Are Lund Hansen Skrevet 31. oktober 2016 Skrevet 31. oktober 2016 Heisann! Er jo sånn ca en evighet siden jeg har fått meg litt simulatortid. Men forhåpentligvis er trenden i ferd med å snu Som en kortbaneentusiast må jeg jo bare si at jeg gleder meg som en unge til at Majestic snart kommer med 300 serien først, og forhåpentligvis 100/200 litt senere. Men ser på AIP Norge at det nå er GLS Eller GNSS https://www.ippc.no/norway_aip/current/aip/ad/enlk/EN_AD_2_ENLK_5-3_en.pdf?cachebust0616 som gjelder. Så til titusenkroners spørsmålet! Finnes det en måte å fly disse approachene med de nav systemene som er tilgjengelig i P3D? Eller er ikke disse approachene simulert enda? Mvh Are Siter
Magnus F. Meese Skrevet 31. oktober 2016 Skrevet 31. oktober 2016 Ut av boksen? Antageligvis ikke (med mindre Lockheed har gjort markante forbedringer på den fronten fra FSX). Med add-ons? No problemo! DH8A/B/C vil nok ha disse i FMS-format, F1 sin B200 har det, samt mange andre fly man skjeldnere ser på kortbanenettet. I tilegg kan du retrofitte diverse simulasjoner av Garmin GPS-systemer som inkluderer disse approachene inn i omtrent hva slags fly (som regel som 2D-panel hvis ikke flyet er spesielt tilpasset dette), bl.a. F1 sin GTN-serie: http://www.flight1.com/products.asp?product=f1gtn Siter
Are Lund Hansen Skrevet 1. november 2016 Forfatter Skrevet 1. november 2016 Tusen takk Har lurt litt på å kjøpe Virtualcool sin Dash, og der vil vel den GTN saken sikkert gjøre susen. Beste kortbane flyet nå er vel uten tvil F1 sin B200, men den kommer bare med virtual cockpit Har liksom aldri helt blitt vant til VC. Og oppsettet mitt med 3 skjermer til scenery, og to til cockpit passer best til 2D. Sent from my iPhone using Tapatalk Siter
Premium Medlem Svein-Frode Skrevet 1. november 2016 Premium Medlem Skrevet 1. november 2016 Tror du bør sjekke om GTN funker med Virtualcol sin DHC-8. Virtualcol sine fly er på nivå med dårlig gratisvare, og hvis du øsnker å gjøre noe som ligner på simulering så er ikke disse å anbefale. Siter
Are Lund Hansen Skrevet 1. november 2016 Forfatter Skrevet 1. november 2016 Ja. Sjekka litt raskt på omtaler nå, og lander vel egentlig på å vente til Majestic lanserer sin versjon. Har jo pro utgaven av q400 så er på ingen måte "arbeidsløs" her. Sent from my iPhone using Tapatalk Siter
Jan R. Storelvmo Skrevet 1. november 2016 Skrevet 1. november 2016 Tror du bør sjekke om GTN funker med Virtualcol sin DHC-8. Virtualcol sine fly er på nivå med dårlig gratisvare, og hvis du øsnker å gjøre noe som ligner på simulering så er ikke disse å anbefale. Ja, testet ut dette flyet og det var vel egentlig som forventet. En stor vits. Finnes bedre freeware fly. Så her blir det nok å vente på Majestic. Siter
Are Lund Hansen Skrevet 26. november 2016 Forfatter Skrevet 26. november 2016 Har fått noen fine turer med Flight 1 sin King Air B200 nå, og må jo bare innrømme at det er en helt super maskin for oss som er glad i kortbane flyplasser:-) Men har ikke helt funnet ut om denne støtter GLS prosedyrer? Finner approachen, og laster den inn i flightplanen, men finner ingen info om glidebanen. Er heller ikke oppgitt noen høydereferanser i flightplanen. Noen som vet om G1000 systemet som følger med støtter GLS? Sent from my iPhone using Tapatalk Siter
Jørn Aasland 2 Skrevet 26. november 2016 Skrevet 26. november 2016 Det kommer helt an på hvor nøyaktig både landingssystemet og avionikken er simulert i p3d. Det er kun Universal Avionics' GLS-1250 mottaker som er sertifisert for bruk med SCAT-1, og avionikk lagd for nyere GBAS-systemer (GAST-C/D etc.) er ikke kompatibel med SCAT-1/SLS. Og det eneste GBAS-systemet i landet som ikke er SCAT-1 er en teststasjon på OSL. Siter
Are Lund Hansen Skrevet 29. november 2016 Forfatter Skrevet 29. november 2016 Heisann igjen. Skjønte ikke så voldsomt mye av siste svaret, men har prøvd en del forskjellige approacher i Norge, og får ingen "vertical guiding" med unntak av å bruke ILS. Siste jeg prøvde var RNAV (GNSS) 04 på Kjevik (ENCN) Den skal vel i utgangspunktet gi vertikal guiding uten bruk av ILS? Noen proffer her som kjenner King Air B200 med G1000 "pakka" som kan gi en liten forklaring på hvordan disse approachene funker? Mvh Are Siter
Gert Barring Skrevet 30. november 2016 Skrevet 30. november 2016 Kjenner ikke hva slags systemer som er simulert i flyet du flyr, men skal du fly en RNAV-approach med vertikal profil, er du avhengig at GPS-en kan gi deg både LNAV- og VNAV-informasjon. Det er ikke alle GPS-er som kan gi deg dette, men sannsynligvis kan Garmin G1000 dette. Dog vil det sikkert være den "vanlige" VNAV-indikatoren som gir deg høydeinformasjonen, og ikke en glideslope som kommer glidende ned, slik du får på en ILS. Siter
Are Lund Hansen Skrevet 1. desember 2016 Forfatter Skrevet 1. desember 2016 Ok. Flight 1 King Air B200 har ikke simulert VNAVKnappen på autopiloten er der, men kun til pynt dessverre. Har etterhvert også skjønt at GLS og RNAV approacher med vertikale profiler kun er tilgjengelig for USA i P3D. Satser på at Majestic inkluderer Europa når de om en evighet lanserer DHC 8-300/100 Sent from my iPhone using Tapatalk Siter
Kristoffer Rivedal Skrevet 1. desember 2016 Skrevet 1. desember 2016 Det var en post på Majestic forumet om at de snakket med Navigraph om det. Det skal visst være teoretisk støtte for LPV approach i Majestic allerede hvis jeg skjønner rett. Siter
Magnus F. Meese Skrevet 2. desember 2016 Skrevet 2. desember 2016 F1 B200 har kun glidepath på såkalte WAAS-approacher, noe jeg tror er et FAA-fenomen, om jeg husker rett. Sent from my SM-G920F using Tapatalk Siter
Are Lund Hansen Skrevet 4. desember 2016 Forfatter Skrevet 4. desember 2016 Vet du noe om den GTN serien til F1 også bare funker til WAAS approacher? Tenker i forhold til glidebane. Sent from my iPhone using Tapatalk Siter
Magnus F. Meese Skrevet 4. desember 2016 Skrevet 4. desember 2016 G1000en er en lekevariant uten dyp systemsimulering, så den er temmelig begrenset. GTN er derimot en systemsimulering av den faktiske avionikkpakken, og bruker sågar Garmin sine databaser (derfor får du ikke oppdatert softwaren via Navigraph), denne skal derfor ha riktige approacher for alle flyplasser Garmin dekker i sin navdata. Det er ikke nødvendigvis gitt at Widerøe sine innflyvninger ligger her, om disse avviker fra det som står offentlig i AIP. Du finner nok neppe heli-approachene til sykehusene rundtom i landet, for eksempel. Merk også at navdata fort blir utdatert i et produkt som F1 GTN, siden Garmin sjeldent gratis legger ut oppdateringer (og Avinor er spinnville hva hyppige revisjoner og oppdateringer av AIP angår). Et tips for alle produkter som bruker Garmin-navdata er å være på konstant utkikk etter forskjellige software-demoer av nye Garmin-produkter, da disse ofte kommer med nyeste navdatabase (på utgivelsestidspunkt). Siter
André S. Klophus Skrevet 4. desember 2016 Skrevet 4. desember 2016 Er man glad i å redigere litt filer man får lastet ned fra Garmin i en HEX editor. Har man fullt oppdatert F1 GTN Gps til enhver tid. Spørs hvilksen database man laster ned, men har heli approachene til sykehusene rundt omkring i landet her hos meg nå. Det ligger ikke inne på databasen som ligger i demoene fra Garmin. Siter
Magnus F. Meese Skrevet 5. desember 2016 Skrevet 5. desember 2016 Spennende! Har du en fremgangsmåte? Sent from my SM-G920F using Tapatalk Siter
André S. Klophus Skrevet 5. desember 2016 Skrevet 5. desember 2016 Skal se om jeg klarer snekre sammen en liten bruksanvisning. Har ikke oppdatert den på et par måneder nå, så kan gjøre det når jeg får satt meg ned en kveld her Siter
Are Lund Hansen Skrevet 6. desember 2016 Forfatter Skrevet 6. desember 2016 Ser at det er to GTN "versjoner" på flight 1. 650 og 750. Hva er forskjellen? Og finnes det en grei turboprop som en av disse kan brukes til. Tenker på en som passer til kortbaner, så har man noe artig å gjøre mens man venter på mjc 300/100. Etterhvert som jeg har fått prøvd F1 sin B200 blir jeg nesten bare mere og mere skuffa. Den omtalen de har av G1000 pakka skyter langt over hva den leverer. Også er det nærmest umulig å bruke hardware throttle syns jeg. Så om noen har et annet godt alternativ er jeg åpen for forslag:-) Sent from my iPhone using Tapatalk Siter
Premium Medlem Stein Aasheim Skrevet 6. desember 2016 Premium Medlem Skrevet 6. desember 2016 Gammel tråd som kanskje hjelper med oppdatering_ http://flightsim.no/forum/index.php?topic=73507.0 Siter
André S. Klophus Skrevet 6. desember 2016 Skrevet 6. desember 2016 Det er byttet plass man laster filene fra. Pluss litt andre filnavn for å få tak i heli filer. Her er liste for filene man får lastet ned oppdaterte per i dag (med siste trainer fra Garmin er det kun Safetaxi, Obstacles og Navigation Database man trenger oppdatere foreløpig): C:\ProgramData\Garmin\GTN Trainer Data\DB 006-d0170-30.bin https://avdb.garmin.com/jgtn-int-1613.taw Navigation Database, med heli og runway under 4000ft 006-d0170-30.bin https://avdb.garmin.com/jgtn-ww-1613.taw Naviagtion Data lik den som følger med GTN trainer, uten små flyplasser og heli approach terrain.odb https://avdb.garmin.com/bgtnh-ue-16b5.taw Obstacles heli terrain.odb https://avdb.garmin.com/bgtn-ue-16b5.taw Obstacles Fly TERRAIN.TDB https://avdb.garmin.com/tgtn-ww-15t1.taw Terrain safetaxi.bin https://avdb.garmin.com/sgtn-ue-16s6.taw Safetaxi bmap.bin https://avdb.garmin.com/mgtn-ww-16m1.taw Basemap Link til siste oppdaterte "filnavn" finnes fortsatt her https://fly.garmin.com/fly-garmin/databases/schedule Etter man har lastet de ned, er det egentlig bare å åpne opp original og nedlastet fil i HxD. Deretter matche start og slutt på de nedlastede filene med originalen. Det som tok meg lengst tid var å finne de j***a riktige filnavnene å laste ned. Er man lat kan tre filer lastes ned her https://drive.google.com/open?id=0B2lOiioDcU3-N09qT1dYeW0tb28 så har man noe å starte med Siter
Are Lund Hansen Skrevet 8. desember 2016 Forfatter Skrevet 8. desember 2016 Tusen takk! Nå gjenstår bare å finne et greit fly til å hoppe rundt på kortbanene her i nord med. Testa GTN 750 på Default King Air 350 i P3d, og GPS navigeringen er jo som en drøm:-) Pluss alt som ogsåå følger med. I forhold til flyet så er jo den default King Air absolutt ingenting å rope hurra for, men måtte som sagt bare ha "noe" å prøve meg frem i. Fløy fra Bodø til Leknes, og valgte GLS RWY 21, og når jeg passerte Final App. Fix ved LK401, så sank nesa på flyet og fulgte den vertikal banen som en drøm:-) Men må som sagt finne et greit fly å putte den inn i. Siter
Magnus F. Meese Skrevet 7. september 2017 Skrevet 7. september 2017 Det er byttet plass man laster filene fra. Pluss litt andre filnavn for å få tak i heli filer. Her er liste for filene man får lastet ned oppdaterte per i dag (med siste trainer fra Garmin er det kun Safetaxi, Obstacles og Navigation Database man trenger oppdatere foreløpig): C:\ProgramData\Garmin\GTN Trainer Data\DB 006-d0170-30.bin https://avdb.garmin.com/jgtn-int-1613.taw Navigation Database, med heli og runway under 4000ft 006-d0170-30.bin https://avdb.garmin.com/jgtn-ww-1613.taw Naviagtion Data lik den som følger med GTN trainer, uten små flyplasser og heli approach terrain.odb https://avdb.garmin.com/bgtnh-ue-16b5.taw Obstacles heli terrain.odb https://avdb.garmin.com/bgtn-ue-16b5.taw Obstacles Fly TERRAIN.TDB https://avdb.garmin.com/tgtn-ww-15t1.taw Terrain safetaxi.bin https://avdb.garmin.com/sgtn-ue-16s6.taw Safetaxi bmap.bin https://avdb.garmin.com/mgtn-ww-16m1.taw Basemap Link til siste oppdaterte "filnavn" finnes fortsatt her https://fly.garmin.com/fly-garmin/databases/schedule Etter man har lastet de ned, er det egentlig bare å åpne opp original og nedlastet fil i HxD. Deretter matche start og slutt på de nedlastede filene med originalen. Det som tok meg lengst tid var å finne de j***a riktige filnavnene å laste ned. Er man lat kan tre filer lastes ned her https://drive.google.com/open?id=0B2lOiioDcU3-N09qT1dYeW0tb28 så har man noe å starte med Har aldri hatt noe med hex-verden å gjøre, kan du forklare hvordan du får den nedlastede .taw-filen til å passe med innholdet i .bin-filen? Prøvde å erstatte innholdet i databasefilen med innholdet fra .taw gjennom HxD, uten hell. Siter
André S. Klophus Skrevet 7. september 2017 Skrevet 7. september 2017 Nå har Garmin endret database format, så eneste filen jeg får til å virke er safetaxi...håper det er mulig å finne ut linken til de nye filene snart Siter
Magnus F. Meese Skrevet 7. september 2017 Skrevet 7. september 2017 Aiaiai! Har du noe nyere enn 1611 å dele? Siter
André S. Klophus Skrevet 8. september 2017 Skrevet 8. september 2017 Kun fått lastet ned basemap å safetaxi... Vurderer å kjøpe obstacles til $49 (når man slutter å være grådig ) for å se hva filnavnet er på den...å håpe man kan tyde filnavnet på de andre greiene da også. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.