Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 16. januar 2017 Premium Medlem Del Skrevet 16. januar 2017 Canberra PR9 Photorec fra Just Flight er noe av det ypperste som er laget ( til FS ) i klassen for militære modeller. At det også er fra perioden med "kald krig" varmer ekstra godt. Canberraen ble nylig "etterlyst" her inne, så æ kom plutselig på at æ hadde en stående ganske langt inn i hangaren. Hentet siste oppdatering fra JF-kontoen, og tok meg noen fototurer over Den Engelske Kanal . At modellen ble stående nokså urørt i hangaren, skyldes ikke dårlig kvalitet, men at den er ganske krevende å fly etter boka, så det nytter ikke med hastverksflyvning. Tok meg kraftig sammen, gikk gjennom flight manual og prøvde langt på vei å følge riktige prosedyrer. Belønningen var en herlig innlevelse og en tidsreise tilbake til 60-åra 8) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivin Stensø Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Svært lite annet å si enn veldig pent. Følger det foresten toseter med på kjøpet? ftw sier jeg bare. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 16. januar 2017 Forfatter Premium Medlem Del Skrevet 16. januar 2017 Usikker. Det står noe om at det satt en operatør i nesen, men han er ikke med i modellen, selv om det går an å åpne nesepartiet. Men hvis du mener 2-seters i tandem, så er det ikke denne modellen, som er fotofly. Jeg var til stede da flymuseet i Bodø mottok en Canberra for mange år siden, og da krøp det fram en fyr fra flynesen, men på det flyet mener jeg å huske at det var et par runde vinduer på siden. Har noen bilder fra den gangen, æ skal se om æ finner disse Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Kristensen Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Må nok over på den Amerikanske B-57en, merk fra B modellen og utover, for å finne tandemcockpit. Mener å huske at den Britiske utgaven hadde et 3 mann stort crew, en i cockpit, en i snuten og en siste bak i skroget. Å ja vanskelig å fly, det er den, selv i WT, hvor det meste er relativt lettfløyet. Ikke skjeldent å lande med både skader på hale og understell. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivin Stensø Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 To i cockpit og en i nesen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Kristensen Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Sitter kun en kar under cockpit kuppelen på den der, legg merke til det lille firkantede vinduet rett bak cockpiten på ryggen av skroget, der sitter det en kar til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivin Stensø Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Sitter kun en kar under cockpit kuppelen på den der, legg merke til det lille firkantede vinduet rett bak cockpiten på ryggen av skroget, der sitter det en kar til. Absolutt en flytype der det er vanskelig å umiddelbart anslå hvor stor besetningen er ;D edit: Jeg synes foresten formen minner litt om en god gammeldags DC-3, spesielt halen. Bare mer moderne. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Enig med deg Ernst, Just Flight sin Canberra er noe av det bedre til FSX\P3D. Kul maskin er det også var så heldig å se en Canberra fly på RIAT i 2006, det var det siste året RAF opererte dem, og et av de siste displayene i RAF-regi. Det finnes en sivil Canberra i UK nå, men jeg tror ikke den flyr stort. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 17. januar 2017 Forfatter Premium Medlem Del Skrevet 17. januar 2017 Fant bildene av flyet som ble gitt til "Flymuseet" i Bodø, og det er nesten samme flyet som modellen fra Just Flight Samme halemerke, og samme konfigurasjon som fotofly. Det kom også krypende en navigatør og fotograf ut av nesepartiet, og her ser vi tydelig det lille sidevinduet han har i sitt lille krypinn. Og ved nærmere betraktning, så har modellen nøyaktig det samme vinduet ! Dette var jo et artig sammentreff, så nå fikk modellen en helt annen status i min hangar. Håper Luftfartsenteret får gjennomslag for "Kald Krig"-utvidelse, så får vi sett nærmere på The Real Thing ;D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Kristensen Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Artig, men betyr det ar flymuseet har to Canberraer?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Hehe, husker Ernst og jeg diskuterte akkurat det samme en gang tidligere - det er nok to ja Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 17. januar 2017 Forfatter Premium Medlem Del Skrevet 17. januar 2017 Ser sånn ut ;D Vet ikke hvor denne befinner seg, men "min" stod i fjellanlegget sist æ så den Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Kristensen Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Får satse på ar Anlegg 96 åpnes for allmenheten snart, kunne bært skøy å tatt seg en tur ned dit å ta en titt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivin Stensø Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Fine bilder ja. Absolutt et stilig og unikt fly. Skjønner ikke at britene sluttet å lage egne fly. De kunne jo dette her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Svein-Frode Skrevet 18. januar 2017 Premium Medlem Del Skrevet 18. januar 2017 Ja, dette er nok et prakteksemplar fra da Britene ledet an i den teknologske utviklingen. Desverre så sverget de fleste allierte til Amerikanske fly - de fikk jo mange helt gratis, og Britene fant således ikke et marked utenfor RAF som jo ble kraftig nedbygd etter at den kalde krigen ble lagt på is. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivin Stensø Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Det var vel denne kampen rundt hva som skulle være europeisk standardjager der valget tilslutt falt på F-104 som var nådestøtet. Lightning var faktisk testet til å være det kjappeste flyet men pga sine begrensede rekkevidde var det avhengig av påfyll i luften, måtte ha et veldig tight managment og var begrenset til kort avskjæring, noe det riktignok var helt rått på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.