Gå til innhold

Sitte i cockpit?


Andreas Eriksen

Anbefalte innlegg

Dette spørsmålet har vært oppe mange ganger før, men jeg skal svare på det denne gangen.

Jeg annbefaler deg å sende et brev til et flyselskap, SAS, Braathens eller noe i den duren.

Dette brevet bør være formellt hvor du forteller litt om deg selv.

Den andre måten er at du spør i "gaten" ca. 30 min før departure time.

Da er som regel pilotene i cockpit, og om hun/han i gate skranken synes du ser trvivelig ut skal det ikke være noe problem at du får sitte litt i cockpit eller får ta en prat med pilotene.

Dette forutsetter selvfølgelig at du har kjøpt billett på forhånd.

 

Mange tror at det er helt umulig å få mulighet for en cockpit flight etter 11. September 2002, men dette er bare oppskrytt.

Det er kanskje litt strengere sikkerhetsrutiner på det, men om du oppfører deg profisionellt så går det helt sikkert bra!

Jeg har faktisk vært på en cockpit tur sammen med Widerøes og står nå i "kø" for å slippe til i en B737 cockpit fra SAS.

 

Det skader ikke å spørre!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, selv pleier jeg å spørre med en gang jeg kommer ombord. Det er egentlig opptil kapteinenen, som igjen skal ta hensyn til resten av crew (først og fremt copilot). Dessverre tror mange kabinpersonale at visst en kaptein sier nei betyr det at det ikke går an, så jeg er redd det blir sjeldnere og sjeldnere. Men husk, det dummeste man gjør er visst man fortsetter og krangler på dette, vær hyggelig! Men jeg kan jo ta et eksempel fra en tur for ganske nøyaktig et år siden. Turen gikk fra ENGM-ENKR, altså en grei lengde på turen. Jeg spurte under boarding, men flyverten svarte grei, men med sur og gretten stemme at det var helt umulig etter 11. september. På returen ENKR-ENGM spurte jeg også, men samme selskap (Braathens), og da var flyvertinnen usikker og spurte kapteinen. Han sa at jeg kunne få komme frem når vi var komt til cruise. Når jeg kom frem i cockpitt stilte jeg et par spørsmål slik at han skjønte jeg hadde peiling på fly (SID/STAR i bruk, og prosedyrer ved ENKR, noe om flymodellen osv.). Jeg fikk da sitte helt frem til vi var ved gate. Hadde kapteinen visst at jeg hadde peiling allerede ved boarding hadde jeg fått sitte også under departure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Den desidert beste måten for å få sitte på klaff, er å spørre rett etter du har sjekket inn hos trafikkavdelingen. Gå til serviceskranken og spør etter de som skal handle din flight. Spør pent, og forklar hva du ønsker. Trafikkavdelingen vil da spørre kapteinen og han tar en avgjørelse før du går ombord i flyet. IKKE heng ved utgangen og mas på trafikkavdelingen under ombordstigning. De er stersset nok som det er. Dersom en bare er ute etter å komme frem for å ta en titt, er det bare å spørre under flight leg. Dersom du er heldig, er det viktig å ikke være for pratsom 3p, husk Torghatt ulykken til WF!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...