Gå til innhold

Oppdatering


Frank311

Anbefalte innlegg

Startet opp MSFS idag. Under oppstart fikk jeg melding om at det var en oppdatering. Jeg trykket på ok og havnet i Microsoft Store og der var det ingen oppdatering.Jeg lette lenge etter en knapp å trykke på der, men fant ikke noe. Tips?

Endret av Frank311
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at disse oppdateringene/oppgraderingene ikke forteller oss amatører hva som er nytt og hva som er skikkelig "matnyttig". En del tekniske ting er forklart, men for en novise 😜 (som hadde sitt første med simulatoren i 1984), så er det veldig mye som ikke gir verken bedre "framerate", mer naturlige fly eller bedre grafikk. Er det ikke i bunn og grunn dette som betyr noe for oss.

Håper at dette innlegget i tillegg til mitt hjertesukk og TBK-er ikke blir oppfattet for mye gretten gammel gubbe. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden skrev Aslak Iversen:

Jeg bruker nesten mere tid på å oppdatere MSFS enn å bruke den. Nå var det i tillegg til SU en haug med Deluxe og World updates.

Jeg må vel si at det er positivt at det faktisk er nye oppdateringer hver måned. Det har vi aldri før vært vant til. I ditt tilfelle vil jeg tippe simmen din er veeeeldig utdatert. Da spørs det om det faktisk hadde vært enklere å kjøre en full install og få hele sulamitten med i et jafs. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, den er ikke i bruk så ofte, men å oppdatere Premium, Deluxe og diverse World tar ikke all verdens tid.  En ny install er ikke akkurat den raskeste måten. Det som plager meg mest er at flyene flyr så dårlig. Trodde det bare var meg, men vår venn med C152 hadde samme problemet. Litt over stall speed i cruise.

Det er bare ikke riktig. Lett å se når jeg sammenligner med samme fly i P3D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden skrev Aslak Iversen:

Stemmer, den er ikke i bruk så ofte, men å oppdatere Premium, Deluxe og diverse World tar ikke all verdens tid.  En ny install er ikke akkurat den raskeste måten. Det som plager meg mest er at flyene flyr så dårlig. Trodde det bare var meg, men vår venn med C152 hadde samme problemet. Litt over stall speed i cruise.

Det er bare ikke riktig. Lett å se når jeg sammenligner med samme fly i P3D.

Tja, varierer en del. Er jo snakk om noen gigabytes med sim update + world updates.

Den siste problemstillinger finner jeg høyst merkelig. Her må du ha gjort noe rart for dette her er ikke et problem i MSFS. Min oppfatning er at både C152 og C172 har FOR bra performance. Har ikke riktig samme performance i 172en jeg flyr i flyklubben. Absolute ceiling ligger vel på rundt 9500 fot i klubben sin C172. Da kommer du ikke høyere. Vår venn du snakker om var vel en nybegynner om jeg husker riktig som akkurat hadde begynt med flysim og gjorde ganske mange helt elementære feil. Med motoruttak på 50% så får du nok ikke mer enn rundt stall speed i cruise. I videoene han la ut i etterkant så var det ingen problemer med performance når han lærte seg å bruke full power under stigning og klatre på airspeed. Samme med cruise. På 1800 rpm så får du enkelt og greit ikke høyere hastighet enn stall speed. Det har jeg ikke noen problemer med å se at stemmer med virkeligheten. Du burde få omtrent samme hastighet i P3D med A2A sine fly. MSFS sin simulering av aerodynamikk er forøvrig langt over den du finner i P3D, selv om den enda har sine feil og mangler. Eneste måten å komme i nærheten av MSFS på er A2A sine fly, men dem har jo sin egen fysikk og aerodynamikkmotor som kjører utenom simmen. 

Jeg tror nok du må laste opp en video hvor du demonstrerer problemet. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden skrev Aslak Iversen:

Default C172, 2360 RPM, clean, 4 grader nose up, 90 kts. 400 fpm. 75 kts 550 fpm. Hva vekta er aner jeg ikke. Tok det de startet med. Automix.

Du må nesten sjekke vekt på flyet. Hvilken flyplass tar du av fra? Prøvd å slått av automixture og sette full rich med full power? 80 kt under oppstigning? 

Du får vel ikke mer enn maks 700fpm på full vekt climb fra sea level. På klubbflyet jeg flyr ville jeg sagt 5-600 fpm på full vekt og tilnærmet standard atmosfære. 

Hvor høy cruise speed får du f.eks på 3500 fot og 2300 rpm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cruiser på 1000 ft i 107 kts og rundt 2300 rpm. Vet ikke hvor jeg finner vekta, bare trykker FLY og velger fly og plass. ENBR i dette eksemplet. Fant ut av bremser, etc. Det meste var forsvunnet, inkl alt av primary flight controls settings. Og venstre brems. På reverse fant jeg en funksjon der jeg går i idle, trykker en knapp satt opp for reverse og gir gass igjen. Da er aksen reversert og det er reverse thrust jeg får.

Mulig jeg forventer for mye av småflyene, men som sagt, P3D flyr og klatrer bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden skrev Aslak Iversen:

Cruiser på 1000 ft i 107 kts og rundt 2300 rpm. Vet ikke hvor jeg finner vekta, bare trykker FLY og velger fly og plass. ENBR i dette eksemplet. Fant ut av bremser, etc. Det meste var forsvunnet, inkl alt av primary flight controls settings. Og venstre brems. På reverse fant jeg en funksjon der jeg går i idle, trykker en knapp satt opp for reverse og gir gass igjen. Da er aksen reversert og det er reverse thrust jeg får.

Mulig jeg forventer for mye av småflyene, men som sagt, P3D flyr og klatrer bedre. 

Det høres helt normalt ut etter min erfaring. C172en jeg flyr i flyklubb cruiser på rundt nøyaktig det samme. 100-110 knop på 2300 rpm. Ca. 100 på 2200 som jeg som regel cruiser på. Om du har bedre performance enn det i P3D så er det godt mulig du synes det er bedre, men særlig realistisk er det nok dessverre ikke. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden skrev Kjetil Garpestad:

Gjorde en kjapp test. C172, default fuel og vekt, automixture. 3000 fot. Full power og 80 kts gir ca 900 fpm og ca 2500 rpm (ca toppen av grønt bånd).

Jepp, performance er faktisk hakket kvassere i simmen enn i virkeligheten. Altså stikk i strid med @Aslak Iversen sin erfaring. For å bøte på det kan man gå inn på "tear and wear" og legge inn litt slitasje på skrog og motor så får man ganske spot on performance. Iallfall hvis man flyr en litt eldre Cessna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden skrev Kjetil Garpestad:

Gjorde en kjapp test. C172, default fuel og vekt, automixture. 3000 fot. Full power og 80 kts gir ca 900 fpm og ca 2500 rpm (ca toppen av grønt bånd).

Det er nesten dobbel så god climb rate som det jeg fikk. Jeg mener at det du fikk er normalen og det P3D gir. Sånn cirka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jo hva motorinstrumentene sier., og når motoren går med 2360 RPM, så er det ikke noe feil med throttlen min. Bortsett fra at den suger. I en tidligere versjon av MSFS fløy jeg en tomotors DA og kom ikke over 2000 ft med motorene på fullt. Steingalt. I det minste er simmen bedre nå.

Vekt kan være en faktor. Hvor ser jeg vekt når jeg bare trykker FLY og drar av gårde med en maskin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg ikke har noen C172 i P3D, men har sammenlignet med andre småfly. Så nå testet jeg med en Maule som sikkert er ganske kompatibel med C172, og jeg fikk ikke noe bedre puff med den. Da er det vel ikke mye mere å forvente av disse flyene. 

Det andre jeg har oppdaget er at Thrustmaster T16000 er noe forbanna skit. Throttle er nesten ubrukelig uten å modifisere den, og stikka sentrerer elendig, noe som gir en evig jobb med å trimme i den ene eller den andre retningen. Som igjen påvirker hvordan flyene føles å fly. Rorene er ikke stort bedre og gir merkelig utslag innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev Aslak Iversen:

Det andre jeg har oppdaget er at Thrustmaster T16000 er noe forbanna skit. Throttle er nesten ubrukelig uten å modifisere den, og stikka sentrerer elendig, noe som gir en evig jobb med å trimme i den ene eller den andre retningen. Som igjen påvirker hvordan flyene føles å fly. Rorene er ikke stort bedre og gir merkelig utslag innimellom.

Må være noe annet galt hos deg. Jeg har en T16000 og den er dønn stabil både på throttle og trim. Litt overfølsom på høyderor-trim, men ut over det fungerer den ypperlig.

Har du forsøkt å nullstille profilen til kontrollerne inne i simulatoren? Min er satt opp så og si out-of-the-box og fungerer helt fint uten modifikasjoner av noen art.

1814059586_MicrosoftFlightSimulator07_03.202213_51_18.png.3ea6d33c44546064032fc009766acbb7.png

43829314_MicrosoftFlightSimulator07_03.202213_53_12.png.3e5fdf2e0f84885cee8189a1d787bf44.png

1611831870_MicrosoftFlightSimulator07_03.202213_53_36.png.4b6be0f7c65ab58c91585429424137d2.png

1191170601_MicrosoftFlightSimulator07_03.202213_56_01.png.76b90064f748ae3bf3a402aa43bffe2b.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

2 timer siden skrev Aslak Iversen:

Det andre jeg har oppdaget er at Thrustmaster T16000 er noe forbanna skit. Throttle er nesten ubrukelig uten å modifisere den, og stikka sentrerer elendig, noe som gir en evig jobb med å trimme i den ene eller den andre retningen. Som igjen påvirker hvordan flyene føles å fly. Rorene er ikke stort bedre og gir merkelig utslag innimellom.

Og hvis stikka di ikke skulle sentrere helt, kan du legge inn en liten dødsone i midten. (Ser at noen av aksene er satt opp med 2% dødsone hos Frank.)

Endret av MagTvei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden skrev Aslak Iversen:

Det er nesten dobbel så god climb rate som det jeg fikk. Jeg mener at det du fikk er normalen og det P3D gir. Sånn cirka.

Har du forresten sjekket i content manager at det ikke er noen oppdateringer her du mangler? Skal stå "up to date" på samtlige. Bare for å ha sjekket det. Om det er rett og du er på sim versjon 1.23.12.0 som er siste med sim update 8 så aner jeg ikke. Ville gjort reinstall, for noe er riv ruskende galt hos deg. 

Du kan forresten også prøve å sette power og mixture manuelt uten å bruke stikka, bare for å sjekke at du virkelig har det motorpådraget du ønsker. Ellers etter å ha lest de siste innleggene her så virker det som om den stikka di burde pensjoneres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden skrev Aslak Iversen:

Jeg må innrømme at jeg ikke har noen C172 i P3D, men har sammenlignet med andre småfly. Så nå testet jeg med en Maule som sikkert er ganske kompatibel med C172, og jeg fikk ikke noe bedre puff med den. Da er det vel ikke mye mere å forvente av disse flyene. 

Det andre jeg har oppdaget er at Thrustmaster T16000 er noe forbanna skit. Throttle er nesten ubrukelig uten å modifisere den, og stikka sentrerer elendig, noe som gir en evig jobb med å trimme i den ene eller den andre retningen. Som igjen påvirker hvordan flyene føles å fly. Rorene er ikke stort bedre og gir merkelig utslag innimellom.

Den stikka di burde du bytte ut. Har selv hatt akkurat samme problem for en del år siden. Den gangen fløy jeg FSX og stikka ga plutselig bråe utslag. Da jeg fikk ny stikke var problemene løst. Du kan jo prøve det først før du reinstallerer simmen :) Sannsynligvis flyr du med redusert motoruttak pga stikka som sannsynligvis ikke gir deg full power. Det jeg kan si er at de fleste default flyene i MSFS er meget bra til å være default. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikka m. tilbehør er nesten ny og ubrukt. Å øke dødsonene hjalp noe. Power er OK ut fra instrumentene, RPM er RPM, uansett hva stikka gjør. Throttle er et problem for alle og den har jeg modifisert så den glir lett. Den er ellers så treg og sticky at den nesten er ubrukbar.

Det jeg lurer på, og nå snakker vi P3D, er hvorfor jeg får så dårlig rorutslag i den simmen. Rudder er kalibrert, har en liten dødsone, fullt utslag (noe jeg også ser på flyroret), autorudder er slått av, og enda er har rudder dårlig effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden skrev Aslak Iversen:

Stikka m. tilbehør er nesten ny og ubrukt. Å øke dødsonene hjalp noe. Power er OK ut fra instrumentene, RPM er RPM, uansett hva stikka gjør. Throttle er et problem for alle og den har jeg modifisert så den glir lett. Den er ellers så treg og sticky at den nesten er ubrukbar.

Det jeg lurer på, og nå snakker vi P3D, er hvorfor jeg får så dårlig rorutslag i den simmen. Rudder er kalibrert, har en liten dødsone, fullt utslag (noe jeg også ser på flyroret), autorudder er slått av, og enda er har rudder dårlig effekt.

C-172 har constant pitch propell der motor rpm vil variere basert på hastighet. Har du sjekket at du faktisk har 100% power? Du kan gjøre dette ved å holde musepekeren over throttle. Da får du opp hvor mye power du har satt i prosent mener jeg å huske. Hvis ikke må du aktivere det i options. Husker ikke i farten nå helt hva det het. Det er eneste måten å sjekke at du faktisk har den powersettingen du tror du har. Dette er eneste forklaringen jeg har på at du sliter med ytelsen da hverken jeg eller andre opplever det samme. 

Skal ikke spekulere så mye her men kan være mange årsaker. Jeg hadde skrotet den og kjøpt noe skikkelig. Bruker selv honeycomb a og b og TM Hotas Warthog. Veldig fornøyd med alle disse. Null problemer i noen av simmene jeg bruker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en tur i C172, endret modell til Modern og forsøkte med større dødsoner og mindre sensitivitet på utslagene. Nå er den nesten uflybar. Helt umulig å trimme level flight, et lite blipp på elevator trim og den setter nesa opp 5 grader, et lite blipp ned, og den er i et lett stup. Det samme skjer om jeg er inne i cockpit og bruker trimhjulet. Supersensitiv. Den fortsetter med å drifte(banke til høyre eller venstre, noe jeg ikke har noen som helst problemer med i P3D. Elevator trim i P3D er også sensitiv, men ikke i nærheten av hva den gjør i MSFS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden skrev Aslak Iversen:

Jeg tok en tur i C172, endret modell til Modern og forsøkte med større dødsoner og mindre sensitivitet på utslagene. Nå er den nesten uflybar. Helt umulig å trimme level flight, et lite blipp på elevator trim og den setter nesa opp 5 grader, et lite blipp ned, og den er i et lett stup. Det samme skjer om jeg er inne i cockpit og bruker trimhjulet. Supersensitiv. Den fortsetter med å drifte(banke til høyre eller venstre, noe jeg ikke har noen som helst problemer med i P3D. Elevator trim i P3D er også sensitiv, men ikke i nærheten av hva den gjør i MSFS.

Flight modell burde alltid stå på modern i MSFS. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...