Aslak Iversen Skrevet 7. mars 2022 Del Skrevet 7. mars 2022 Det ga ikke noe forskjell. Det går mot en reinstall. Det er ikke et stikkeproblem når den fungerer som den skal i P3D, selv om den ikke er den beste stikka jeg har vært borte i. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 7. mars 2022 Del Skrevet 7. mars 2022 Husk å gå inn i assistance og skru av alt du ikke vil ha på av autoflyging, det er mye som kan kødde det til der inne. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 7. mars 2022 Del Skrevet 7. mars 2022 Der ryddet jeg godt. Alt av hjelp, tips, menyer, tekst, ble slått av. Reinstallerer nå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil WombiiActual Skrevet 7. mars 2022 Del Skrevet 7. mars 2022 8 timer siden skrev Aslak Iversen: Jeg ser jo hva motorinstrumentene sier., og når motoren går med 2360 RPM, så er det ikke noe feil med throttlen min Hvis motoren i default C172 går med 2360 rpm i climb på full gass så må det være noe galt med throttle eller oppsett. For å komme ned i 2360 rpm i 80 kts climb må jeg trekke throttle tilbake til 80%. Veldig mange instillinger er lagret i kontoen (cloud save), ikke i useropt.cfg, blant annet alle kontrollerinnstillinger, så det er tvilsomt om en reinstall vil hjelpe på dette. Foreslår at du prøver en addon som heter input viewer. Den kan vise deg de effektive verdiene på de grunnleggende kontrollene. https://flightsim.to/file/14925/input-viewer 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 7. mars 2022 Del Skrevet 7. mars 2022 Takk! Nei, den går ikke med 2360 med full throttle. Om jeg flyr med full gass så ligger jeg på 2600 eller deromkring, dvs over green arc. Da flyr den bra, men den skal da ikke flys på full gass annet enn ved avgang. Så redusere til climb power. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil WombiiActual Skrevet 7. mars 2022 Del Skrevet 7. mars 2022 Normal climb power er full throttle da det gir best motorkjøling på C172 ifølge de POH jeg har lest. 70-80 kts climb gir da nok motstand på propell til å holde RPM nede i grønt bånd. https://wayman.edu/files/C172S-G1000-POH.pdf her er et eksempel (side 4-19). (Jeg er ikke pilot så korriger meg gjerne) 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan R. Storelvmo Skrevet 7. mars 2022 Del Skrevet 7. mars 2022 32 minutter siden skrev Aslak Iversen: Takk! Nei, den går ikke med 2360 med full throttle. Om jeg flyr med full gass så ligger jeg på 2600 eller deromkring, dvs over green arc. Da flyr den bra, men den skal da ikke flys på full gass annet enn ved avgang. Så redusere til climb power. Det er direkte feil. En Cessna 172 kjører du på full gass under takeoff og climb. Om du reduserer throttle under climb skjønner jeg jo godt performance problemene dine. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 7. mars 2022 Del Skrevet 7. mars 2022 OK, men om jeg kjører full throttle, så ligger RPM over green arc. Det er vel ikke standard? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan R. Storelvmo Skrevet 7. mars 2022 Del Skrevet 7. mars 2022 30 minutter siden skrev Aslak Iversen: OK, men om jeg kjører full throttle, så ligger RPM over green arc. Det er vel ikke standard? Jo, full hendel på take-off og climb. 2200 - 2300 rpm på cruise. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 7. mars 2022 Del Skrevet 7. mars 2022 Da flyr den jo bra, men det løser ikke kontrollproblemene. Stikka funker som den skal i P3D, men flyet banker konstant i MSFS. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan R. Storelvmo Skrevet 7. mars 2022 Del Skrevet 7. mars 2022 Akkurat nå skrev Aslak Iversen: Da flyr den jo bra, men det løser ikke kontrollproblemene. Stikka funker som den skal i P3D, men flyet banker konstant i MSFS. Da må du bare slette MSFS og bruke P3D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 7. mars 2022 Del Skrevet 7. mars 2022 Haha, jeg er litt i overkant aktiv på simfronten om dagen. Covid positiv, så ikke så mye å ta meg til. Jeg har aldri hold på med dette for småflyenes del, ergo er det P3D som er primærsimmen. Ellers er det veldig greit å kunne sammenligne for å finne ut om det er simmen eller kontrollerne det er problemer med. En reinstall av MSFS tar litt tid, men jeg har ikke noen add ons, så det er ikke så nøye. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan R. Storelvmo Skrevet 7. mars 2022 Del Skrevet 7. mars 2022 Hehe, ja jeg begynner jo å skjønner det Når det er sagt så har du vel fått ganske mye tips og råd her nå så du får nesten begynne med å ta ting for ting. Du er jo ingen nybegynner heller i dette gamet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil WombiiActual Skrevet 7. mars 2022 Del Skrevet 7. mars 2022 (endret) Hvis du prøver input viewer som jeg linket over så vil du kunne se hvordan MSFS tolker totalsummen av alle tilkoblede kontroller etter å ha tatt hensyn til sensitivitet, deadzone og andre instillinger. Det er lettere å vurdere med den enn å se på yoke i cockpit. Den hvite firkanten skal være i senter når du slipper stikka. Det hvite krysset viser trimposisjon for elevator og aileron. Den hvite firkanten på bunnen er rudder. Et veldig vanlig problem med t.16000 familien er at twist-rudder feiler. Den bruker et svakt potentiometer som ikke er egnet for den oppgaven. Aileron og elevator derimot bruker magnetiske sensorer som skal være svært stabile. Pakkes ut til community mappa og åpnes ved å klikke på den nye knappen i knapperaden. Endret 7. mars 2022 av Kjetil Garpestad Endret: info om t.16000 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 Da var alt på plass igjen, og en ny testtur med C172 gjort. Det første merkelige som skjedde, og som skjer hver gang jeg er i flight og går inn for å endre noe i options, er at elevator trim går full nose down (som en 737 MAX) og jeg må dra tilbake på stikka og trimme som gal for ikke å gå i bakken. Sånn sto trimmen på takeoff også. Med full gass så klatrer flyet som det skal, men driftingen er jeg ikke kvitt. Input viewer viser at alt er sentrert, så det er ikke stikka eller rudder som gjør dette. Propeller torque? Den kan kun slås av ved å endre til Legacy og så endre disse settingene. Gjorde så, gikk tilbake til inflight og reddet meg ut av et nytt dødsstup, men ble ikke kvitt driftingen. Forsøkte rudder trim for å rette på dette, men den gir ikke noen effekt på noe som helst. Selv ikke med fullt trimutslag. Så her er jeg blank. Kanskje det bare er fordi det er et default fly? Flyr ikke bedre? Jeg trimmer litt med aileron, da drifter den i motsatt retning. Motsatt aileron trim, og da skifter driften retning igjen. Veldig irriterende. Jeg må inn i settingene for å sette sensiviteten på pitch og rudder ned. Det bør gi en litt bedre flyopplevelse. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil WombiiActual Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 Flight model må absolutt stå på Modern for at simulatoren skal fungere riktig. Legacy eksisterer kun for teoretisk mulighet til å importere FSX fly. Modern er real-time fysikksimulering på samme måte som x-plane, legacy er klassisk "tabellsimulering". Flyene skal riktignok nå ha en konfigsjekk på om de tillater skifte til Legacy, men stoler ikke på den. Aileron/Bank drift: Når jeg lar C172 fly med sentrert stikke så drifter den mindre enn en kvart grad per sekund og legger seg etter hvert i "stabilt sideleie" på ca 5 grader. Elevator trim: Dobbelsjekk en gang til at alle assistenter er slått av. spesielt AI autotrim. Både i Flight Assistant og i Assistance Options. Egentlig høres det fortsatt ut som noe er bundet til "Elevator Trim Axis". En akse som er satt til elevator trim vil stadig forsøke å overbevise simmen om å hardt flytte elevator trim til der den inputten står. Personlig ville jeg plugget ut alle USB enheter bortsett fra tastatur og mus, gått til defaultprofil på tastatur og mus og tatt en flight med tastaturet for å sjekke om det skjer igjen (F4 for full throttle, numpad 4,5,6,8,2 for elevator og aileron). Dette er enkleste måten å utelukke joystickproblemer på. Hvis det fungerer fint plugg inn en og en enhet til problemet oppstår og sjekk så oppsettet på problemenheten. 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 Takk for hjelpen. Elevator er satt opp på knapper OG en slider, og det var helt uproblematisk før reinstall. Den står med full nose up, men det er sikkert den som kødder det til. Alt av assistanse er slått av, og alle kontroll inputs fra andre enheter er fjernet. Det inkluderer keyboard. Den driften du har er sannynligvis det samme som jeg opplever. 1 grad på 4 sekunder er mye! Flyet skal selvfølgelig ikke legge seg med 5 grader bank når det ikke er noen inputs. Jeg flyr aldri med småfly, så det er mulig dette har vært sånn fra tidenes begynnelse. Modern gir ikke noen mulighet til å kontrollere torque fra propellen, men det skal ikke være noe problem i lufta. Det er det som drar flyet til venstre på rullebanen under takeoff. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MagTvei Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 Prøv å slå av vinden, så flyr både C152 og C172 helt stabilt når de er ferdig trimmet. Litt følsomme på pitch trim er de jo. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan R. Storelvmo Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 2 timer siden skrev MagTvei: Prøv å slå av vinden, så flyr både C152 og C172 helt stabilt når de er ferdig trimmet. Litt følsomme på pitch trim er de jo. For høy sensitivitet i pitch er et standardproblem i profesjonelle simulatorer også. Inkludert full-motion simulatorer. Problemet er vel muligens at man i en simulator ikke kjenner krefter i flyet sånn som i virkeligheten. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Full Member Tor Arild Danielsen Skrevet 8. mars 2022 Full Member Del Skrevet 8. mars 2022 Hiver meg på denne også. Etter oppdateringen er C 172 med klokkeinstrumenter ikke mulig å trimme. Trimhjulet på Bravo throttlen gir fra seg kneppelyder, og er nesten umulig å få beveget i simmen. Finnes det en løsning? C172 med G1000 har ingen problemer. I tillegg har sceneriet fått fullt av nye « fjelltopper» som vi hadde tidligere også. Tor Arild Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MagTvei Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 C172 med klokker er ikke i standardversjonen av MSFS, så alt er i orden her 😉 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan R. Storelvmo Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 6 minutter siden skrev Tor Arild Danielsen: Hiver meg på denne også. Etter oppdateringen er C 172 med klokkeinstrumenter ikke mulig å trimme. Trimhjulet på Bravo throttlen gir fra seg kneppelyder, og er nesten umulig å få beveget i simmen. Finnes det en løsning? C172 med G1000 har ingen problemer. I tillegg har sceneriet fått fullt av nye « fjelltopper» som vi hadde tidligere også. Tor Arild Det med trimhjulet i Honeycomb er en bug som kom i en tidligere sim update. Trimhjulet fungerer dog fint, men er aaaaalt for tregt og beveger seg ikke i samsvar med trimhjulet i flyet. Er det som er problemet. Det finnes et freeware program som lar deg endre på sensitiviteten, men har ikke prøvd det enda. Selv bruker jeg trim på stikka til grovtrimming og deretter bruker jeg trim hjulet til fintrimming. Det funker veldig greit inntil videre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 Jeg tror rorpedalene til Thrustmaster T160000 er av veldig dårlig kvalitet og kan lage problemer. Jeg har sett at de av og til blir stående litt til siden for senter når de ikke brukes. Fløy inn til Stord, og der behøves det trehugging både i MSFS og P3D. I MSFS landet jeg og skulle taxe tilbake da en gaffeltruck kom nedover rullebanen! Hadde en lowpass på Karmøy i P3D og unngikk såvidt en birdstrike. Det har jeg aldri sett før i PC simulator sammenheng. At rullebanene i MSFS ikke er flate er en stor forbedring. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MagTvei Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 (endret) Anbefaler å installere alle gratis flyplasser i Norge og de tre trefix filene som ligger på Flightsim.to Da er det stort sett ferdig hugget overalt 🙂 https://flightsim.to/by-country/NO/ https://flightsim.to/file/17054/treefix-western-norway https://flightsim.to/file/5005/treefix-for-the-nortwestern-part-of-norway-m-r-area https://flightsim.to/file/8604/treefix-northern-norway Endret 8. mars 2022 av MagTvei 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 Det gjorde jeg, og tok en liten runde rundt OSL, landet og da fikk jeg CTD. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 Andre tur, alt OK, men trærne på finalen til ENSO er der enda. Fløy nå med den lille amfibiemaskinen. Super liten maskin, stabil og lettfløyet. Er alt på flightsim.to til MSFS? Ikke noe for P3D det jeg kan se. MSFS blir en veldig bra plattform når de store får ferdig sine maskiner. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan R. Storelvmo Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 10 minutter siden skrev Aslak Iversen: Andre tur, alt OK, men trærne på finalen til ENSO er der enda. Fløy nå med den lille amfibiemaskinen. Super liten maskin, stabil og lettfløyet. Er alt på flightsim.to til MSFS? Ikke noe for P3D det jeg kan se. MSFS blir en veldig bra plattform når de store får ferdig sine maskiner. Flightsim.to er eksklusiv MSFS ja. Jeg er kanskje den eneste her som gleder meg mest til A2A sine fly Ellers håper jeg vi får realistisk vannfysikk snart så jeg kan begynne å fly sjøfly. MSFS er en herlig sim for dem som liker bush flyging i jungelen. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole-Chr Larsen Skrevet 8. mars 2022 Del Skrevet 8. mars 2022 2 timer siden skrev Aslak Iversen: Andre tur, alt OK, men trærne på finalen til ENSO er der enda. Spørs om ikke jeg må til med motorsaga der også da..... 🙂 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Hans Erik Bye Skrevet 8. mars 2022 Premium Medlem Del Skrevet 8. mars 2022 2 timer siden skrev Jan Reidar Storelvmo: Flightsim.to er eksklusiv MSFS ja. Jeg er kanskje den eneste her som gleder meg mest til A2A sine fly Ellers håper jeg vi får realistisk vannfysikk snart så jeg kan begynne å fly sjøfly. MSFS er en herlig sim for dem som liker bush flyging i jungelen. Nei ikke den eneste 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.