Gå til innhold

Britisk flyger promillemistenkt


Espen Søderstrøm

Anbefalte innlegg

STOCKHOLM: En pilot i selskapet British Airways ble stanset av politiet på Arlanda flyplass utenfor Stockholm lørdag på grunn av promillemistanke.

 

Det britiske flyet skulle ha tatt av ved 08.30-tiden lørdag morgen, men passasjerene måtte vente i tre timer til selskapet kunne stille med ny kaptein.

 

For noen år siden fikk 11 flygere sparken i British Airways, etter at en TV-dokumentar hadde avslørt at besetninger inntok for store mengder alkohol før avgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer info..

 

British Airways rute 771 til London hadde avgangstid 08.35 fra terminal 2 på Arlanda nord for Stockholm i går. Men det lettet aldri.

 

Da den engelske piloten kom for å fly Airbus A320-flyet, ble personalet ved innsjekkingsskranken mistenksomme. De mente at piloten luktet sprit og tilkalte politiet.

 

- Da patruljen kom frem til flyet var piloten i cockpit og hadde begynnt å kontrollere instrumentene, sier Yvonne Thornestedt ved Arlanda-politiet til Expressen.

 

I avgangshallen stod 79 passasjerer som ennå ikke hadde rukket å gå ombord.

 

Taus pilot

 

Politiet kjente på pilotens pust at han luktet sprit og bad ham blåse i et alkometer. Han nektet først, men etterhvert ga han seg.

 

- Blåseprøven viste 0,2 promille. Det ble også tatt en blodprøve av mannen. Resultatet av den vil være klart om noen dager, sier Marianne Ramel ved British Airways til Aftonbladet.

 

Flyselskapets engelske talskvinne, Gwen Jones, sier til nyhetsbyrået TT at de ser svært alvorlig på hendelsen.

 

I politiavhør har piloten sagt at han hadde drukket en del kvelden før avgang.

 

- Men han vil ikke si hva slags sprit det var, sier Thornestedt.

 

Piloten ble tatt ut av tjeneste og fikk flyforbud umiddelbart etter at svensk politi løslot ham. Han er mistenkt for brudd på luftfartsloven. Lørdag ettermiddag ble han fløyet til England, der British Airways nå har startet intern gransking.

 

Skrekkslagen

 

De 79 passasjerene måtte vente over tre timer før flyselskapet fikk innkalt en ny pilot.

 

- Det ble ikke gitt noen forklaringer, vi fikk hele tiden beskjed om at forsinkelsen skyldtes tekniske problemer, sier passasjeren Hans Svensson (58) til Mail on Sunday.

 

Den britiske avisen møtte passasjerene da flyet landet på Heathrow i London. Først da fikk de beskjed om årsaken til forsinkelsen.

 

- Jeg blir skrekkslagen ved tanken på hva som kunne ha skjedd med en full pilot på flyet, sier Svensson.

 

Skandale

 

For noen år siden avslørte en TV-dokumentar at British Airways-ansatte hadde vært beruset før flygning. 11 piloter og tre flyvertinner fikk sparken etter avsløringen.

 

- Vi har en nulltoleranse når det gjelder alkohol for piloter og kabinpersonale. De får absolutt ikke drikke alkohol de siste åtte timene før en flygning. Døgnet før flygning skal de drikke med måtehold, sier talskvinnen Gwen Jones.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er jo ikke akkurat full med en promille på 0.2 da, kan jo t.o.m kjøre bil...

 

Ikke sikkert at denne piloten drakk alkohol de siste åtte timene, men det spørs om han har drukket med måte så lenge han fortsatt hadde alkohol i blodet. Men det er jo uaksepabelt å lukte sprit når man skal på jobb, jeg vet likevel ikke om han fortjener å bli oppsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo uaksepabelt å lukte sprit når man skal på jobb, jeg vet likevel ikke om han fortjener å bli oppsagt.

 

Enig der.

Han har jo vert "edru" i de nforstand at han kan køyre bil ja. Spørsmålet er jo då..."kva skal til fo å misse jobben i BAW når det kjem til alkohol?" ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er jo ikke akkurat full med en promille på 0.2 da, kan jo t.o.m kjøre bil...

 

Det må vara hänt att man inte är "full" på 0.2 promille, men det betyder inte att man inte är påverkad. Med 0.2 promille i blodet har man sämre omdöme och sämre reaktionsförmåga. Detta är två egenskaper som är oerhört avgörande om man är pilot med ansvar för 79 passagerares liv.

 

Jag vet inte hur det är i Norge, men i Sverige kan man i alla fall inte köra bil med 0.2... Jag tackar nej Helge, om du skulle få för dig att fråga någon gång ""

 

/Patric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når alt kommer til alt så er ikke alkohol og flyging en bra kombinasjon. De som sitter bak spakene bør tross alt være klar over hva de gjør. Om ikke de skal bli oppsagt,så ville en passene staff være å ikke la dem jobbe på noen måneder.

Husker at amerikanske jagerpiloter ble mistenkt for å fly i påvirket tilstand,da under bruk av amfetamin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når alt kommer til alt så er ikke alkohol og flyging en bra kombinasjon. De som sitter bak spakene bør tross alt være klar over hva de gjør. Om ikke de skal bli oppsagt,så ville en passene staff være å ikke la dem jobbe på noen måneder.

Husker at amerikanske jagerpiloter ble mistenkt for å fly i påvirket tilstand,da under bruk av amfetamin...

 

Det var for å holde de våkne og dermed gjøre de til bedre piloter over lange etapper, noe som jeg tviler alkoholen gjør en til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er jo ikke akkurat full med en promille på 0.2 da, kan jo t.o.m kjøre bil...

 

Ikke sikkert at denne piloten drakk alkohol de siste åtte timene, men det spørs om han har drukket med måte så lenge han fortsatt hadde alkohol i blodet. Men det er jo uaksepabelt å lukte sprit når man skal på jobb, jeg vet likevel ikke om han fortjener å bli oppsagt.

 

 

Godt sagt Helge Bø,men hadde det vært en SAS pilot.Oj,oj,oj,oj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke promillegrensen for bilkjøring satt ned fra 0.5 til 0.0 under Bondevik da? (fra 1/1-02 tror jeg)

 

Nei. Fra 1.januar 2001 ble promillegrensen for bilførere redusert til 0,2. Mellom 0,2 og 0,5 reageres det med bøter. For høyere promille er straffereaksjonen som før med bøter/fengsel/beslag av førerkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er jo ikke akkurat full med en promille på 0.2 da, kan jo t.o.m kjøre bil...

 

Ikke sikkert at denne piloten drakk alkohol de siste åtte timene, men det spørs om han har drukket med måte så lenge han fortsatt hadde alkohol i blodet. Men det er jo uaksepabelt å lukte sprit når man skal på jobb, jeg vet likevel ikke om han fortjener å bli oppsagt.

 

 

Godt sagt Helge Bø,men hadde det vært en SAS pilot.Oj,oj,oj,oj.

 

Ja da måtte han fått avskjed på dagen før jeg ble fornøyd ""

 

Nei, en voksen mann kan knapt merke en promille på 0,2. Men spritlukta kan jo fortsatt merkes, og det er en viss mulighet for at reaksjonsevnen blir en smule redusert hos enkelte. Men denne piloten kunne uten problem gjennomført flighten, og i tillegg er de jo to piloter.

 

Derfor jeg mener at en eventuell oppsigelse i den saken vil virke som en overreaksjon. Den lave promillen viser jo at piloten ikke har opptrådt direkte uansvarlig, men han bommet med en time eller to før alkoholen var helt borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er jo ikke akkurat full med en promille på 0.2 da, kan jo t.o.m kjøre bil...

 

Ikke sikkert at denne piloten drakk alkohol de siste åtte timene, men det spørs om han har drukket med måte så lenge han fortsatt hadde alkohol i blodet. Men det er jo uaksepabelt å lukte sprit når man skal på jobb, jeg vet likevel ikke om han fortjener å bli oppsagt.

 

 

Godt sagt Helge Bø,men hadde det vært en SAS pilot.Oj,oj,oj,oj.

 

Ja da måtte han fått avskjed på dagen før jeg ble fornøyd ""

 

Nei, en voksen mann kan knapt merke en promille på 0,2. Men spritlukta kan jo fortsatt merkes, og det er en viss mulighet for at reaksjonsevnen blir en smule redusert hos enkelte. Men denne piloten kunne uten problem gjennomført flighten, og i tillegg er de jo to piloter.

 

Derfor jeg mener at en eventuell oppsigelse i den saken vil virke som en overreaksjon. Den lave promillen viser jo at piloten ikke har opptrådt direkte uansvarlig, men han bommet med en time eller to før alkoholen var helt borte.

 

Oppsigelse er slett ingen overreaksjon. Her bør det utvises absolutt nulltoleranse. Med den arbeidstiden piloter normalt har (dvs lange perioder på jobb og tilsvarende lange perioder fri) så må det jo gå an å finne egnede tidspunkter for å nyte alkohol i større mengder.

 

Det er sikkert riktig at en voksen mann knapt kan merke en promille på 0,2 - men studier har vist en tydelig målbar forskjell i forsinket reaksjonsevne og nedsatt bedømmelsesevne allerede ved såpass lav promille.

 

Dessuten er det jo i høyeste grad uansvarlig å "bomme med en time eller to før alkoholen er helt borte". Vi snakker tross allt om høyt betalte mennesker med ansvaret for sikkerheten til veldig mange mennesker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...