Gå til innhold

Poengoversikt

Populært innhold

Viser innholdet med flest omdømmepoeng den 04. juni 2022 i alle områder

  1. I den siste utgaven av "Utforskningen av Jonair's rutenettverk" har jeg kommet frem til den eneste ruten som flys fra hjemmebasen til Jonair. Nemlig Umeå - Østersund. Denne ruten flys normalt av en Beechcraft 1900C, men da jeg ikke har denne i hangaren min, eller lettere sagt av mangel på en god modell til XP så fikk ruten i dag gå med Jonair's siste King Air som også er basert i Umeå som taxifly, nemlig SE-KVL. Den litt mer anonyme SE-KVL er dratt ut av hangaren i 6 tiden på morgenkvisten. Her busses også passasjerene fra terminalen da Jonair har sin egen hangar på GA-området på flyplassen. Boarding fullføres med fullt fly. Flyet som ordinært flyr denne ruten har 19 seter, mens KVL har en konfigurasjon med 8 seter, så de resterende passasjerene ble tilbudt minibuss for fly. Vispene spinnes i gang og vi er snart klare for taxi til bane 32. Klarering er såklart DCT Østersund. Været er fint i Umeå med svak vind fra nord-vest. Det er smale taxebaner på denne delen av flyplassen, så om dette er likt virkeligheten kan jeg tenke meg det er trangt for den nye Citation XL maskinen de har i stallen nå. Taxer rolig ut på taxebane Delta mens runup/sjekklister utføres. Vi klareres for takeoff direkte fra Delta. Lite fly, lite banebruk. Vi løfter nesa, og klatrer et lite stykke (ca 500 fot) før vi setter nesa mot BENKA (Ja, planen ble endret), som er første punktet på STAR'en vi kan forvente (dårligere vær i Østersund). Holder oss fortsatt ganske lavt for å aksellerere til 160 knuter. Vi kommer kjapt opp til FL180, hvor kaffen endelig kan inntas. Jo lengre vi kommer jo tettere blir skylaget. Østersund kan friste med dårlig sikt og en RNP approach (som kommer inn fra helt feil retning, tydelig beregnet på flyene fra Stockholm), en VOR og en NDB approach til bane 30. Vi påbegynner BENKA 1T for en VOR approach til bane 30. Slik utsiktene ser ut skal det gå greit med skydekke såvidt over MDA. Så var det for meg og holde meg på descent profile. Må tydelig øve litt mer her, men det gikk sånn tålelig greit. En kjapp korrigering så var vi på rett vei igjen. Vi kommer oss trygt ned, og forlater banen på taksebane Golf. Og vi finner et lite bortgjemt hjørne på tarmac hvor vi stenger ned. Kaffepause i ca. 20 minutter. Så spinnes det igang igjen for returen til Umeå. Fullt fly og alt i rute. Det er ikke enormt med taksebaner i Østersund, eller letter sagt, det er ikke enormt med intersections, så vi takser hele veien til enden av taksebane Foxtrot for avgang på bane 30. Berg og dalbane? Same procedure as before. Klatrer litt, akselererer litt, så en ganske så sporty høyresving direkte mot Umeå. Returen foregikk uten noen store begivenheter. Sikten var litt redusert i Umeå, så vi planlegger for ILS-innflyvning for bane 32. Det litt merkelige i Umeå er at ingen STAR's for bane 32 kommer inn fra vest. Kun en innflyvning til 14. Så om man på liv og død trenger en STAR så må man ta en circle to land, eller som meg, bli vektorert. Fikk en liten overshoot på vektoreringen, men jeg vektorerte meg selv, så er visst ingen andre å skylde på. Stilig innflyvning her. Bremser og kjapt og tar en 180 grader, da taksebane Delta er i motsatt ende av banen. Godt parkert foran hangaren til Jonair (som er mye høyere i virkeligheten). Arbeidsdagen er over for denne gang, og nå venter noen dager som taxipilot i Norge og Sverige (så om det er ønskelig mer flere "tripreports" er det bare å si ifra). Takk for turen!
    1 point
  2. Du bør ALLTID kjøre simmen som administarator for full tilgang
    1 point
  3. Ca 2 timer var det jeg slet med også. Har du noen ground vehicles installert? samt båter fra GAIST? og har du Engelsk- USA språkpakke installert i windows? Etter å ha installert språkpakken som jeg gjorde sist så forsvant mitt problem med kræsj. Men de 2 andre addonsene kræsjet også simulatoren hos meg. Mest sannsynelig er det en addon som gjør det har jeg funnet ut.
    1 point
  4. Det "grønne skiftet" er ingenting annet enn "den grønne avgunnen". Som et eksempel nevnes aldri at en vindturbin har en effektivitetsfaktor på rundt 30%, kontra vannkraftverk som ligger på rundt 86%. Vedlikeholdskostnader snakkes det heller ikke om. Og nå halter hele Eurompa pga grønn toskeskap - og hvem betaler? Jo - vi gjør det. Men for å komme til poenget, jeg har i egenskap å være maritim elektro automasjonstekniker siden 80 tallet en viss feeling med batterier (som koster minst like mye å produsere som "ugrønne" ting)... og du får meg aldri inn i et batteridrevet fly. Jeg kan dog snakke positivt om radiostyrte helikoptre. Der står jeg i alle fall trygt på bakken når batteriet svikter :-p
    1 point
  5. Jepp. Satser på at det er noen som vil være med og lage slik at det blir til slutt :)
    1 point
Poengoversikten er satt til Oslo/GMT+01:00
×
×
  • Opprett ny...