Fredrik Edvardsen Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 I dag slapp endelig Leatherneck Simulations sin AJS-37 Viggen til DCS, dette er en maskin jeg har ønsket meg en skikkelig simulasjon av i lang tid, og inntrykket så langt er at Leatherneck sin Viggen så absolutt innfrir - og mer til. Startup-prosedyren er relativt rett frem og er fort gjort. Den første overraskelsen fikk jeg da jeg kom ut på rullebanen, motoren er utrolig responsiv, mye mer responsiv enn jeg hadde forventet av en så gammel maskin. I tillegg er det bra med trøkk i etterbrennerens alle tre steg, så man kommer seg fort i lufta - og der ventet neste overraskelse. Viggen er en meget stabil maskin, hun har riktig nok en autopilot som hjelper til litt under flyging, men hun var likevel mye stødigere enn jeg hadde forventet. Det er dog ikke en maskin som du ønsker å komme i en "turning fight" med, med mindre du klarer å vinne den i løpet av de første sekundene, da man må være veldig forsiktig med å ikke ha for høy angrepsvinkel da det kan føre til en kompressor-stall i motoren. Og når vi først er inne på motoren så kommer vi vel ikke unna "thurst reverseren" - den er veldig enkel og grei å bruke, man trekker ut håndtaket når man er på vei inn for å lande, og i det nesehjulet får "weight on wheels" så slår den inn. Man må dog passe på å skru den av igjen, ellers ender man opp med å rygge. Her er det masse å sette seg inn i for de som ønsker det (som meg), eller man kan bare fly rundt og ha det gøy hvis man heller måtte ønske det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Kristensen Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 Et av kun to svenske maskiner jeg har sansen for, den andre er Draken, knallbilder Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 28. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2017 Viggen og Draken er mine favoritter fra broderfolket også, selv om jeg har en "soft spot" for Tunnan i tillegg Og jeg slutter ikke å la meg imponere over hva Svenskene får til, Viggen er f.eks overraskende avansert alderen til maskinen tatt i betraktning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Kjetil Håvan Skrevet 28. januar 2017 Premium Medlem Del Skrevet 28. januar 2017 Dritkult fly!! Jeg mener det er en Viggen som står strippa når man svinger inn på Optands flygplats i Østersund. Har vært der mange ganger på modellflytreff, og da må jeg selvfølgelig samtidig innom flymuseet der samtidig. Hvis ingen her inne har vært der, så anbefales det. Mye og se faktisk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørn Aasland 2 Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 Pyntet litt på Viggen, så nå er det Vigg2: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 28. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2017 BK90 er det neste som står på lista over ting som skal læres, har nettopp kjørt training missions på RB04 og RB05. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivin Stensø Skrevet 28. januar 2017 Del Skrevet 28. januar 2017 Viggen og Draken er mine favoritter fra broderfolket også, selv om jeg har en "soft spot" for Tunnan i tillegg Og jeg slutter ikke å la meg imponere over hva Svenskene får til, Viggen er f.eks overraskende avansert alderen til maskinen tatt i betraktning. Helt enig. Ikke mange andre som har en mach 2 kapabel interceptor som kan ta av og lande på veistubber. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 29. januar 2017 Premium Medlem Del Skrevet 29. januar 2017 Heftige greier og vakre bilder Er jo så heldig å ha sett Viggen gjøre skikkelig feltarbeid, både i Sverige og Norge, så den har lenge vært på ønskelista til FS. Det var jo noen tapre forsøk i FS9, men den modellen tapte seg raskt når FSX og P3D overtok. Viggen og Draken er mine favoritter fra broderfolket også, selv om jeg har en "soft spot" for Tunnan i tillegg Jepp, æ blir også varm i blikket når Viggen og Draken dukker opp, og noe mer skrekkslagen hvis Tunnan kommer dundrende, men har også sansen for Lansen, den var meget "vakker" i sin tid Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 30. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2017 Denne er absolutt verdt å sjekke ut, Ernst - jeg er stormforelsket Det er masse man kan dykke ned i av systemer her, men hvis man ikke ønsker det så er startup-prosedyren bokstavelig talt bare fire-fem brytere. Og jeg er virkelig overrasket over hvor mye som er automatisert i Viggen, her var svenskene virkelig forut for sin tid. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivin Stensø Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 Så har den gode gamle PW JT8D med thrustreverser og etterbrenner også kjent fra bla MD-80 og 737-200. (Uten etterbrenner på dem selvsagt) Den kan mao rygge. Det gjør at man kan utnytte plassen og stue dem godt på bakken. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 1. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2017 Jepp, hun kan rygge, og det kan hun selvfølgelig i DCS også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivin Stensø Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 Herlig video. Cockpiten var utrolig bra laget. Absolutt en fordel å slippe å bruke chute i tillegg til revers mulighet. Hatten av for svensk innovasjon. Den klatrer visstnok meget bra også og gjør Mach 2.1. Utrolig at den klarer å levere dette kombinert med STOL egenskaper. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.