Gå til innhold

P3B/C Orion


Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Vakrere flymaskin finnes jo ikke :)

 

Flott freeware-versjon dette, men desverre et noe uferdig prosjekt. Det var en repaint på gang for dagens "The Saint" livery, men den ble aldri sluppet. Tror det var Jens-Ole Kjølberg som laget retro og ny paint.

 

Jeg behøver vel ikke å utbrodere hva jeg synes om den pågående utfasingen av disse maskinene som nylig har blitt oppgradert for 20 nye år i tjeneste. Men så lenge vi fortsetter å velge inn politikere som bruker penger som fulle sjømenn, så får vi bare ønske Poseidon velkommen og pensjonen farvel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Jeg hiver ut hele forrige innlegg. Men vennligst dropp "fulle sjømenn". Det kvalmeste jeg har sett ( som "full sjømann") i over 35 år år, er sjøfolk med kontroll, der byene vi besøker drukner i spy. De kvalmeste eksemplene har jeg ofte sett i gatene i Oslo by, den der lille patetiske flekken på kartet.

 

Vel, jeg har vokst opp i et fiskevær og når gutta kom hjem fra fiske så satt pengene like løst som de gjør på Stortinget. Carpe Diem som det heter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pengene sitter løst fordi man har vært ute lenger enn en landkrabbe noesinne kan drømme om. Og dette er tydeligvis kriminelt? Eller er det bare misunnelse? Hvor dypt skal en landkrabbe synke uten å engang seile?

 

Et lite fiskevær vet null om verden. Jeg vet det (med allrespekt). Vært der siden 1968 ;-)

 

Neste som skjer er vel at jeg blir kasta ut fordi jeg ikke er politisk korrekt! Men nok om det, og beklager jeg var med å avspore her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
I all verden, hvor kom den fra.

 

Den dukket plutselig opp i en tekst ute i uthuset,  men æ fant den komplette modellen i arkivet til AVSIM  .

 

Flott freeware-versjon dette, men desverre et noe uferdig prosjekt. Det var en repaint på gang for dagens "The Saint" livery, men den ble aldri sluppet. Tror det var Jens-Ole Kjølberg som laget retro og ny paint.

 

Riktig,  det er Jens-Ole som har malt modellen i norske farger ( pluss noen flere ).  Modellen var helt fantastisk i FS9,  men mistet mange funksjoner i FSX, ...... MEN  nå har gjengen bak dette prosjektet laget en FSX native modell,  og den funker som bare det i P3D.  Den flyr alldeles nydelig og lydkvaliteten er helt grei,  så æ har hatt noen fine turer langs kysten allerede,  så denne blir værende i min hangar.  Det er ikke alltid at det behøver å være superdetaljert VC hvis modellen ellers har litt historisk sus over seg,  og at den flyr anstendig  ;D

 

Helt enig Halvdan,  dette er gåsehud-fly,  så til tross for modellens noe utdaterte VC,  fortjener den absolutt å bli tatt på alvor  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Kjenner Andrew godt nok til at jeg tåler en skyllebøtte i ny og ne. Det får man tåle når man som landkrabbe tør utfordre en skikkelig sjøulk! Skal være mer forsiktig med metaforene i framtiden, men kanskje det er på tide å skrive det hele om. I moderne tid er det kanskje mer passende å innføre utrrykket "Å bruke penger som broilere på Stortinget".

 

Apropos sjømenn - og Orion - så har jo Norge to P-3N som faktisk er som flyvende kystvaktskip å regne. Ser dere etter på haleroret så har de emblemet til KV Nord over "The Saint" logoen. N-versjonen er i realiteten to oppgraderte P-3B. De resterende fem ble solgt til Spania.

 

For de som følger med på det som rører seg i luftfattens verden så har Per Gram en flott liten blogg hvor han av og til viser bilder fra sin tid som pilot på P-3B Orion: http://gramsluftfartsblogg.blogspot.no/

 

Her er et sjeldent bilde av P-3B med gamle "nummerskilt":

 

1969%2BNye%2Bmaskiner%2Bp%25C3%25A5%2BAnd%25C3%25B8ya%2B4.jpg

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager ikke engang, men det der "full sjømann" må bort. Oslo 0200 om natta er langt mer kvalmt og borti natta ekkelt, en jeg har sett verden over siden 1969 og opp til i dag (53 år ung). Sjøfolk på barer i utlandet havner kun i slåsskamp fordi de har vært lenge på en båt...og et feil blikk på ei lokal dame blir da selvfølgelig drepen ASAP. Test dette , så kan vi prate ; -)

 

Beklager avsporing ;-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle P-3 fans!

 

Alle Orionversjoner fra KTB finnes for nedlasting her: https://onedrive.live.com/?id=A3DFC97064B66EA4%21887&cid=A3DFC97064B66EA4. Med tilført motorrøyk fra Tom Tiedmann, kanskje også overført lyd fra Captain Sims C-130 (samme motorer) og nyere lysegrå "Saint"texture av Jens-Ole Kjølberg blir det som jeg så det fra fairway fra hull 6 på Soons golfbane i sommer da en Orion la seg inn for landing på Rygge med godlyd og exhaust...... Nesten som i gamle dager. Fungerer fint i P3D,- med diverse mangler. Siste versjon fra KTB tror jeg heter v3.3.1. Synd det ikke arbeides mer med dette prosjektet. Godt nytt år til dere alle!!

 

mvh

Odd Bergfald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Woaw,  takk skal du ha  :)  Forsåvidt samme versjon som i arkivet til AVSIM,  men vanskelig å finne nyeste painten  til Jens-Ole.  Hvis man ikke er avhengig av at alle systemer fungerer som hos PMDG,  men er fornøyd med en modell som flyr bra,  ser bra ut og har bra lydkvalitet,  så kan jeg trygt anbefale denne Orion for både FSX og P3D.  Det er nedlagt mye kjærlighet og entusiasme i dette prosjektet,  men desverre ble teamet sittende fast i FS9,  så da Orion-modellen virkelig begynte å skinne,  var de fleste gått over til FSX.  De har endelig klart å oppgradere prosjektet til å fungere bra i FSX (  og dermed også i P3D ),  men VC er ikke i den kvaliteten man er blitt bortskjemt med i det siste,  men slett ikke så galt at man ikke kan nyte synet av en råsterk propellmaskin  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
Med tilført motorrøyk fra Tom Tiedmann, kanskje også overført lyd fra Captain Sims C-130 (samme motorer) og nyere lysegrå "Saint"texture av Jens-Ole Kjølberg

 

Finner ikke lysegrå paint av Jens-Ole,  og motorrøyk mangler i disse pakkene,  men lydkvaliteten er ok.  Ellers er det mange spennende utgaver av Orion  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en mappe som heter P-3B_HW_Orion_RNoAF_333skv_Nor_Bravos, kopiert fra FSX. Der ligger tre norske p3-texturer inne, hvorav en er den lysegrå saint-utgaven. Siden den er laget og eiet av Kjølberg, kan jeg ikke legge den ut for nedlasting. Vi får håpe han ser innlegget og kan foreslå en løsning.

 

Angående motorrøyk har du to valg:

 

1. Du kan laste ned følgende: https://flyawaysimulation.com/downloads/files/17859/fsx-lockheed-p-3-orion-smoke/. Kjenner lite til den.

 

2. Gå inn på http://www.flightsim.com/vbfs/fslib.php?searchid=52977200 og last ned en av Tom Tiedmans smoke effect-tillegg for et eller annet fly og legg inn filen "fx_smoke_f6.fx" i effektmappen. Deretter åpner du cfg.filen i P-3 Orion og legger til følgende et eller annet sted: 

 

[sMOKESYSTEM]

smoke.0= 0.271, -30.017, -1.052, fx_smoke_f6

smoke.1=-1.232, -15.416, -3.801, fx_smoke_f6

smoke.2=-1.232, 15.506, -3.801, fx_smoke_f6

smoke.3= 0.271, 30.002, -1.052, fx_smoke_f6

Husk å lagre!

 

Selv bruker jeg løsning 2 på alle flymaskiner. Effekten er liten og meget stilig.

 

Håper dette er til hjelp for videre bruk av den flotte maskinen som flyr meget godt!

 

mvh

Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Tusen takk for tips,  skal sjekke nærmere ved første anledning  :)  Ser i den originale cfg-fila at det er skrevet inn smoke-effekts fra CS  C130,  og at man må ha denne modellen for å få motorrøyk.  Skal prøve begge løsninger (  men æ har ikke lenger C-130,  den forsvant md FS9 ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Tusen takk for tips,  skal sjekke nærmere ved første anledning  :)  Ser i den originale cfg-fila at det er skrevet inn smoke-effekts fra CS  C130,  og at man må ha denne modellen for å få motorrøyk.  Skal prøve begge løsninger (  men æ har ikke lenger C-130,  den forsvant md FS9 ).

 

Løsning NR.1 e gulle go.Jeg bruker den.

Å søke etter noe hos Flighsim.com ga meg ikke noe resultat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Knallbra,  velkommen i Orion-klubben  ;D  .  Jeg fikk også på plass motor-røyken,  så nå ble modellen mer komplett  .  Har ikke lykkes å finne de lysegrå paintene,  men er egentlig fornøyd med den mørkegrå  :)

gWivHnb.jpg

 

hjxbXfU.jpg

 

Motorlyden er ganske bra og finstemt til throttle,  så den beholder jeg inntil videre .

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...