Gå til innhold

Lev billig!


Ilan Sharoni

Anbefalte innlegg

Jeg vil bare skryte av min nye throttle-quadrant:

 

[image]http://home.broadpark.no/~tamars/kvadrant2.jpg[/image]

 

Den har kostet meg en del arbeid men nesten null kroner i deler og materialer.

 

Kvadranten ble bygd for å erstatte panelet til venstre. Det gikk faktisk greit å bruke knapper istedenfor spaker, men trimkontroll og gameport går ikke så bra sammen.

Jeg bruker gameport også for kvadranten, men trimhjulet sender knappsignaler, det er ikke en potensiometer. Slik er det det mest presis det går an å få for trimkontroll. I tillegg kan det brukes i Fly!2 som har feil i trim-aksen - og ikke minst, det gir praktfulle lyd og følelse.

 

Nå bruker jeg begge i serie. Jeg kan fremdeles bruke èn akse, fire knapper og POV-spaken i panelet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig bra jobbet Ilan, får jeg se koplingsskjema og printkortet også?

 

Og hva i all verden er det du er brukt til å feste trottle spakene med, er det en sikringskive jeg ser?

 

Uansett, du virker veldig kreativ, dritkult sier jeg bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for responsen.

 

heheh knallbra... lysst å lage ein til meg?

Helt identisk kan jeg ikke lage, men har du penger nok så kan jeg lage for deg et helt fly.

Jeg vurderte faktisk tidligere å lage kvadranter til salgs, men jeg tviler på om jeg klarer å gjøre det lønnsomt. For prisen hver av dem vil koste, vil ikke kjøperen akseptere deler som er reddet fra en konteiner eller plater som er sagt litt skeivt med håndsag. Jeg vil bli nødt til å ha et visst minstvolum for å dekke initierende kostnader og en viss produksjonsrate for å dekke løpende kostnader.

Kan du garantere salg av de første hundre så starter jeg i dag.

 

får jeg se koplingsskjema og printkortet også?

Gameport-enheter trenger ingen elektronikk. Men noen drivere bruker kombinasjoner av flere knapper samtidig for å jukse til flere knapper enn de 4 som er tilgjengelige gjennom kontaktet.

Kortet er et håndtegnet etsesett fra Clas Ohlson med en skog av dioder som er nødvendig for å emulere alle de mulige kombinasjoner. Jeg kan sikkert sende deg et koplingsskjema når du kommer så langt at du trenger det.

 

Og hva i all verden er det du er brukt til å feste trottle spakene med, er det en sikringskive jeg ser?

Spakene var en gang deler av en bordlampe:

[image]http://media.ikea.com/product_images/PE063644.JPG[/image]

Ledene har akkurat det som trenger for spakene, nemlig akse med justerbar friksjon.

 

Kan vi ikke få lidt informaitoner om, hvilke materialer du har brugt?

Epoxy.

Ellers gjelder det å grave ned i kjelleren og å bruke det som finns der. Trimhjulet var et løpehjul i en båndspiller og de flate platene er også saget fra spilleren. Toppen er saget fra et rør fra en takrenner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...