Fredrik Edvardsen Skrevet 21. mai 2020 Skrevet 21. mai 2020 I går ble endelig den etterlengtede Supercarrier-modulen til DCS sluppet. Jeg har hatt litt tid til å teste den ut nå, både i single player og i multi player med resten av gutta i Arctic Tigers, og jeg må si jeg liker den. Om man må kjøpe den til full pris er jeg nok enig i at prisen er litt stiv, men heldigvis har Eagle Dynamics fått på plass gode rabattordninger, blant annet får man rabatt på Supercarrier-modulen om man allerede eier F/A-18-modulen. Early access inneholder de Amerikanske hangarskipene USS Theodore Roosevelt, USS Abraham Lincoln og USS George Washington i tillegg til destroyeren USS Arleigh Burke og en oppdatert versjon av Russernes eneste hangarskip, Admiral Kuznetsov. Bildene her er fra en testtur fra USS Theodore Roosevelt. USS Theodore Roosevelt i all sin prakt. Nytt i Supercarrier-modulen er animert deck crew - det er kanskje en liten detalj i det store bildet, men jeg må si at jeg syns dette er utrolig kult. De gjør det også mulig å kunne bruke realistiske prosedyrer for både "launch" og "recovery" på hangarskipene, og gjør verdenen litt mer levende. Deck crewet er delt inn i sju kategorier utfra hvilken jobb de har på skipet, og kjennetegnes av fargen på jakkene\vestene deres. "Plane Directors" er ansvarlige for å guide piloten til katapulten og overse hele "launchen", de er et av flere deck crew som bruker gule jakker\vester, og kalles "Yellow shirts". Her vinker "Plane directoren" meg fremover til katapulten så "Jet Blast Deflectoren" kan heves bak meg. Når jeg er i posisjon knytter han nevene for å vise at jeg skal stoppe, så skrider to "White shirts" til verks, de er såkalte "Final checkers" og ser over flyet en siste gang for eventuelle problemer for "launch". I mellomtiden senker "Flight Directoren" den ene armen for å signalisere at jeg skal senke "Launch baren" på nesehjulet. Neste ut er to "Green shirts" de er "catapult and arresting gear crew" og sørger for at flyet blir festet til katapulten. Her har nettopp "Holdback baren" blitt festet til baksiden av nesehjulet, den holder igjen flyet så man ikke begynner å rulle før katapulten avfyres. "Green shirten" som kneler gir tegn til "Flight Directoren" om å be meg taxe frem til "shuttlen". Å få "launch baren" opp i "shuttlen" krever en del motorpådrag, så her er det viktig å følge med på signalene fra "Flight Directoren" så jeg vet når jeg skal stoppe. "Launch baren" er festet i "shuttlen" og "Green shirten" haster unna, samtidig som "Flight Directoren" gir beskjed om å heve "Launch baren". Hvis man ikke hever "launch baren" vil man ikke få inn nesehjulet, så det er greit å passe på. Den vil selvfølgelig holde seg nede så lenge den står i "shuttlen". "Flight Directoren" gir nå ansvaret over til "shooteren" som er ansvarlig for "launchen". Han starter med å gjøre sirkler i lufta med to fingre for å signalisere at jeg skal kjøre opp motorene til full power. Full power, wiping controls - en honnør til "shooteren" forteller ham at jeg er klar til "launch". "Shooteren" sjekker så over de andre, som gir tommel opp at de er klare. Send it! Job well done, og crewet gjør seg klare til neste "launch". Nå kommer den vanskelige delen - vi må ned igjen. En "Case I recovery" gjøres når skydekket er over 3000 fot og visibility er mer enn 5 nm. Man starter en Case I med å fly forbi skipet på høyre side i 800 fot og mellom 350 og 400 knop. Når man har passert skipet med ca èn nm starter man en 180 graders sving inn på downwind, her skal man trekke G som tilsvarer ca èn prosent av farten man har. Så hvis man kommer inn til "break-en" med 350 knop så skal man i starten av svingen trekke 3,5G. Etter hvert som farten avtar gjennom svingen må man også tilpasse hvor hardt man trekker i stikka. Gjøres dette riktig skal man få korrekt separasjon til skipet - mellom 1,2 og 1,5 nm. Under 250 knop så er det ned med flaps og understell. På downwind trimmer man flyet til å være "on speed", i en Hornet er man "on speed" hvis man har en angle of attack på 8,1 grader. Samtidig skal man også gå ned til 600 fot. Nå er det over til LSO-ene (Landing Signal Officers), og det blir deres jobb å guide deg ned på dekk. Lyseffektene i DCS er fortsatt work in progress og mange har klaget over at det er vanskelig å se "ball-en" i FLOLS (Fresnel Lens Optical Landing System) når man lander på hangarskipene, så Eagle Dynamics har her lagt til en overlay som gjør den enklere å se. LSO-ene vil her gi meg beskjed om ting jeg må endre, det være seg om jeg er for høyt, lavt, for langt til den ene siden eller om jeg kommer inn for fort eller for sakte - hvis jeg er helt ute og kjører vi de be meg gå rundt. FLOLS-en viser her "ball-en" i midten, som er det man ønsker, men hvis man ser på ICLS-en i HUDen så ser man at jeg er litt høyt og litt til venstre. Det er mulig å bemanne LSO-stasjonen, så om man flyr multiplayer kan man her se på og guide de andre man flyr med. Hvis man ser på skjermen til LSO-en så ser man at jeg fortsatt ligger litt for langt til venstre. Men jeg kommer meg ned, dog lå jeg litt for høyt også over akterenden på skipet og tar en "four wire" - noe som ikke er bra. "One wire" og "four wire" er ikke bra, tar du den første kabelen er du nær ved å slå inn i akterenden på skipet, tar du den fjerde er du nær ved å gå i vannet på den andre siden. Den andre kabelen er godkjent, men det er den tredje man ønsker. Så her er det bare å fortsette å trene. 5 2 Siter
Jan R. Storelvmo Skrevet 21. mai 2020 Skrevet 21. mai 2020 Fantastiske bilder! Blir nok å investere i denne her jeg også etterhvert, men først har jeg et par andre moduler jeg har lyst på. Siter
Stian Rolandsen Skrevet 22. mai 2020 Skrevet 22. mai 2020 Fantastisk!! Detaljer og kvalitet som man for noen få år siden bare kunne drømme om. Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 22. mai 2020 Forfatter Skrevet 22. mai 2020 (endret) 10 timer siden, Jan Reidar Storelvmo skrev: Fantastiske bilder! Blir nok å investere i denne her jeg også etterhvert, men først har jeg et par andre moduler jeg har lyst på. Den er absolutt verdt å ta en titt på. Husk at når du kjøper moduler så får du såkalte "ED Miles" de kan du bruke som rabatt når du kjøper andre moduler. Med Hornet-rabatten og "ED Miles" endte jeg opp med å betale $18USD for Supercarrieren, og det er den verdt Endret 22. mai 2020 av Fredrik Edvardsen Siter
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 22. mai 2020 Premium Medlem Skrevet 22. mai 2020 Blir helt stum, nesten ikke mulig å skille bildene mellom real og sim. Faktisk litt nifst, og snart kreves det luftforsvarets flyskole for å beherske DCS Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 22. mai 2020 Skrevet 22. mai 2020 Ser fantastisk ut. Har ikke rukket å teste selv enda. Blir spennende å prøve Su-25 på Kuznetsov 😁 Siter
Jan R. Storelvmo Skrevet 22. mai 2020 Skrevet 22. mai 2020 8 timer siden, Erlend Andrè Larssen skrev: Ser fantastisk ut. Har ikke rukket å teste selv enda. Blir spennende å prøve Su-25 på Kuznetsov 😁 Evt. Flanker 😍 Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 23. mai 2020 Forfatter Skrevet 23. mai 2020 Noen bilder av Admiral Kuznetsov - modellen er oppdatert og ser mye bedre ut enn den gamle, men det er langt fra detaljnivået her og til de amerikanske skipene - ikke har Admiralen deck crew heller. 3 Siter
Jan R. Storelvmo Skrevet 23. mai 2020 Skrevet 23. mai 2020 Oh boy, her snakker vi 😍 Bare russerne får på plass litt deck crew nå så Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.