Poengoversikt
Populært innhold
Viser innholdet med flest omdømmepoeng den 22. nov. 2022 i alle områder
-
Da var duket for nok en spampost med turboprop, denne gangen en annen av flightene fra Norlandair's rutenettverk på Island, nemlig Reykjavík - Bíldudalur - Reykjavík. Denne ruten opereres også med King Air 200 som Norlandair har to av (de blir rullert på rutene). Flyet er det samme som sist, da det kun er dette jeg har repaint av 😁 Ruten har avgang klokka 10, men ved oppmøte ved flyet 9.40 er det lite solskinn å finne. Etter en kjapp ruteprogrammering av typen DCT spinner vi igang propellene og gjør oss klare for avgang fra bane 01 med påfølgende vektorering. I bakgrunnen skimtes Reykjavik Natura, som er et hotell som frekventeres ofte av "ferry-pilots" på vei over dammen. Vi nærmer oss threshold for bane 01 og går igjennom de siste sjekkpunktene. Det er nærmest vindstille i Reykjavik, men lenger mot vest skal det bli kjipere vær. Q400 og S340 er kult, men dæven, det er ikke noe som slår det her for meg ass. Takeoff! Løfter snuta ved 105 knop og holder den lavt for å komme opp i 160 knop som er climb speed. Vi blir kjapt klarert Direct BIDLU som er første punktet på RNP-innflyvningen til BIBD. Etter ca. 25 minutter er vi etablert på RNP-A innflyvningen til Bildudalur. Som ble diskutert i en annen tråd her på foraet er denne innflyvningen "runway unspecific", så den er bare ment å få deg innen visuell rekkevidde av flyplassen. Dette var første gangen jeg fløy denne innflyvningen, så jeg var litt usikker på om jeg skulle følge den hele veien ned for så å ta en "330-grader" nede i fjorden, eller å peise på ned fjellsiden og for landing rett inn på 05. Det ble sistnevnte. Banen er godt i sikte. her holdt jeg meg på GP mye lengre enn nødvendig. Så rett etter bildet ble tatt var det throttle nesten i idle, gear og flaps down for så å kline oss nedover fjellsiden. Det gikk sånn tålelig greit, og vi kommer oss litt høyt inn mot bane 05. Vinden var nå 25 gusting 37 knots. Heldigvis ganske rett i snuta. 4 Overraskende mykt kommer vi oss nedpå med masse bane igjen. Vi takser inn og stenger ned for en 30 minutters pause mens passasjerene sjangler seg inn i terminalen. Med nye pax ombord og en vind som er økt til 40 knop i kastene starter vi kjapt opp for å komme oss ut av dalen før det blir enda verre. Etter backtrack er vi klare for avgang igjen på 05. Det er greit med slope her også. Vi kommer oss opp og klatrer visuelt ut av Fossfjörður samme vei som vi kom inn. Så fort vi kommer oss ut av dalen/fjorden stilner været og vi klatrer direkte mot Reykjavik. Vi legger oss på FL150 for å ligge behagelig mellom to skylag. Og kjapt er vi på vei ned mot NEXEM som er første punktet for ankomst vestifra på RNP-innflyvningen til bane 01 i Reykjavik. Absolutt fint visuelt vær i dag, men mye trafikk osv. Det er dog fin utsikt denne veien også Det er ingen bak oss, så vi tar det pent og pyntelig med farta. Dersom det er mer trafikk prøver jeg å holde 160 knop så lenge jeg kan for ikke å sinke alle andre. Velkomin á Reykjavíkurflugvöll! Takk for titten. Neste spampost kommer snarere enn du tror!2 points
-
Jeg gikk også fra 3ds max til Blender da min studentlisens gikk ut. Har aldri sett meg tilbake. Med shortcuts så sitter alt i fingerspissene iløpet av kort tid, og jeg trenger skjelden å tenke over hva/hvor jeg skal trykke:)1 point
-
Jepp, ikke for folk flest. Veldig tragisk med tanke på mulighetene man har med det. Men nå ser jeg at Blender vil på sikt bli en god erstatter, så fort jeg lærer meg 5 millioner med short cuts lol1 point
-
Aha. Det er iallefall en god nyhet. Jeg har funnet ut at 3.2.2 funker helt fint iallefall. Så da bruker jeg den 🙂 Det er helt vanvittig priser ja. Når de helst vil ha abonnements forhold fra kundene så blir det svindyrt. 26000,- kr for billigste versjon av 3DS Max går ikke for normale folk. Slik var det jo ikke før. Men de vet å lage nye forretningsmodeller for å skuffe inn penger. Så bra det finnes løsninger som blender iallefall. Jeg brukte bare Autodesk Maya før. Men når man ikke tjener penger på det lenger, så går det ikke. Dessuten støtter ikke MSFS Maya heller for den del...1 point
-
1 point
-
1 point
-
Test tur med "stor" oppdateringa i dag. Det har tydelig skjedd noe med AI trafikken til det bedre👍 Typisk vær over Dublin, med regn og skyer, roligere vær mot sør/øst. Flott lys over alpene, og lite turbulens der i dag:-) METAR EIDW: 112130Z 22004KT 140V350 5000 -RADZ FEW005 SCT014 BKN024 14/14 Q1020 TEMPO 6000 METAR LIME: 112120Z 02002KT 6000 SCT001 10/09 Q1034 NOSIG1 point
Poengoversikten er satt til Oslo/GMT+01:00