Gå til innhold

ENMS - Mosjøen preview


Sauron

Anbefalte innlegg

Etter ønske fra noen her så legger jeg ut litt bilder etc. som progresjonen går fremover. Har fått det meste av "grunnarbeid" på plass slik som banemerking, skilt, mv. Nå skal jeg på jobb i en måned så da blir det utelukkende jobb med modeller....

 

image.png.c6bee536a8b4902d48aae74c69b54f87.png

ENMS preview 4.png

ENMS preview 3.png

ENMS preview 2.png

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden skrev Erik Kristoffersen:

wow, du fikk laga widerøe hangar fort :) dette ser bra ut så langt. gleder meg til å se neste preview :D

Ja den var relativt grei å lage, dog er der noen detaljer som skal på. Største jobben blir terminalbygget...:) Er mye smådetaljer der...

Endret av Sauron
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden skrev Erik Kristoffersen:

Utrolig bra. Du er dyktig på blender ser jeg. Tilogmed fått med snøfangerne på taket😁

Ja man kunne sikkert spart en del tid på å unngå detaljer, men jeg synes ofte det detaljene som gir det lille ekstra..:)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden skrev Jan Tore Elvheim:

Synest det ser veldig bra ut eg, takrenner også :D  Som relativt ny i Blender, så sitter eg å koser meg med å se på detaljene og tenke hvordan eg hadde laget de samme detaljene :) 


 

Ja jeg er ingen ekspert så det er garantert ting som jeg gjør på en tungvindt måte. Når man jobber med slike prosjekter så er det noen ting som er overraskende enkel å få til mens andre ting er mer komplisert....og ikke alltid de tingene man mistenker på forhånd...:) Men, man lærer så lenge man holder på og det i seg selv gjør jo at man blir bedre til å lage ting og ikke minst kan gjøre det raskere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er jo det som er med blender, det er gjerne 10 måter å få det samme resultatet på, med ene metoden kan ta 5 min og en annen kanskje 1 time. 
Liker balansen i detaljene på det du har nå iallefall. 


Men frister å prøve et fs prosjekt i Blender med tid og stunder, men akkurat nå så er det kjøretøy på jernhjul som gjelder i 3d. Flyplassene i nabolaget fortjener en "v2" 
Hadde man fått seg en dash8 i kort variant så kan det hende prioritet endrer seg, har vert stille på den fronten.
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Full Member

Jeg er litt imponert av det dere får til i Blender. Som arkitekt lurer jeg på hva slags grunnlag jobber dere ut i fra? Er det arkitekttegninger, eller er det bare bilder? Hvordan får dere riktige dimensjoner på ting? Jeg bruker flere DAK program, men jeg har ikke forsøkt Blender.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden skrev Tor Arild Danielsen:

Jeg er litt imponert av det dere får til i Blender. Som arkitekt lurer jeg på hva slags grunnlag jobber dere ut i fra? Er det arkitekttegninger, eller er det bare bilder? Hvordan får dere riktige dimensjoner på ting? Jeg bruker flere DAK program, men jeg har ikke forsøkt Blender.

For min egen del så går det stort sett på øyemål. (Og da kan jo resultatet ofte bli deretter) Størrelsen på grunnflaten kan man enkelt måle sånn ca. I f.eks norgeibiler.no. Og så bør man vite ca. hvor høy en etasje er. Pluss standardmål på f.eks dører. Jeg er selv ganske fersk med å bruke Blender men liker det bedre og bedre. (Har tidligere brukt Presagis Creator) Men det er klart, klarer man å skaffe arkitekttegninger så er jo det gull verdt. Gode referansebilder er også viktig for å evt. kunne lage modellen så riktig som mulig samt det å lage teksturer ut i fra disse referansebildene.

Endret av Stig A. Togstad
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden skrev Tor Arild Danielsen:

Jeg er litt imponert av det dere får til i Blender. Som arkitekt lurer jeg på hva slags grunnlag jobber dere ut i fra? Er det arkitekttegninger, eller er det bare bilder? Hvordan får dere riktige dimensjoner på ting? Jeg bruker flere DAK program, men jeg har ikke forsøkt Blender.

Jeg begynner som regel med grunnflaten og mål som jeg tar ut fra Norge i bilder. Deretter benytter jeg bilder osv. til å finne andre mål. Har man et bilde som viser en vegg fra en side så kan man finne høyden på bygget...dersom perspektivet ikke er helt feil. Sånn kan kan man måle seg frem og finne dimensjoner på andre ting. Og som Stig A. Togstad sier så har man en del ting som er "standard", eks. dører, vinduer, høyder på etasjer m.m. Men også her må man jo vurdere om standardmål ser ut til å være korrekt. Gode bilder og ikke minst tegninger ville være gull verd...:)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Full Member

Dere er vel kanskje klar over det, men alle kommuner i Norge har kartløsninger hvor det er mulig å få ut grunnflaten på bygninger. I tillegg er det også som regel mulig å lage terrengsnitt som går gjennom bygningene. Da er det mulig å finne de riktige høydene og kotehøydene byggene ligger på. Å bruke disse mulighetene gjør det enklere å få riktige dimensjoner enn å bare bruke bilder.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden skrev Erik Kristoffersen:

syke du er flink :D, men bare et spm, skal byggene være så høyt over bakken, tenker da på at porten og dørene er ikke på bakkenivå?

Har ikke justert og plassert byggene 100% ennå. Er bare for å se litt hvordan de ser ut i SDK vs. Blender. Det er som regel alltid behov for justeringer av et eller annet. Som du ser på bildet er ikke apron helt flat og jeg må justere terrenget litt. Videre så er det faktisk (slik jeg kan se ut fra bilder) en skrå betongrampe fra asfalt og til der portene begynner. De har jeg ikke laget ennå...:) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden skrev Erik Kristoffersen:

Men ser ut som det nærmer seg release eller? :)

Tja…er alltid vanskelig å vite når man skal avslutte….blir liksom aldri ferdig. Men ja, tror jeg skal få den ut om ikke så lenge og så får jeg heller gi ut nye versjoner etterhvert som ev feil oppdages og andre forbedringer foretas. Men har noen bygg etc jeg MÅ få ferdig før første release..:)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev Erik Kristoffersen:

Jeg ser du modelerer innsiden, har du funnet bilder fra innsiden på terminalen?

Har et par som viser litt i inngangspartiet. Er lite bilder å finne. Får ta det jeg klarer å se og så være lettere kreativ for det jeg ikke ser.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...