Premium Medlem Augustin Winther Skrevet 19. september 2020 Premium Medlem Skrevet 19. september 2020 Detta blir nok litt pirkete, men tenkte eg kunne hive ut litt info om korleis man bør (ikkje må) navngi packages man lager til MSFS. Asobo har lagt inn info i DevMode som forklara hvilke "strict guidelines" man skal følge når man laga navn til packages, men ser det er mange som ikkje følge detta, til og med proffe utviklara. Det er på ingen måte en big deal, men det gjer at Community folder fort blir uoversiktelig Her har dokke naming guidelinesa Asobo vil at devs følger når det gjelder airport scenery. Grunnen til at Asobo vil at packages skal bli navngitt på denna måten er fordi det blir maaaaassse enklare å sjå hvilke type addons man har i folderen sin, so håpa folk har lyst å implementere detta i dokkas neste updates og prosjekter Er so mange flotte sceneries som kjem ut no! Reine godtebutikken So rekna med folk kjem til å fylle opp communtiy folderane sine, og då er det alltids veldig greit å ha det ryddig 7 1 Siter
Jan R. Storelvmo Skrevet 19. september 2020 Skrevet 19. september 2020 Viktig post denne her! Klistret den, takk for deling! 1 Siter
Andrew Thomsen Skrevet 20. september 2020 Skrevet 20. september 2020 Kunne vært en ide at du forteller hva hovedfolder til prosjektet skal hete, hva som står i tilhørende xml, samt xml fra PackageDefinitions. Ikke så lett å vite hvor rett info skal fylles inn ved prosjekt oppstart. Eller er det bare å legge inn hele den rekka i PackageDefintions? Er på vei til å mekke litt på ENCN... Siter
Premium Medlem Augustin Winther Skrevet 21. september 2020 Forfatter Premium Medlem Skrevet 21. september 2020 6 timer siden, Andrew Thomsen skrev: Kunne vært en ide at du forteller hva hovedfolder til prosjektet skal hete, hva som står i tilhørende xml, samt xml fra PackageDefinitions. Ikke så lett å vite hvor rett info skal fylles inn ved prosjekt oppstart. Eller er det bare å legge inn hele den rekka i PackageDefintions? Er på vei til å mekke litt på ENCN... Prosjekt folder sitt navn er valgfritt. Alle XML filer er generert av DevMode, man skal ikke trenge å skrive inn eller redigere dem for hånd. Anbefaler å lese i SDK documentation (selvom den er ganske på trynet so har eg lært en del der) Siter
Andrew Thomsen Skrevet 21. september 2020 Skrevet 21. september 2020 Tenkte bare på om noe av dette må inn i prosjektfilene, det må det jo ikke. Har forlengst vært gjennomt SDK og ja, den er på trynet, så har sett endel vids også, inkludert motstridende meninger der og, så det med navn i prosjektet er forlengst på plass. Hadde bare SDK virket ordentlig med Steam, men den ble radbrukket i siste utgave. Lager lett flyplasser, custom modeller kan jeg foreløpig glemme. Jeg renamer bare pakka når den er ferdig. Siter
Premium Medlem Augustin Winther Skrevet 21. september 2020 Forfatter Premium Medlem Skrevet 21. september 2020 47 minutter siden, Andrew Thomsen skrev: Har forlengst vært gjennomt SDK og ja, den er på trynet, så har sett endel vids også, inkludert motstridende meninger der og Er veldig mange som dessverre antar ting og lærer dette videre, da ender man opp med mye forskjellige tutorials og forklaringer som går imot hverandre. Har sett på guidsa folk har laget osv. og bra at folk gjør d, men blir nok litt vranglære her og der dessverre. Inkl. min egen forhasta aerial imagery tutorial. Jeg har såvidt begynt å lage en guide, men ble fort demotivert når det gikk opp for meg at her må det inn med godt over 10,000 ord og hundrevis av sider for å forklare alt så profft, nybegynnervennlig og enkelt som mulig. Så la det prosjektet på hylla ettersom jeg vil heller bruke tiden min på å lage sceneries. Har hatt tanken om å lage ett open source prosjekt der folk evt. lager guides og forklaringer på ting der jeg og evt. andre med kunnskap rundt developing i MSFS er "prosjekt ledere" og godkjenner og retter på det folk contributer med og kompilerer det inn i en Master Guide PDF. Men så spørs det hvor nyttig det er om Asobo plutselig blir ferdig med SDK documentationen der de som faktisk har laget toolsa også forklarer de Siter
Andrew Thomsen Skrevet 21. september 2020 Skrevet 21. september 2020 Jeg har valgt å holde meg til denne (fant den på FSdeveloper): https://docs.google.com/document/d/1QvAZCrUkt7dIRlsh-j6KFiAz7pTHRY1vAnGyN4lHqAo/edit?fbclid=IwAR3l7d2Y8z0BYeG-IN8AHK4GwdxWNDPwhuf9wb1nFc25oBz69CG1ZMTr7bg#heading=h.db2zgqus4h59 Det eneste jeg gjør forskjellig er at jeg bytter ut "placeholder-name" med ICAO da jeg ikke helt skjønner hva han mener. Siter
Frank Kristiansen Skrevet 21. september 2020 Skrevet 21. september 2020 1 time siden, Augustin Winther skrev: Men så spørs det hvor nyttig det er om Asobo plutselig blir ferdig med SDK documentationen der de som faktisk har laget toolsa også forklarer de Hva tror du/dere om at vi en gang får tilgang til verktøyet de selv har benyttet? Virker jo som de har et verktøy med betydelig bedre brukergrensesnitt enn den SDK'n som ligger tilgjengelig nå... 3:36 Siter
Andrew Thomsen Skrevet 21. september 2020 Skrevet 21. september 2020 Airport Design Editor er på gang, og jeg har meldt meg til Alpha testing. Og det må ha vært kaffen, for nå har jeg nettopp kompilert ENLI med mine gmax modeller😇. Det viser seg tutorialen har noen småfeil, så jeg rettet på en velkjent scenery/world/scenery\ path kontra scenery\world\scenery... legg merke til slashene. Blir litt på sidelinja dette her, men men... 2 Siter
Premium Medlem Kjetil Håvan Skrevet 22. september 2020 Premium Medlem Skrevet 22. september 2020 Jeg får ikke modellene jeg har laga i blender til alltid å vises i objects, scenery i devmode, og jeg skjønner ikke hvorfor. Når jeg builder ny package, så er alt kompilert greit, uten feil, men navnet på det jeg har laga finner jeg ikke igjen objects, scenery, så jeg kan plasssere ut feks hangaren i prosjektet mitt. Håpløst oppgitt snart. Enda jeg har brukt sampleoppsettet i sdken, og masse turorials. Siter
Premium Medlem Kjetil Håvan Skrevet 22. september 2020 Premium Medlem Skrevet 22. september 2020 Så jeg begynner å lure på om simmen min er fucka opp på noe vis. Siter
Dudlileif Skrevet 22. september 2020 Skrevet 22. september 2020 (endret) Se innleggene under som er mer presise. Endret 22. september 2020 av Dudlileif Siter
Premium Medlem Augustin Winther Skrevet 22. september 2020 Forfatter Premium Medlem Skrevet 22. september 2020 48 minutter siden, Kjetil Håvan skrev: Jeg får ikke modellene jeg har laga i blender til alltid å vises i objects, scenery i devmode Min workflow er å lage en modell AssetGroup med AssetDir til folderen der modellene er exportert til. Så builder jeg package. Plasserer package i Community. Restarter sim, og da dukker modellene opp i Objects menyen Siter
Andrew Thomsen Skrevet 22. september 2020 Skrevet 22. september 2020 Viktig (som før) at package kopieres inn i selve simmen før man kan bruke model lib man har kompilert, og dette er da Community mappa. Før man kompilerer modeller, også passe på like navn. Heter f.eks modellen cn_terminal.glTF, må mappen den ligger i hete det samme. Altså modelLib\cn_terminal. Siter
Premium Medlem Kjetil Håvan Skrevet 22. september 2020 Premium Medlem Skrevet 22. september 2020 Aha. Takk skal dere ha. 🙂 Det har de ikke sagt noe om i tutorialene, rart egentlig. Skal prøves ASAP. Siter
Frank Kristiansen Skrevet 23. november 2020 Skrevet 23. november 2020 Er det lov å komme med en "bump" på denne. Ser mange av pakkene som dukker opp har både det ene og andre navnet. Greit om man har en god struktur både på katalogen og filnavnet på zip'en 🙂 3 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.