Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

CALLSIGN: BRA601 OSLO - LAS PALMAS

SOURCE: RPL

EOBT: 0306040725

ROUTE: SKI UM609 SVA UM604 DANKO UP850 GOLUM UN866

SAM/N0453F370 UN866 BEXAL/N0453F390 UN866 KONBA

 

CALLSIGN: BRA575 OSLO - DUBLIN

SOURCE: FPL

EOBT: 0306031410

ROUTE: SKI UZ17 ZOL UP600 GELKI/N0451F360 UP600 DUB DCT

 

DEPARTURE: ENGM

DESTINATION: ENCN

CALLSIGN: BRA211

SOURCE: RPL

EOBT: 0306040720

ROUTE: SKI UM609 SVA

 

DEPARTURE: ENGM

DESTINATION: EGLL

CALLSIGN: SAS1511

SOURCE: FPL

EOBT: 0306031810

ROUTE: SKI UM609 SVA UM604 DANKO UP850 GOLUM UN866 BUKUT UP7 LOGAN

 

DEPARTURE: ENGM

DESTINATION: EKCH

CALLSIGN: SAS477

SOURCE: FPL

EOBT: 0306031750

ROUTE: GOTUR UL996 SVD

 

Ut å fly!

Skrevet

Hærlig,,,,kom gjerne med flere slike ""

 

DEPARTURE: ENGM

DESTINATION: EGLL

CALLSIGN: SAS1511

SOURCE: FPL

EOBT: 0306031810

ROUTE: SKI UM609 SVA UM604 DANKO UP850 GOLUM UN866 BUKUT UP7 LOGAN

Bruker denne som eksempel.

Noen som vet om disse waypoints (ROUTE) brukes fast på vær tur til egll? Eller om ruten varierer?

Skrevet

ENGM-ESSA

CALLSIGN: SAS1480

SUTOK UP607 ELTOK

 

ENGM-ENVA

CALLSIGN: SAS1356

TOMBO UL996 TRM DCT

 

ENGM-LFMN

CALLSIGN: BRA621

SKI UT551 AAL UP615 LBE/N0425F370 UL126 WRB UN850 EVANO/N0418F230 UZ185 ENOBA/N0394F190 Z185 BORDI

 

ENGM-ENTC

CALLSIGN: BRA453

ROUTE: TORGA UP600 GILEN DCT SJA

Skrevet
Dette burde en Kaptein som deg vite?..

 

EOBT er Expected Off Block Time (Tiden da flyet pusher fra gate)

 

Source henviser bare til at dette er gyldig FPL (flightplan)

Resten regner jeg med du skjønner..

 

Nope, ikke jeg som filer flightplan'en ""

Skrevet
DEPARTURE: ENGM

DESTINATION: EGLL

CALLSIGN: SAS1511

SOURCE: FPL

EOBT: 0306031810

ROUTE: SKI UM609 SVA UM604 DANKO UP850 GOLUM UN866 BUKUT UP7 LOGAN

 

Denne UM609, hva er det og hvordan legger jeg den inn når jeg lager Flight Plan i FS?

Skrevet

Det er en airway.

Du må ha AIP. Du kan eventuelt "leke" med FsNav, men jeg foretrekker å bruke RL kart fra AIP.

Skrevet

nei, den går ikke direkte mellom de to punktene (tror jeg, har ikke sjekket). En airway går via mange punkter (intersections) og kun punktene du ønsker å hoppe på/av airway'en er med i FP'en.Derfor trenger du rett og slett enroute charts for område du skal fly, i Norge er det AIP som gjelder

Skrevet

Nei, en airway går ikke direkte mellom start- og stopp iflg flighplan. En FPL gir bare entry (start) og exit (slutt eller utgang) for en airway. Den inneholder mange intersections og VOR/NDB. En airway kan gå over mange hundre NM. Oppdaterte NAV-data for f.eks FSNavigator er et must. I CDU'en for 767PIC/PSS-A32X/DF734 genereres mange WPTs når en airway legges inn.

 

Hilsen Roald

Skrevet

Og det er feil at det er AIP som gjelder i Norge, iallefall for flygere flest. - Det er like mye Jeppesen. Fra Jeppesen får man både innflygingskart og Enroutekart, på en enklere og mer oversiktlig måte ""

Nå skal det sies at AIP er det offisielle "oppslagsverket" og fungerer fint, men mye som står i de permene er uten interesse for piloter. Dessuten er formatet på Jeppesen sine kart geniale i forhold.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...