter).

Det festet seg, og fly interessen vokste. Idag jobber jeg på flyplass (Landvetter), ser fly dagen lang. Og når jeg ser et fly ta av og forsvinner opp i det blå, så kommer fölelsen der igjen av å 'väre på vei' til noe spennende. Selvsagt liker jeg jo også utfordringen i simulatoren, det å lande en stor jet maskin på ei lita stripe der nede med hjelp av instrumenter. Men det er fölelsen av spenning og frihet som ligger bak. Fly er helt enkelt magiskt for meg.

 

Hva med deg? Hvorfor er du 'her'? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget filosofisk spørsmål du. Det kunne like gjerne vært Jostein Gaarder som hadde stilt dette spørsmålet ""

 

Vell.. for å svare med en følelsesladet røst, så..ehe...

 

For meg, så er flyspotting nå en del av det store nye som jeg har fomla meg ut på.

Jeg får et kick av det å spotte fly, og se dem både lande og ta av, og høre jetstøyen, og kjenne eksosen.

Altså, man må bare av og til si til seg selv etter at man har tatt et bilde.."fytti rakkern.. dette ble bra"

 

Og får man knipsa et bra bilde så er det bare .. "YEEESSSS", og man får bare det kicket ""

 

Det er i alle fall noe som får fly til å bety noe for meg som menneske ""

 

Mvh Jan H. Brende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, litt vanskelig å svare på for jeg vet egentlig ikke svaret selv...

 

Men, jeg har bodd ved siden av Rygge Hoved Flystasjon hele livet, men hvor interessen kom ifra er jeg ikke så sikker på, har liksom alltid hatt en stor interesse for fly...

Jeg begynnte å spotte på Rygge når jeg var rundt 10-11 år (er 18 nå), og i -98 var jeg på mitt første airshow (på Kjeller), og etter det har det bare blitt mere og mere og tatt opp mere og mere tid og penger ""

Og så i -97 fikk jeg også øynene opp for flightsim da, det bør vel kanskje også nevnes ""

 

Men jeg trives veldig godt med hobbyen og det er nok en hobby jeg kommer til å ha til den dagen jeg dør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fly og flygning er noe som har vært min primære interesse i så mange år jeg ikke egentlig klarer å huske når og hvorfor jeg begynte med det.

Og det er som du sier, jeg husker de første turene nedover til sydligere strøk når jeg var fra 8-11/12 år, det var jo rent nirvana når jeg fikk lov til å komme fram til cockpit og se på DEN utsikten! Så jeg var og er frelst og dedikert til flygning! Jeg husker jeg stod på sykehuset i lillehammer, der jeg jobba, og så på ambulansehelikopterene kom, gode gamle LN-OSZ, LN-OPL og jammen har jeg sett LN-OAA en del ganger og. Det er så morro å se på de når de kommer skrått innover og bare senker seg ned på helipaden.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Ronny... Joda, jeg tror du er inne på noe at mange mensker har en assosiasjon med fly og ferie... og spennende turer... men jeg kan huske detaljer... lyder... og til og med lukter... "" fra gamle Fornebu som liten. Jeg husker gamle F27 "Friendship", F28 "Fellowship" og DC9'ere sittende utenfor... I dag reiser jeg over hele verden... jobber med fly... flyr selv... og sitter og skriver på en "aviation" webside... og man må jo lure... "" Min far logget over 21.000 timer før han gikk av... fløy allt fra Piper Cub til F86... helt til B767... og jeg legger merke til at han fortsatt ser opp mot himmelen når et fly passerer... "" Det var et lignene spørsmål postet av Kay Sindre for en stund siden;

Hva mener dere piloter?!

 

Bare av ren intresse og beundring så lurer jeg på hva slags ord dere piloter vil bruke til å beskrive det å fly?(bare ett ord)

Det var mange svar... og jeg la inn;
Hva med fullførelse eller prestasjon...?

 

Når du har jobbet med en 5-6 timers flight plan, inkludert studie av vind og vær på ruten, treffer check punktene, regner ut nye check punkter og nye ETA når ATC gir deg re-route, regner ut ny fuel burn med reserver og lander etter planleggingen... da har jeg en følelse av prestasjon...?

Jarle Vidtun svarte;
Sant det Dag! Når jeg fløy en NAV tur til Skien i fjor høst så var det en del planlegging osv! Da var det deilig og komme frem i tide og at du ser at du får det til..
Det er ille å bli bitt av flybakterien... for du dør ikke av den... og det finnes ingen kurering... ""

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm godt spørsmål. så lenge jeg kan huske har jeg egentlig vært opptatt av fly. når jeg var liten var egentlig kjøre leketøy lite interessante i forhold til ting som kan fly.

det å se terrenget under meg, fly framover. ting som bråker no sinnsykt og er lettere enn luften, og samtidig ser utrolig fete ut. allt sammen er bare så utrolig tiltrekkende.når jeg på amiga en en haug med år siden spilte min første *simulator* fighterbomber og x ettellerannet ellerno, ble lissom dette en oppfylling av det jeg lengtet etter. kunne sitte i cockpit en og styre dette greiene rundt og faktisk se framover istedenfor nedover og skyte på ting. når jeg faktisk ikke trengte å skyte på noe, og faktisk kunne fly helt enkelt. fantastisk.

 

jeg husker min første fly leke var et helikopter som en onkel av meg ellerno kjøpte i nordsjøen, jeg bare lå på gulvet hele tiden og fløy helikopteret over meg.

 

hver gang jeg flyr vil jeg sitte rett bak vingene, slik at jeg kan se flaps og spoilere og evt balanse ror bevege seg, men også se bakken. slikt er alltid samme rush og følelse av tilfredsstillelse

er bare utrolig irriterende at man ikke kan se rett frem når man flyr i passasjer fly

 

allt som kan fly er bare fantastisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet bare at første gangen jeg så en privat PC (leeeenge siden; Var en 386) var mitt første spørsmål om han hadde flysimulator på den. Han hadde jaggu en F 117 sim installert, og man kunne angripe Tripoli. Siden byttet jeg min Texas Instruments basic computer med en 386.. etc. Så kom Gunship 2000, Apache longbow, Hind, F-16, Janes Apache Longbow, Flightsim 98, Flight unlimitedIII, Janes F/A-18 USAF, FS 2000,FS 2002, FS9, CFS (1, 2 og 3), B-17, Janes WWW2 Fighters. IL2 Sturmovik...Hjelp, og jeg har utelatt mange, f.eks. F-22 s(im)pillene. Har aldri gjort opp slik status før. Denne listen får meg til å se ut som en nerd. Hjelp jeg er en nerd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mit vedkommende - jeg har været med siden FS98, og da var jeg solgt! Derudover har jeg været på Gran Canaria med en af Sterlings gamle 727'ere, og senest for 4 år siden hvor jeg og min familie fløj fra Vojens/Skrydstrup med Mærsk's Fokker F50, og på grund af lukning af min gamle arbejdsplads har jeg nu fået nyt arbejde - i Høgelund - lige hvor flyene til Skrydstrup AB er på final. Så herfra har jeg en god udsigt - ser både F16, og én til to gange ugentlig Awacs E3 approache Skrydstrup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min interesse for flygning startet for fult da jeg var 16-17, nå er jeg 21. Men jeg syntes det altid det var spennende å reise med fly.

Jeg begynte på vgs da jeg var 16 og jeg ble en ivrig togbruker når jeg skulle hjem på ferie, syntes vell fly ble for tungvindt. Men etterhvert fant jeg ut at det absolutt var det snareste, selv om det ble en buss og en taxi mer. Prisen ble også den samme. Jeg startet også i den tiden å spille mer simulator og interessen bare økte og økte.

Nå reiser jeg med fly når jeg kan, og det blir nok flere spotterturer etterhvert også. Å se ett fly lande eller ta av er ett fasinerende syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er som mange av dere andre, helt gal etter fly, trives godt sammen med flyintreserte som man kan diskutere med.

 

Ja jeg er så gal at jeg har skulka jobben, reist til heatrow og spotta litt og reist hjem igjen til vanlig tid....ikke god i hode da, ikke sant...men men,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, rart å tenke på at det er rundt 40 år "" siden min far tok meg med til Gardermoen på et eller annet flystevne/show. Jeg var visstnok ivrig etter å se på flyene, men livredd den "fæle" jetlyden, så jeg fikk gjemme meg under den beige semskede jakka hans. Som om det hjalp noe...!? Stadig tok han meg også med ut til Fornebu, hvor vi spiste litt og kunne gå ut på en terrasse som vendte ut mot flyene. Der ute fortalte han meg og flyene og hvor langt vekk de skulle reise. Det var fascinerende for lille Hansen. Interessen økte og jeg kan også huske et arrangement på Rygge, hvor vi fikk se jetjagere på nært hold og demonstrasjoner av de forskjellige militære flyene, ja, og til og med ta på noen av disse lynraske maskinene. Da jeg var en 12-14 år, var papsen og jeg på påskeferie på Lillehammer og han fikk høre at en kar ute på Mjøsa tok med folk opp i luften i et lite fly for en billig penge. Han tok med kameraten min og meg ut dit og betalte flyveren for meg og kameraten. Flyveren var en ekte entusiast og gjorde noen kromspring som fikk tyngdekraften til å virke ubeskrivelig "" og forklarte oss hele veien hva han gjorde. Jeg elsket det og etter den turen har jeg alltid snudd meg etter lyden av fly, store og små. I voksen alder kjørte jeg ofte selv ut til Fornebu og bare tittet meg rundt, tok en kopp kaffe og nøt atmosfæren. Gud, som jeg savner Fornebu!! "" Nå for tiden blir det turer til Gardermoen, med fotografering rundt om kring og en tur innom terminalen. Flysimmulator har jeg holdt på med siden våren 2002 og noe mere fascinerende vet jeg neimen ikke om...!!

Ha en strålende septemberdag!

""""""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er så gal at jeg har skulka jobben, reist til heatrow og spotta litt og reist hjem igjen til vanlig tid....ikke god i hode da, ikke sant...men men,

 

Appropo det så, tenkte jeg og bestille meg en dagstur til gardermoen med 94 kroners billettene til norwegian for og spotte litt. Men det var umulig og finne tider som passet. Skal jeg reise på hverdager kan jeg ikke dra fra værnes før i 18 tida, det blir altfor sent da det seneste flye returnerer rundt om 20. Skal jeg reise i en helg kan jeg komme meg fra værnes på morgenkvisten, men må returnere ganske tidlig fra gardermoen. Riktignok om jeg betaler litt mer kan jeg velge litt andre ruter, men jeg hadde lyst på de 94 kroners-billettene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er så gal at jeg har skulka jobben, reist til heatrow og spotta litt og reist hjem igjen til vanlig tid....ikke god i hode da, ikke sant...men men,

 

Appropo det så, tenkte jeg og bestille meg en dagstur til gardermoen med 94 kroners billettene til norwegian for og spotte litt. Men det var umulig og finne tider som passet. Skal jeg reise på hverdager kan jeg ikke dra fra værnes før i 18 tida, det blir altfor sent da det seneste flye returnerer rundt om 20. Skal jeg reise i en helg kan jeg komme meg fra værnes på morgenkvisten, men må returnere ganske tidlig fra gardermoen. Riktignok om jeg betaler litt mer kan jeg velge litt andre ruter, men jeg hadde lyst på de 94 kroners-billettene.

 

Får du tak i så tar du kontakt, stiller opp jeg så får du kommet deg litt rundt....laaangt og gå.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...