Jump to content

Hans Erik Bye

Full Member
  • Content Count

    118
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. På fine sommerkvelder er det ofte mye folk på Kjeller ja. Bare å ta en tur inn i klubbhytta. Bare hyggelige folk! Send meg gjerne en pm når du er i området. Jeg flyr selv i klubben, og er innom rett som det er
  2. I virkeligheten er det slik at "som man roper får man svar". Lærte tidlig av instruktørene at jeg ikke burde "pugge" hva jeg skulle si for så å kaste det ut på lufta i et rasende tempo...nettopp fordi svaret tilbake ville bli deretter :-) Kan tenkes det er litt sånn på VATSIM også? I tillegg er jo lydkvaliteten elending, så alt burde vel gå litt roligere og tydeligere for seg i den virtuelle eter`n
  3. Hei Christian ! Kan bare slutte meg til det du sier. Selv har jeg nå holdt på en liten stund og laget meg en liste som faktisk "rater" ATC etter hvor tydelige de er. Når de "værste" er logget på, gidder jeg ikke å prøve. En ting er at voice systemet på VATSIM er elendig, men når de i tillegg skal "leke proffe" å snakke i et rasende tempo, så blir det ofte umulig å tyde budskapet. Mikrofon bruk er også noe å tenke på. Noen høres ut som de svelger mic`en. Går greit alikevel når det er standard prosedyrer, men når det er noe uten om, så kan det være fullstendig håpløst å forstå. Jeg har flysertifikat, og snakker ofte med ATC i virkeligheten, og kvaliteten der er en helt annen. (Både på lyd og tydelighet) Men, jeg tenker som så at det er jo ikke liv om å gjøre, så skulle jeg ikke få med meg alt, så får det bare være med det. Kan jo også bruke tekst...selv om det ødelegger opplevelsen. PS. Skulle gjerne ha sett simmen din en dag hvis det er mulig
  4. Har fløyet litt rundt på VATSIM i en C-172 VFR. Kommer til stadighet utfor kontrollere som ber meg sjekke inn selv om jeg flyr utenfor deres kontroll områder. I tillegg ber de om flight plan. Minner om at i virkeligheten kan man fly hvor man vil i ukontrollert G luftrom uten å sende inn flightplan. Man kan også i enkelte tilfeller få godkjent en forenklet flightplan. Dvs. at man kaller opp "intentions" og får klareringer deretter. Store plasser som ENGM og ENBR kreves det nå innsending, men feks ENRY kan man bare kalle opp å få klarering uten flightplan. I gamle dager måtte man levere flightplan for å være sikret SAR (search and resque) men det kreves heller ikke lenger. (man er sikret uansett) Av og til hender det vi trenger å gå opp i luftrommet til Oslo approach for trening v/Kjeller. Dette er heller ikke noe problem for ATC, og vi trenger ingen flightplan for det. Altså kun forenklet flightplan dvs. klarering på 120,45 Dette var bare en hyggelig påminnelse som jeg tenkte det var greit å dele siden vi alle vil at VATSIM skal være så realistisk som mulig. Sees der oppe
  5. Ekte PPL flyteori bøker er heller ikke dumt å lese. Kan vel fortsatt kjøpes gjennom luftfarts skolen eller Pilot butikken. Ellers er det muligens noen som kan låne bort/selge rimelig ? Mine egne solgte jeg for mange år siden dessverre
  6. Hans Erik Bye

    EKCH

    Tusen takk for svar ! Spurte og de anbefaler Fly Tampa, så da er det bare å handle "and let the fun begin" 8)
  7. Hans Erik Bye

    EKCH

    Et spørsmål til forums orakelet ! På VATSIM Scandinavia sine sider står det at skal man fly fra EKCH så er default scenery feil mht taxebaner osv. Skal man fly online, så må man skaffe addon scenery for flyplassen. Er dette tilfelle i P3DV3 ? Fra før har jeg ORBX GLOBAL, VECTOR og LC-EU. I tilfelle jeg må kjøpe.. er det Fly Tampa som gjelder ? - Hans Erik
  8. Begge disse historiske flymaskinene blir å se på Kjeller førstkommende søndag! Både i luften og på bakken! Fri adgang, og muligheter for å kjøpe seg tur i veteranfly! Fra ca. Kl1100. Vel møtt! (værforbehold)
  9. Kjempefint med tilbakemeldinger ! Tusen takk ! Jeg skaffer meg mest sannsynlig begge to 8)
  10. Mens jeg (vi!) venter på at PMDG skal komme med 737 for P3D, så tenkte jeg å forberede meg så mye som mulig. Har derfor følgende spørsmål: Er det noen som har lest boka PMDG 737 "You have Control" ? Ser den ligger for salg hos Flightsim.no. Eller er det noen som har noe annet lesestoff å anbefale på nettet..pay/freeware ? Finnes jo en del youtube videoer, men det blir jo enklere å ha en bok eller to å forholde seg til. Hadde vært fint med noen anbefalinger! - Hans Erik
  11. Hans Erik Bye

    Audio

    Takk for tips Bruker USB tilkobling, men det finnes kanskje noe liknende ..?
  12. Hans Erik Bye

    Audio

    Er det noen som kan svare på om det er mulig å bruke 2 headset samtidig, og i så fall hvordan det ordnes i praksis? (Bruker V-pilot. Og win-7) Kan være kjekt hvis man har med seg en "styrmann"
  13. Hans Erik Bye

    Audio

    Tusen takk for hjelpen Nå begynner ting å gå seg til her !
  14. Hans Erik Bye

    Audio

    Har kjøpt et USB headset, og har forstått at det går an å få ATC i headsettet, og fly/motor lyder på TV'n. Får det ikke til.... All lyden kommer i headsettet. Et annet problem jeg har er at når jeg er på VATSIM og tuner ATIS så får jeg to stemmer samtidig. Dvs. Jeg hører den kunstige atc stemmen i Prepar3d i tillegg til aktuell ATIS fra pålogget ATC. Hvordan blir jeg kvitt denne dobbeltstemmen ? Blir veldig glad om noen har en forklaring
×
×
  • Create New...