Gå til innhold

Hvilket Fly


Andrè Amundsen

Anbefalte innlegg

Hei og god påske alle sammen!

 

Jo,jeg lurer på om vi er ganske forskjellige her inne når det gjelder fly.

 

Ser at noen legger ut militærfly bilder , små fly bilder og store fly. Men hva er egentlig favoritten deres av fly?

 

1. Små fly

2.MilitærFly

3.Store fly.(Trafikk fly)

4.Eller som meg.Liker alle slags Fly

 

Og hva er grunnen for at du liker akkurat flyet.

 

Ellers ha en god Påske ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småfly; fra 2-seters skolefly til 10-seters twin. Blir det større enn dette kreves it-utdannelse - ikke flylappen ""

 

Thats right! ""

 

Liker alt fra Piper Cub til Beech 200 ""

 

Litt 737 er jo også morsomt, men DF har jeg ikke ennå... ""

 

Jeg slenger meg på småfly-klubben "" Har alltid likt best fly av litt mindre skala, selv om en tur i en 747 ikke er å forakte.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg favoriserer først og fremst en sammensatt gruppe av forskjellige jagerfly, primært med grunnlag i deres spesifikke operative kapabiliteter. Merk: Følgende liste er ikke ordnet i prioritert rekkefølge.

 

BAe/DASA/Alenia/CASA Eurofighter Typhoon (Da.5(?)): Multirollekapabel, svært manøvrerbar, avansert avionikk, innrettet med fokus på relativt billig vedlikehold etc.

 

Boeing/McDonnel Douglas F/A-18E/F Super Hornet: Multirollekapabel, utvidet operativ rekkevidde, høy lasteekapasitet, nye, avanserte integrerte systemer for bl.a. skaderegistrering, ECM etc.

 

Boeing/McDonnel Douglas F-15E Strike Eagle: Dual role, stor operativ rekkevidde, høy lastekapasitet etc.

 

Lockheed Martin F-16CG/J Fighting Falcon/Viper/Viper Weasel: Multirollekapabel, svært manøvrerbar etc.

 

Sukhoi SU-33/-35 Flanker D (?)/Super Flanker: Multirollekapabel, relativt høyt manøvrerbar, stor operativ rekkevidde, svært estetisk design etc.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B732 ser ut som ei fyllesjuk høne som har blitt dradd fram og tilbake på en åker i en lengre periode - små, avlange dopapirmotorer og en kropp som ligner mer på en hermetikkboks med hermetiserte pickles enn et fly! """"

 

Mine favoritter er alle Airbus- flya, spesielt A319 og A321 (fra PSS, seff). Digger også DHC8-300 fra PSS!

 

Stort sett er det de flyene jeg flyr ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter er ikke så spesielt mye så lenge maskinen er tung.

 

F.eks. en 737-400 som veier 68000 kg idet den slipper bremsene for avgang vil etter tabellene bruke 19 minutter til 30000 fot (den vil også bruke 1600 kg fuel, 101 NAM og ha en snitt TAS på 366 Kts).

 

Jeg sitter desverre ikke med tilsvarende tabeller for en 767 akuratt nå, men vil ikke tro forskjellen er så vesentlig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter er ikke så spesielt mye så lenge maskinen er tung.

 

F.eks. en 737-400 som veier 68000 kg idet den slipper bremsene for avgang vil etter tabellene bruke 19 minutter til 30000 fot (den vil også bruke 1600 kg fuel, 101 NAM og ha en snitt TAS på 366 Kts).

 

Jeg sitter desverre ikke med tilsvarende tabeller for en 767 akuratt nå, men vil ikke tro forskjellen er så vesentlig.

 

 

I fs kommer jeg iallefall mye raskere opp til 30000 ft med en 737-400 med fulle tanker enn med en 767.

Men da stiger jeg kanskje for raskt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann alle dere som lurer på Climb Rate. Tarjei har dekket det meste og forklarer hvordan vekten bestemmer climb rate. En god venn av meg er instruktor på B737 og vi bruker en gjennomsnitt climb rate på rundt 2000 fot per minutt (fpm) til cruise høyde. Det kan klatre fortere i lavere høyde men climb performance detter av med høyden, så derfor blir 2000 fpm. et godt nummer... Når et passasjerfly er oppe i rundt 35-40.000 fot kan de knapt holde et par hundre fpm. climb. Disse flyene er laget for optimal rekkevidde og "specific fuel consumption".. (lbs fuel / lbs thrust - per tid).. Et jagerfly motor derimot er laget for optimalt "specific thrust" som er lbs thrust / masse flow rate... Derfor kan et F-16 fly accelerere fra 0 til Mach 2 på en utrolig kort tid, og også klatre fort på grunn av thrust / vekt, men den har en rekkevidde som ei middels grasshoppe (uten re-fuling) i forhold til en B777... ""

 

Er enig med deg Vegard at DC-3'en er et fint fly... "" Hva med Lockheed Super Constellation...?

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...