Gå til innhold

Kungens män


Anbefalte innlegg

Har ikke vært helt i form den siste uka, så da har det blitt lite flyging online, men har fått fløyet noen missions i single player i det minste.

 

I dagens mission skal vi slå til mot en forsyningskonvoi dypt inne i Abkhasia-regionen, været er ikke mye å skryte av med lave skyer og litt morgentåke som fortsatt henger igjen i den kjølige lufta, men vi lar oss ikke stoppe av det. Planen er å ta av fra Senaki Kolkhi og fortsette nordøstover før vi legger ruta nordover og krysser inn i Abkhasia. Fra waypoint tre går vi ned i tretoppshøyde inn til målet som ligger ved waypoint fem. Vi har fått etteretning som tilsier at det er både SAM- og AAA-stillinger i målområdet, så den beste løsningen blir å bruke "high drag"-bomber, dvs. bomber utstyrt med en liten fallskjerm. Dette gjør at vi kan slippe bombene i lav høyde da fallskjermene sinker bombene såpass at de ikke utgjør noen fare for oss selv om vi slipper dem godt under vanlig sikkerhetshøyde.

 

01.jpg

 

Været er fortsatt kjølig når vi ankommer maskinene våre, men bakkemannskapene har allerede vært på plass i noen timer og klartgjort alt for oss, så det tar ikke lange tiden før det blir godt og varmt i cockpiten. Viggen er en veldig enkel maskin å starte opp, når bakkemannskapene har koblet til "ground power" er det bare snakk om å skru på hovedstrøm, fuelsystemet og generatoren før man kan starte motoren.

 

02.jpg

 

03.jpg

 

Når motoren er startet må vi laste inn alle data som ligger på "data cartridgen" i flight computeren. Alt man legger inn i flight computeren legges inn ved hjelp av koder, "9009", som her, er f.eks koden for å laste inn data fra "data cartridgen". Siden vi skal slippe bombene i level flight, eller "PLAN" som svenskene kaller det, så er det ikke så mye vi trenger å sette opp - vanligvis ville vi ha lagt inn et "pop up point" hvor vi popper opp og avfyrer våpnene våre, men nå holder det med å designere riktig waypoint som et mål-waypoint. Det gjøres ved å sette computeren i "TAKT", skrive inn koden "9" og trykke på det waypointet vi vil designere som målet vårt - i dette tilfellet waypoint 5.

 

04.jpg

 

Mens vi venter på at de andre flightene skal komme seg i lufta blar jeg igjennom kneeboardet, der finner man blant annet QFE-informasjon om alle waypoints, noe som er viktig når vi skal slippe bomber - har vi satt feil QFE blir høyden feil, og da blir "cuene" som vi bruker til å slippe bombene feil. QFE for waypoint fem er i følge kneeboardet 1009, så da er det bare å lage seg en mental huskelapp til vi nærmer oss målet.

 

05.jpg

 

"COLT 3-1 - Cleared to taxi to runway 09" - spraker det over radioen på gebrokkent engelsk. Time to go to work!

 

06.jpg

 

Når vi har linet opp på rullebanen setter vi flyet i "NAV" mode og legger inn et referansepunkt - navigasjonssytemet trenger litt input nå og da for å holde seg oppdatert, og da er det greit å begynne fra et punkt som vi er sikre på.

 

07.jpg

 

"The mighty Volvo RM8A roars to life" og nærmere 15 tonn med skyvekraft slippes løs i en kontrollert eksplosjon.

 

08.jpg

 

Viggen har en take off-hastighet på ca 260 km/t og selv om vi er lastet så tungt som vi er i dag, så tar det ikke lange tiden å nå den farta.

 

09.jpg

 

Til å være femti år gammelt er Viggen et veldig behagelig fly å fly, mye er automatisert og forenklet for piloten. Autopiloten har tre modes, SPAK - fungerer som en "dampner" og som hjelper piloten med å fly flyet (denne er alltid på), ATT - holder pitch og roll og HÖJD som holder høyden. Når alle tre modes er aktive kan man bruke trimknappen til å finjustere flyet, ett klikk til høyre og flyet legger seg over i en høyresving, ett klikk til venstre og det retter opp igjen - det samme gjelder opp og ned. Utrolig behagelig når man har fløyet F-5E, som er nærmest umulig å få trimmet helt rett, i noen måneder.

 

Symbolene i HUD-en er litt uvante til å begynne med, for det første er alt metrisk, og det er heller ikke lagt opp slik man er vant til fra amerikanske maskiner. Prikken i midten er det aktive waypointet og pålene på siden viser om man er over høyden, under eller på høyden man skal være. Hvis pålene er over horisontlinjen er man for høyt, er de under er man for lavt, og hvis de er på linja, slik som her, så ligger man riktig.

 

10.jpg

 

11.jpg

 

Når vi nærmer oss waypoint tre begynner vi å få en del varsler på "radar warning recieveren", sannsynligvis er det SAM-innstallasjonene rundt konvoien som søker etter oss, på tide å komme oss ned "on the deck". I 30 meters høyde i nærmere 1000 km/t går verden svært fort forbi canopyglasset - men det er langt tryggere med tanke på bakke-til-luft-trussler.

 

12.jpg

 

13.jpg

 

19.jpg

 

14.jpg

 

16.jpg

 

Jeg sikter meg inn mot waypoint fem, hvor forsyningskonvoien skal være parkert og gjør klar bombene. For å få opp riktige "cues" for bombene må man være under 150m AGL (en av grunnene til at riktig QFE er viktig) og ha ei fart mellom mach .8 og .9. Prikken i HUDen viser hvor den første bomben vil treffe og sirkelen viser hvor den siste vil lande - så ideelt sett ønsker man å plassere målet mellom prikken og sirkelen. Det er også viktig å ha oppdatert navigasjonsystemet underveis så man ikke har noe "drift", da kan plutselig waypointet være langt unna målet - og i denne høyden er det bare snakk om sekunder fra man ser målet og til man må slippe bombene.

 

20.jpg

 

22.jpg

 

Bombs away!

 

17.jpg

 

21.jpg

 

En av AAA-stillingene rekker akkurat å begynne å skyte på meg før bombene finner målet sitt og lager vei i vellinga.

 

23.jpg

 

24.jpg

 

25.jpg

 

Nå er det klampen i bånn og egress ut fra målområdet i ekronhøyde!

 

26.jpg

 

27.jpg

 

28.jpg

 

Med den hastigheten jeg holder ut fra målområdet tar det ikke lang tid før jeg er i sikkerhet og kan klatre til en litt tryggere høyde. Når jeg nærmer meg basen skrur jeg på auto throttle (AFK som systemet heter i Viggen - Automatisk Fart Kontroll) og gjør meg klar for landing. Auto throttle er nok en av de flotte automatiserte funksjonene på Viggen - hvis hjulene er inne holder den deg på 550 km/t (max-hastighet for å sette ned understellet) og hvis hjulene er ute legger den deg på en hastighet som gjør at du kan holde 12 graders angle of attack inn til landing (eventuelt 15 grader hvis man skal gjøre en kortbanelanding).

 

29.jpg

 

30.jpg

 

31.jpg

 

Med auto throttle på trenger jeg bare å konsentrere meg om å holde rundt 12 grader angle of attack. For høy angle of attack kan fort føre til en kompressor stall og det ønsker man ikke i lav høyde og lav fart.

 

32.jpg

 

33.jpg

 

Så fort nesehjulet treffer bakken slår thrust reverseren inn, og hvis man i tillegg slenger på hjulbremsene så stopper maskinen nærmest på en femåring.

 

34.jpg

 

35.jpg

 

Det var alt for denne gang - håper ikke det blir for mye Viggen-bilder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

No vart eg kraftig impregnert !  Ikke noe overlatt tilfeldigheter,  skulle tru du hadde bakgrunn som aktiv jagerpilot. Viggen har alltid imponert,  og denne modellen ser ut til å være sjokkerende nøyaktig .  All honnør til dere som investerer nok tid til å utnytte sånn simulator-kvalitet,  bedre enn dette kan det vanskelig bli  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...