Gå til innhold

Piloter med håndvåpen et faktum


Helge Bø

Anbefalte innlegg

Nå er bevæpningen av piloter i amerikanske flyselskaper i full gang. De går nå på jobb med en revolver festet til hofta.

 

Det jeg reagerer mest på er at de får et såpass kraftig våpen i hendene etter kun to dagers opplæring. De skal lære våpenet å kjenne, samt hvordan det brukes i nærkamper. I tillegg må de gjennomgå en psykisk test for å fastslå om de er i stand til å drepe et menneske.

 

Jeg mener helt klart at med en så kort opplæring så er pilotene mer til fare for seg selv og passasjerene enn til beskyttelse. Og hva om de feiler på denne testen, får de sparken? Vet ikke om tanken er særlig god heller. De fleste vet jo om mulige konskvenser om flyet blir gjennomhullet pga en gunfight i FL350.

 

Kunne tenke meg å høre om noen i forumet har meninger om saken, ikke minst piloter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt personlig synes jeg at det er helt utryggende og tenke på at dem har våpen inni cockpiten...

 

Og med 2 dagers trening, det fører ingenting med seg, selv har jeg drevet med jakt og skyting snart i 9 år, har skutt med de fleste våpen og har selv våpen hjemme, innelåst i våpenskapet mitt.. Og selv om jeg har skutt flere rådyr, rever, ryper og sånt, lærer jeg alltid noe nytt når det våpenet jeg bruker til og skyte "byttet" med, jeg er alltid på våpentrening opp til fire til fem ganger i mnd....

 

Og fortsatt lærer jeg noe nytt hver gang om våpen og skikk ved bruk av våpen...

 

Men og utstyre piloter med våpen er rett og slett for dumt..

 

Er enig med Helge her:

Jeg mener helt klart at med en så kort opplæring så er pilotene mer til fare for seg selv og passasjerene enn til beskyttelse. Og hva om de feiler på denne testen, får de sparken? Vet ikke om tanken er særlig god heller. De fleste vet jo om mulige konskvenser om flyet blir gjennomhullet pga en gunfight i FL350

 

Hvorfor ikke gjennomføre millitær tjenste for sivile piloter under utdanningen dem har... Spør jeg meg selv om...

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var trist å lese og det er helt feil taktikk å utstyre dem med våpen mener nå jeg og ihvertfall når det er allmenn kjent at det finnes våpen i cockpit. Det blir ikke mindre flykapringer av den grunn. Men en endring blir det nok. Nå blir første skritt og få tak i våpenet og den kampen blir sannsynligvis et heftig blodbad inntil flygerene låser opp og gir dem våpenet.

 

Nei dette tror jeg var et skritt i feil retning. Om jeg en dag sitter der fremme og styrer vil jeg nok neppe føle meg tryggere med våpen, tvert imot.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil ikke disse våpnene som eventuelt blir brukt være slik som går gjennom fuselage.. Air Marshals er en gruppe som av og til er med på flyturer.., de har våpen på seg, våpen som ikke kan skyte hull på flykroppen.. Jeg er enig i de av dere som sier at dette er en bånn idé.. Vil ikke føle meg trygg med en triggerhappy pilot i forsetet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så tror jeg ikke at det kommer til å bli tryggere. Hvis en kaprer får tak i våpenet så kan det få store konsekvenser...

 

Tror du ikke at kapreren har våpen fra før av da?? Tror ikke DET er det bekymringsverdige. Kaprere har alltid hatt våpen, og om han får 2 revolvere i tillegg til Uzi'n, håndgranatene og kasteknivene tror jeg ikke det spiller så stor rolle.

Problemet er heller det at piloter ikke er politimenn, eller militært personell. Deres jobb har ingenting med skytevåpen å gjøre. Man krysser en grense, som ikke burde krysses. Blir nok ikke tryggere av dette...

 

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal litt til for kapreren å få med seg våpen ombord når passasjerene må gå gjennom sikkerthetskontrollen.

 

Der har du faktisk et godt poeng. Nå trenger ikke kaprere å stresse med å få våpen ombord uten å bli oppdaget, de finnes jo allerede ombord.

 

Og hvordan får man tak i våpen som pilotene har? Jo man truer med å drepe en kabinansatt eller en passasjer med et stikkvåpen e.l. for å få pilotene til å gi fra seg våpen. Har de da noe valg?

 

Er som sagt enig i at dette ikke var særlig smart nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan får man tak i våpen som pilotene har? Jo man truer med å drepe en kabinansatt eller en passasjer med et stikkvåpen e.l. for å få pilotene til å gi fra seg våpen. Har de da noe valg?

 

Tror de fleste er såpass oppegående at de ikke gir fra seg våpenet på grunn av det... er selvsagt en vanskelig situasjon å gi et fasitsvar til, men her må en nesten spørre om hva som er best: EN død passasjer/kabinansatt hvorpå kapreren følger på kjapt etter, eller å risikere mange flere, kanskje alle ombord?

 

Men jeg er enig med deg Helge, at bevæpning av piloter ikke høres mye fornuftig ut. Har selv drevet med skyting i flere år nå, og det er ikke akkurat noe som mestres etter 2 dager. Det er ikke noe hokus-pokus å treffe noe, eller generelt skyte, men i kamp kommer en hel del andre aspekter inn... Når skal man ta frem skytevåpenet, når skal man true med det, når skal man skyte, hvor skal man skyte, hva blir konsekvensen om man skyter, hva blir konsekvensen om man ikke skyter, klarer man faktisk å skyte når man må? osv...

 

Spørsmålene er endeløse, og det finnes ingen fasitsvar heller. Ikke noe 2-dagers kurs det der nei...

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan får man tak i våpen som pilotene har? Jo man truer med å drepe en kabinansatt eller en passasjer med et stikkvåpen e.l. for å få pilotene til å gi fra seg våpen. Har de da noe valg?

 

Tror de fleste er såpass oppegående at de ikke gir fra seg våpenet på grunn av det... er selvsagt en vanskelig situasjon å gi et fasitsvar til, men her må en nesten spørre om hva som er best: EN død passasjer/kabinansatt hvorpå kapreren følger på kjapt etter, eller å risikere mange flere, kanskje alle ombord?

 

Men jeg er enig med deg Helge, at bevæpning av piloter ikke høres mye fornuftig ut. Har selv drevet med skyting i flere år nå, og det er ikke akkurat noe som mestres etter 2 dager. Det er ikke noe hokus-pokus å treffe noe, eller generelt skyte, men i kamp kommer en hel del andre aspekter inn... Når skal man ta frem skytevåpenet, når skal man true med det, når skal man skyte, hvor skal man skyte, hva blir konsekvensen om man skyter, hva blir konsekvensen om man ikke skyter, klarer man faktisk å skyte når man må? osv...

 

Spørsmålene er endeløse, og det finnes ingen fasitsvar heller. Ikke noe 2-dagers kurs det der nei...

 

 

Hilsen Torbjørn

Å hvilket svar ville du valgt hvis du sto der å skulle bestemme over en annens liv? hvilken rett har andre til å bestemmer over andre sine liv? det lurer jeg litt på..

nei våpen i fly burde være forbudt for ALLE...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste er såpass oppegående at de ikke gir fra seg våpenet på grunn av det... er selvsagt en vanskelig situasjon å gi et fasitsvar til, men her må en nesten spørre om hva som er best: EN død passasjer/kabinansatt hvorpå kapreren følger på kjapt etter, eller å risikere mange flere, kanskje alle ombord?

 

Det som vel er ønskelig i en slik situasjon er at piloten går mot kapreren med våpenet sitt, og gir beskjed om at kapreren blir den neste om han dreper noen.

 

Men spørsmålet er om det kan forventes at pilotene er så tøffe og steinharde, det tror jeg ikke. Dette er situasjoner som kun spesielle grupper i politiet og militæret er trent i å takle. Det hele virker så lite gjennomtenkt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare enda et steg innenfor den frykt sirkelen USA så lenge har befunnet seg i. Hvis det å løse problemer med å bære våpen faktisk fungerte, ville USA vært verdens sikreste nasjon, noe de absolutt ikke er med sine 11.000++ drap hvert eneste år.

 

Georg, se Bowling for Columbine, deretter kom tilbake hit å fortell meg at du virkelig støtter en slik måte å løse problemer på......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To dagers kurs er ikke nok. De burde ha hatt et lengre kurs,men jeg synes ikke det er rett å utstyre piloter med pistol. Gi dem heller da et av de selvforsvarsvåpnene som finnes. Et av dem sender ut sjokkbølger som lammer kaprerens sentralnervesystem, og som gjør at kabinansatte får tid til å overmanne og eventuellt binde vedkommende.

Det er viktig å få frem at disse våpnene ikke skader,bare lammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi en pilot våpen og den piloten vil bekymre seg over grunnen til at han ser det våpenet hver dag, dette vil føre til en mer trigger happy pilot og mer ukonsentrasjon over det han faktisk er satt til å gjøre...

 

 

Jeg tror ikke de blir mer "triggerhappy".

Pilotene må selv kunne ta en avgjørelse for om de vil bruke våpenet eller ikke. Det bør ikke være et krav at de SKAL bruke det uansett.

Det er en forutsetning for alle som bærer skytevåpen mener jeg.

 

Alikevel ser jeg ikke behov for å utstyre piloter med våpen. Da er det bedre at en eller to av kabinpersonalet læres opp til dette....og da mer enn to dager.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så tror jeg ikke at det kommer til å bli tryggere. Hvis en kaprer får tak i våpenet så kan det få store konsekvenser...

 

Enig her. Dersom kaprere vet at det finnes våpen i kockpit gjør de nok alt for og få tak i våpenet. Jeg har didligere skrevet at våpenet i så fall må vere gjemt i cokcpit. Men det aller beste er nok at det føres god kontroll av passasjerene før de går ombor i flye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal litt til for kapreren å få med seg våpen ombord når passasjerene må gå gjennom sikkerthetskontrollen.

 

Ikke så alt for mye!

På flyplassen på vei hjem fra Portugal i sommer, ble vi vist en helt annen vei en gjennom sikkerhetskontrollen. Den var visstnok ute av drift.

 

Jeg synes det er positivt at piloter får håndvåpen, men at kanskje 2 dagers trening er litt lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke bare "kanskje" 2 dager, denne "treningen" er jo mildest talt latterlig, og beviser at USA er noen naive cowboyer fremdeles. Begynnerkurset er på hele 3 uker i Norge, og det første våpenet du kjøper må være .22 kaliber. Senere kan man (som jeg har gjort) gå opp i størrelse på jernet ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal litt til for kapreren å få med seg våpen ombord når passasjerene må gå gjennom sikkerthetskontrollen.

 

Ikke så alt for mye!

På flyplassen på vei hjem fra Portugal i sommer, ble vi vist en helt annen vei en gjennom sikkerhetskontrollen. Den var visstnok ute av drift.

 

Jeg synes det er positivt at piloter får håndvåpen, men at kanskje 2 dagers trening er litt lite.

 

Noen som har sett turbulens 3? Her hadde kaprene en smart måte og få med seg våpen på. Men dette var film, det er sikkert bedre kontroll i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke bare "kanskje" 2 dager, denne "treningen" er jo mildest talt latterlig, og beviser at USA er noen naive cowboyer fremdeles. Begynnerkurset er på hele 3 uker i Norge, og det første våpenet du kjøper må være .22 kaliber. Senere kan man (som jeg har gjort) gå opp i størrelse på jernet ""

 

Vet ikke hva du mener med tre ukers kurs osv, men siden du har håndvåpen så regner jeg med at det er registrert hos politiet...og da vet du gjerne også hva som kreves ""

 

Iflg våpenloven så må man være medlem i en godkjent pistolklubb, og kunne dokumentere et aktivt medlemskap i seks måneder...dvs at man deltar i trening og opplæring minst en gang i uken i denne perioden. Etter dette kan man få godkjennelse av politiet til å kjøpe eget håndvåpen. Det er ingen øvre grense for kaliber, men de fleste velger standard pistol-kaliber ifm at våpenet skal brukes til trening på skytebane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da vell finnes bedre sikkerhetsløsninger for et fly, enn at piloter skal bære våpen.

Da piloten helst skal fly flyet, så skjønner ikke jeg vitsen i at vedkommende skal fly rundt i flyet og leke "sikkerhetsvakt".

 

Da får man heller ansette egne trenede vakter ombord i flyene, og la pilotene gjøre den jobben de er utdannet og satt til å gjøre, nemlig å fly ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal litt til for kapreren å få med seg våpen ombord når passasjerene må gå gjennom sikkerthetskontrollen.

 

Ikke så alt for mye!

På flyplassen på vei hjem fra Portugal i sommer, ble vi vist en helt annen vei en gjennom sikkerhetskontrollen. Den var visstnok ute av drift.

 

Jeg synes det er positivt at piloter får håndvåpen, men at kanskje 2 dagers trening er litt lite.

 

Noen som har sett turbulens 3? Her hadde kaprene en smart måte og få med seg våpen på. Men dette var film, det er sikkert bedre kontroll i virkeligheten.

 

Forøvrig ingen bra film det da "" (og JA jeg har sett den "")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...