Gå til innhold

Poengoversikt

Populært innhold

Viser innholdet med flest omdømmepoeng den 26. mai 2022 i alle områder

  1. Etter omsider å ha fått litt mer korrekte repaints, samt en del orthophotos i hus var det tid for en ny tur fra Härjedalen og ned til den svenske hovedstaden og tilbake. Som tidligere nevnt i en annen tråd opererer Jonair ruten fra Sveg til Arlanda med en 9-seters King Air 200 to ganger om dagen på ukedager og en på søndager. Klokken er tidlig, og 6.45 SE-MJU står klar for boarding. Såvidt meg bekjenter MJU en tidligere maskin fra Lufttransport. I det virkelige liv har dette flyet bagasjepod, men det har ikke Carenado, så en får klare seg uten. Fullt fly nedover i dag. Siden Carenado ikke har modellert GPU blir det batteristart. Dette utføres ved at høyre motor startes som vanlig med ignition -> Condition lever: Low Idle -> High Idle. Generator på, sjekker at en har lading -> generator av, så start av venstre motor. Takser ut på bane 09 for backtrack for bane 27. Lined up rwy 27. Sjekklister gjennomgås, tar en kikk bak i kabinen at ingen har tatt seg en spasertur. Løfter snuta ved 95 knuter, aksellererer til 120 knuter, flaps up, så 160 neste før IAS mode slås inn. Klatrer opp mot 4000 fot langs metropolen Sveg før nesa settes østover direct ELTOK. Cleared to FL210. Skau. Ved cruise reduseres prop RPM til 1700 og power levers sparkes i askebegeret. Passerer ELTOK og påbegynner ELTOK7M som avsluttes med vektorering til ILS for bane 26. Passerer Ärna flygbas. Arlanda i det fjerne. Her ønsker kaptein Bergseng gjerne å ta over visuelt, men med morgenrushet igang er nok det heller urealistisk. Etablert ILS bane 26. Gear down, flaps approach slakker av mot 140 knuter grunnet trafikk foran. Cleared to land. Klar av banen setter vi snuta mot Grafair Jet Centre hvor minibussen til terminalen venter. Etter en snau time på bakken starter vi opp, tomme for pax (som ofte er realiteten på returen på morgenkvisten). Takser til holdingpoint Y9 for avgang 19R. Immediate right turn foretas så sporty vi klarer. Så direct Sveg. FL220 på returen. På returen blir vi klarert til RNP Rwy 27. Mer skau Her er det en ting jeg ikke helt forstår. Dette flyet har en GTN750, fra RXP, men default med 530 får det også opp GS på RNP approach. Jeg hadde inntrykk av at eldre fly gjerne ikke var utstyrt for RNP approacher med GS, men da kun med Lnav, men her fikk jeg inn GS klart og problemfritt. Noen som har noen input her? Banen i Sveg er ikke veldig lang og bred, og det er ofte crosswind i dalen her. Dett var dett! Takk for titten. Neste blir JON12 og 13 fra Pajala til Luleå som flys av verdens mest sexy King Air. Stej tjuned!
    6 points
  2. Hadde vært en fordel om du hadde brukt en annen tittel på emnet i tråden. Medlemmer som vil bruke søkefunksjonen på forumet for å finne forslag til løsningen på tilsvarende problem vil tvilsomt bruke emneknaggen "Hei" i søket.
    4 points
  3. Tusen takk for hjelpen funker bra nå 😀
    2 points
  4. Selvsagt er det noen som lager denne: https://flightsim.to/file/33819/welcome-to-luton-sign-max-fosh-prank Bakgrunn: https://www.hulldailymail.co.uk/news/celebs-tv/youtuber-causes-panic-welcome-luton-7115758
    2 points
  5. Mulig du kan åpne en support ticket om dette da jeg vil tro det skal gå an å programmere manuelt også, men om man skal drive med landingsturer IRL så programmerer man altså alltid en rute da også. Det holder med en departure airport og en arrival airport som begge kan være ENVA. Deretter velger du hvilken bane du vil lande på (09 for eksempel) og velger "No sid" og "No via" så skal hvertfall det problemet være løst. Det jeg sa om ILS mode er bare at dette er noe man velger selv å ha på eller ikke, og ikke er "Mandatory" for å gjøre en ILS approach og påvirker ikke landingsystemet på flyet. Skjønte bare ikke relevansen til problemet
    1 point
Poengoversikten er satt til Oslo/GMT+02:00
×
×
  • Opprett ny...