Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hørte på nyhetene at et Braathen 737- fra Molde til Bergen måtte snu pga av ene motoren stoppet. De hadde problemer før take-off, så passasjerene måtte tilbake til terminalen for at flyet fikk tatt en del tester.... En av passasjerene hørete at flyet ruset opp begge motorene flere ganger og til slutt fikk de gå ombord i flyet igjen, for alt var da i orden!!

Så de sette kursen til Flesland, men i det flyet skulle ta av, stoppet den ene motoren, og flyet måtte ta en slakk oppstigning utover fjorden for å snu og lande igjen, uten noe form for dramatikk.

Har prøvd å simulere sitiuasjonen med å sette inn feil på ene motoren ved take off, men fikk det ikke til....

Noen som har prøvd dette?

Skrevet

Ja det var et SAS-fly, nærmere bestemt en Vestlink SAS Commuter F50, som nødlandet i Molde i dag. Denne ene motoren kuttet like etter avgang.

 

Passasjerene som reiser på Vestlandsrutene har hatt mye problemer siden SAS Commuter overtok. Ruter ble kansellert i dag pga maskinen som ble stående i Molde. Tidligere har KRS-SVG/BGO lidd samme skjebne pga en strandet F50 med motorhavari. Vet ikke om maskinen i Molde er den samme...

 

Det var ikke mye av disse problemene når NAS opererte. Bedre vedlikehold?...kan begynne å lure.

 

Skrevet
  Sitat
Ja det ga jo et bra grunnlag for å dra hele F-50 flåten over en kam..... ""

 

Og når gjorde jeg det? Hvem sin flåte? Dette er dine ord, ikke mine. At jeg har hatt noen opplevelser med F50 trenger ikke å bety noe annet enn akkurat det.

Skrevet
  Sitat
Ja det var et SAS-fly, nærmere bestemt en Vestlink SAS Commuter F50, som nødlandet i Molde i dag. Denne ene motoren kuttet like etter avgang.

 

Passasjerene som reiser på Vestlandsrutene har hatt mye problemer siden SAS Commuter overtok. Ruter ble kansellert i dag pga maskinen som ble stående i Molde. Tidligere har KRS-SVG/BGO lidd samme skjebne pga en strandet F50 med motorhavari. Vet ikke om maskinen i Molde er den samme...

 

Det var ikke mye av disse problemene når NAS opererte. Bedre vedlikehold?...kan begynne å lure.

Tja NAS hadde jo sitt de også, blandt annet varme apparatet som gikk løpsk og "kokte" de ombord. Kommer ikke på noe mer akkurat nå, men NAS var ikke nå bedre enn SAS, men det kommer jo ikke fram i pressen vet du ""

Skrevet

Så et program på Discovery for lenge siden som omtalte F50. Der fikk vi se at de kuttet den ene motoren under takeoff, og flyet steg og økte farten uten problemer. Fikk også vite at F50 er et av verdens beste og sikreste turbopropfly. Så om dette flyet mister motorkraften på den ene motoren under takeoff, er det overhode ingen katastrofe. Disse flyene tåler nesten alt.

Skrevet

Har du problemer med å stille et spørsmål på normalt vis? ""

 

SAS Commuter kaller vestlandsrutene for Vestlink, slik de gjorde i Nord med Norlink, og som de gjør med internasjonale commuter-ruter, Eurolink...

 

 

Skrevet
  Sitat
Så et program på Discovery for lenge siden som omtalte F50. Der fikk vi se at de kuttet den ene motoren under takeoff, og flyet steg og økte farten uten problemer. Fikk også vite at F50 er et av verdens beste og sikreste turbopropfly. Så om dette flyet mister motorkraften på den ene motoren under takeoff, er det overhode ingen katastrofe. Disse flyene tåler nesten alt.

 

Det er jo et krav for alle flermotors-fly at de skal klare det etter å ha passert V1. Så det er jo ikke unikt med F50..

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...