Gå til innhold

Oppbremsing etter landing


Aleksander Berge

Anbefalte innlegg

Heisann Aleksander... Det stemmer det som Epen sier... det er en kombinasjon av Spoilere, Reverse Thrust og Hjulbremser... Når du velger "Autobrake" så venter den på to signaler etter landing; "main wheels spin-up" og "thrust levers to IDLE". Hjulene begynner faktisk å bremse med en gang disse signalene kommer til Autobrake systemet... som er bare et par sekunder etter landing. På B777 som har carbon bremser så er det viktig å få bremsene så varme som mulig for å redusere slitasje... "" Spoilerene er veldig effektive i større hastigheter... som rett etter landing... men effektiviteten detter fort av når hastigheten senkes. Samme med Thrust Reverser... mye bråk men lite effektivitet... ""

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spolere benyttes vell i hovedsak for og fjerne løftet fra vingen slik at man for satt flyet, minimalt med bremseefekt. Mulig jeg tar helt feil men................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er riktig men det vell ikke for ingen ting at disse heter lift dumpers? disse spoilerene på oversiden av vingen forandrer helt den aerodynamiske profilen på vingen som gir løft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda Geir... men som John sier så er det noe som heter "Form Drag" eller som noen ganger kalles "Pressure Drag" som er det statiske trykket som virker normalt på et objekt i fart... som er bremse effekten av spoilerene. Uten å gå helt inn i Aerodynamic 101.. så stikk hånden ut av bilvinduet... og du vil føle "Form Drag"... "" ... men det er også riktig som du sier at de senker løftet så du har maksimalt normaltrykk på hjulene for oppbremsing... ""

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standard prosedyre på en mellomlang til kort rullebane (avhengig av flytype) er vel autobrake på 1-2 etter bremseforhold, banelengde og en del andre ting, spoilers på og reverse. Ved 60 knots skal reverse være av, så vanligvis begynner man å ta den av litt før. Spoilers tas ned ved 30-25kts og hjulbremsene er aktiv så lenge det er nødvendig.

 

Dette er vel bare ca. tall og maximum verdier, man kan ta av reverse eller ned spoilers før dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standard prosedyre på en mellomlang til kort rullebane (avhengig av flytype) er vel autobrake på 1-2 etter bremseforhold, banelengde og en del andre ting, spoilers på og reverse. Ved 60 knots skal reverse være av, så vanligvis begynner man å ta den av litt før. Spoilers tas ned ved 30-25kts og hjulbremsene er aktiv så lenge det er nødvendig.

 

Dette er vel bare ca. tall og maximum verdier, man kan ta av reverse eller ned spoilers før dette.

 

Og dette gjør du hver gang? Hva om det kom en løpende ku inn på banen? ""

 

Mvh Jan H. Brende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt noen bærturer med DC-3 jeg også, men etter hvert funnet en nogenlunde grei måte å stoppe flyet på. Jeg lander som regel med flaps fullt ute, nesa litt opp og venter til halehjulet tar bakken. Da bremser jeg forsiktig slik at ikke flyet vipper ned på nesa. Det går som regel bra, for med full flaps er landingshastigheten lav. Dersom du flyr DC-3 fra DC-3 Airways, kan du finne en beskrivelse av hvordan man skal håndtere flyet. Jeg har ... eeehh ... ikke kommet så langt ennå... ""

 

Du finner siden deres HER.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spoilers tas ned ved 30-25kts og hjulbremsene er aktiv så lenge det er nødvendig.

 

Dette er vel bare ca. tall og maximum verdier, man kan ta av reverse eller ned spoilers før dette.

 

Dette stemmer nok det, men man trenger ikke å ta ned spoilerne på dette tidspunktet; har selv opplevd flere ganger at man lar spoilerne stå oppe selv mens man takser, og (nesten) helt inn til gaten...

Så det er vel ikke noe fasitsvar på dette; er vel egentlig mye opp til de to foran der!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...