Gå til innhold

Værnes to rullebaner


Arne-Jørgen Venvik

Anbefalte innlegg

Hei!

Saken er den at Værnes har 2 rullebaner, men bare den lengste er opperativ (09/27).

Opprinnelig har Værnes 3 rullebaner, men Nord/Sør rullebanen ble for kort, så den bli gjort om til taxeway.

Hvist du ser på et kart over Værnes så ser du kanskje at taxyway "D" er litt bredere enn de andre.

Når det kommer til spørsmålet om RWY 14/32 er i bruk, så er den desverre ikke det.

Ingen fly får lov til å traffikere der, jeg vet ikke hvordan det er når det er lite trafikk på flyplassen.

Jeg vet iallefall 100% at andre fly enn småfly ikke har lov til å lande der.

Jeg tror faktisk ikke småfly har lov heller, var på Værnes for ikke mange ukene tilbake hvor en elev tok landingsrunder.

Han spurte om han fikk lande på RWY 14, men fikk et blankt avslag.

Jeg mener derfor at RWY 14/32 ikke er i bruk under noen omstendigheter grunnet dårlig dekke og null vedlikehold.

Den stiller rett og slett ikke kravene til en rullebane..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok stemme, jeg har selv ikke vært bortig det men jeg skal ikke mot si deg på det.

Tror nok det er "G" og de plassene på "M" som er mest bruk til militær bruk.

Vet iallefall at M2 ofte er brukt når C-130 er på besøk.

Det var også der B747 flyene parkerte når de var på besøk i 1998.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

 

Vi brukte 14/32 litt på flyskolen i fjor vår, men tror den er tatt helt ut av bruk nå. Overflata på rullebanen er såpass dårlig at det er nesten uforsvarlig å bruke den! Militære fly parkerer, som det er poengtert, som regel på M1-6 og bruker også oppstillingsplassene utenfor hangar 3 og 5.

 

mvh Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så bruker politiet den til råkjøring med MC! Ganske artig å se på når de herjer på der med de sure BMW'ene sine!

Vi brukte 14/32 flere ganger når jeg gikk på LFS. Ganske artig innflygning på 14, da man nesten sneier taket på Statoilstasjonen i Stjørdal på short final. Men den er som sagt i ganske dårlig stand, husker det humpa bra! ""

Tar jeg ikke feil så reiser jeg og Øyvind over sammen i August 2004, hvs ikke LF finner på no "lurt" i mellomtiden da.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det ble sagt her så er den ene rullebanen veldig dårlig,det er sprekker i den og det enkelte steder vokser det gress.Den brukes nesten ikke. Men den er bra nok til at et eventuelt Hercules fly kan lande, jagerfly også hvis det er nødvendig. Rullebanen er forholdsvis gammel, fra 60-tallet en gang. Vi har HVU-møtene våre ved den gamle rullebanen,hender det lander et eller annet småfly en gang i blant.

Husker det sto om kapringsøvelsen i avisa for noen få år tilbake,men det var selvsagt ikke noen bilder. Bare intervju med politisjefen som svarte "ingen kommentar" på nesten alle spørsmålene. Hele Værnes var sperra, og det var umulig å få et gløtt av øvelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde en TG på skråbanen i fjor høst. Når jeg fløy en tur idag kunne jeg observere at de har malt noen fine hvite kryss på banen...

Det store behovet for å bruke skråbanen slik som det er idag er jo ikke der. Har sett Braathens lande der med 737 når det blåste 50 kts på tvers av hovedbanen, men det begynner å bli noen år siden. Husker også NTH Flyklubb slepte endel fra 14 hvor de brakk av til venstre over trærne for å fly parallellt med 09 før de kom fram til hovedbanen. Kunne til tider se litt spektakulært ut ""

 

CFM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett Braathens lande der med 737 når det blåste 50 kts på tvers av hovedbanen, men det begynner å bli noen år siden.

Det er kanskje litt vanskelig å tro at B737 maskiner landet der, synes ikke den banen er stor akkruat.

Men tro det eller ei så er det fakta!

Noen tok vist et bilde når det passerte rett over taket på Statoil stasjonen der.

Jeg la ut en link grunnet copyright.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker når jeg gikk på Flyskolen i 1988 at 737er fra BU landet på 14/32. Det var et imponerende syn. Rolf Liland omtalte dette i et Flynytt på slutten av 80tallet, og at de kunne bruke disse banene med visse begrensninger.

 

HP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

For noen år siden, så var jeg medlem i denne kart-klubben til Bertil Gullmar. Jeg lastet ned noen kart til ENVA. Disse er datert 19. april 1996. Ett av disse kartene omfatter landing til rullebane 14. Disse kartene er de kartene som SAS benyttet, og kartene er merket med SAS Commuter. Med andre ord, så hadde SAS sine Fokker 50 piloter landingskart over rullebane 14 i 1996. Disse er nå antikvariske, så jeg får ta godt vare på dem ""

Mvh

Egil Johnsen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange år siden, mens de asfalterte om 09/27, så brukte Braatens den andre rullebanen mens dette arbeidet. SAS, som den gang kun brukte DC9 (+ MD80 muligens) flytta virksomheten til Ørlandet i samme periode. Jeg har en kjenning som bor slik til at når flyene kom inn på RW32, så kunne han i prinsippet ha kasta stein på flyene, som kom inn med omtrent samme høyde som den knausen han bor på, litt oppe i lia der.

 

- men dette er så lenge siden at mange av dere knapt hadde lært å gå ...

 

mvh.

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...