Premium Medlem Kjetil Håvan Skrevet 6. januar 2016 Premium Medlem Skrevet 6. januar 2016 Vet ikke om det har vært diskutert noe særlig før men... Er det noen her på forumet som har noen som helst ide om VR, da for eksempel Oculus Rift kommer til å bli det store innen flightsimming i 2016?? Oculus Rift kommer også med håndkontroll i samme pakke, noe som virkelig kan gjøre at VC cockpit kan skinne (for eksempel se for deg at hånden din trykker/skrur/toucher alle glasscockpitfunksjoner/knapper osv... Litt stiv pris kanskje, men noen her inne som har prøvd det, eller har noe kjennskap til om det er noe særlig overhodet? Her en link fra tek.no http://www.tek.no/artikler/na-kan-du-endelig-bestille-oculus-rift-brillene/224223 Siter
Kim Kristensen Skrevet 6. januar 2016 Skrevet 6. januar 2016 Tja ser en del som bruker det i f.eks. War Thunder, personelig skal jeg i alle fall skaffe Sonys utgave "Project Morpheus" når den kommer til PS4 i løpet av året. Siter
Simon Ingebrigtsen Skrevet 6. januar 2016 Skrevet 6. januar 2016 Tja, det viktigste momentet er uansett å huske på at det du ønsker å kjøre i VR må klare > 75 FPS i spillet du ønsker å kjøre, fordelt på 2 1080p skjermer, ellers blir man veldig syk. Så for FSX / Prepar3d er jo dette uaktuelt. Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 6. januar 2016 Skrevet 6. januar 2016 Jeg tror nok at VR kan være fremtiden, det er dog ikke helt "der" ennå, og som Simon sier så blir det neppe noen slager i FSX\P3D, rett og slett fordi det krever at man har relativt høy FPS. Siter
Kim Kristensen Skrevet 6. januar 2016 Skrevet 6. januar 2016 Trodde det var 60+ fps VR headsettene måtte klare for at man ikke skulle bli syk? Prøvde OR sist vinter, kjente ikke noe spesielt. Siter
Bjørn Helge Småvollan Skrevet 6. januar 2016 Skrevet 6. januar 2016 Mente at grunnen til at de gamle OR brillene gjorde folk sjøsyke var fordi skjermene hadde for dårlig oppløsning og refresh, og at det var problemet. Så lenge brillene klarer å takle det som kommer som input og vise dette uten lagg skulle det vell bli en del bedre. Uansett vil det variere veldig fra person til person. Akkurat som med vanlig sjøsyke, noen blir det med en gang, andre er så godt som immune Uansett, prisen er satt til 599USD+frakt og mva. Altså nærmere 7000,- NOK så personlig trengs det en god del overbevisning før jeg eventuelt kjøper denne Siter
Premium Medlem Kjetil Håvan Skrevet 7. januar 2016 Forfatter Premium Medlem Skrevet 7. januar 2016 Men 60-70 frames/s kan muligens godt bli mulig med grafikkortene fra både AMD og Nvidia i år. Derfor blir det nytt skjermkort når disse lanseres i sommer. Vi snakker om endelig etter 5 år med 28nm brikker en nedskalering til 14-16nm med nærmere 20 milliarder transistorer. En dobling av forrige generasjon transistorer, ny minneteknologi HBM2.0, forbedret arkitektur, dx12 (som viser stort potensiale over dx11), og garantert minst en dobling av gjennomsnittlig framerates fra dagens toppkort! Jeg tror at til og med P3D/fsx blir fullt kjørbar med oculus med disse skjermkorta. Særlig når dx12 også blir implementert i P3D! http://www.anandtech.com/show/9886/amd-reveals-polaris-gpu-architecture Fremtiden kommer til sommeren! Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 16. januar 2016 Skrevet 16. januar 2016 Jeg har prøvd Oculus Rift i FSX i en times tid, i ulike default-fly. Dette konseptet har to store fordeler slik jeg ser det. Den første er at man får dybdesyn. Jeg ble først og fremst overrasket over hvor mye enklere det ble å lande helikoptre. Jeg har ikke fløyet mye helikopter i simulator, men når jeg har fløyet helikoptre uten støtdemping (som default Bell 206) så har jeg bestandig slitt med humpete landinger. Med Oculus Rift opplevde jeg å faktisk ha en følelse av hvor langt over bakken jeg befinner meg til enhver tid og plutselig var de humpete landingene historie. Den andre fordelen er at man ser seg rundt på samme måte som i virkeligheten - med å bevege på hodet. I tillegg så ser man faktisk i den retningen man ønsker å se mot, i motsetning til med TrackIR og lignende hjelpemidler hvor man hele tiden må feste blikket på skjermen. Dette er svært nyttig i de typer operasjoner hvor selve flygingen er viktigere enn instrumentene, det vil si det meste av helikopterflyging, bushflyging, visual approaches og departures også videre. Akroflyging blir selvsagt også mer spennende med 3D-briller Jeg har hørt at det utvikles/finnes utstyr som tracker en finger, som man så kan bruke til å trykke på knapper i cockpiten med. Jeg testet ikke slikt utstyr, men jeg vil si at man blir litt "kastrert" uten det i forhold til å kunne trykke på knapper. Jeg testet et par alternative løsninger som ikke krever ekstrautstyr, men jeg opplevde disse som vanskelige i bruk. 3D-briller alene er altså ikke noen god løsning for den ivrige IFR-pilot. Siden jeg kun har testet dette i kort tid så kan jeg ikke si så mye om sjøsyke ved langtidsbruk, men jeg opplevde ingen ubehageligheter under testingen. Det var selvsagt en uvant følelse at øynene ser at jeg "beveger" meg mens kroppen opplever at jeg sitter stille. En god opplevelse betinger jo også at man har kraftig nok maskinvare til å oppnå god nok oppløsning og bildefrekvens. Siter
Kim Kristensen Skrevet 20. januar 2016 Skrevet 20. januar 2016 Angående sjøsyke. Har drevet å sett litt på playstation sine VR briller som skal komme i løpet av året, angående sjøsyke skal det i hovedsak skyldes tidligere utgaver av bla OR ikke har hatt høy nok oppløsning, kombinert med for lav fps og raske hodebevegelser, dette skal de ha løst ved å få playstation VR til å holde seg på stødige 120 fps, som vistnok under testing fører til minimalt med sjøsyke. Siter
per berge Skrevet 1. februar 2016 Skrevet 1. februar 2016 Da kom Marius med svaret på det jeg hadde tenkt å spørre om, hvordan betjene brytere etc. Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 2. februar 2016 Skrevet 2. februar 2016 Per, jeg er litt spent på hvordan den løsningen vil fungere selv. Han jeg prøvde Oculus Rift hos mente at det finnes en fungerende utgave av et slikt "elektronisk fingerbøll", men jeg har ikke googlet det noe selv. Om dette løses på en bra måte så kan man jo i fremtiden fly i en fullskala cockpit i et hvilket som helst fly, uten å måtte bruke måneder på MDF-plater og kabelspagettier. Siter
Arild_Pedersen Skrevet 3. februar 2016 Skrevet 3. februar 2016 Og jeg som søkte på Oculus Rift før jeg la inn et innlegg akkurat nå. Da sletter jeg den og kan heller bidra her:) "Hei! Er det andre her inne som bruker Oculus Rift i stedenfor skjerm(er)? Jeg er veldig spent på om noen har fått testet butikkversjonen, og om det er store forskjeller fra DK2. Jeg har til nå brukt et Nvidia 670 kort, men bestilte i går et 970 kort for å få opp FPS. Om VR er nytt for deg så anbefaler jeg en titt på https://www.oculus.com/en-us/ og https://flyinside-fsx.com/ Jeg bruker oculus rift DK 2 med runtime 0.8 sammen med P3D 3.1" Anbefales til de grader Jeg har frem til jeg anskaffet Oculus spilt spill og brukt P3D sammen med projector.Eneste den brukes til nå er xbox og Netflix. Det å sette på seg headsettet og nyte en kopp kaffe mens man putrer rundt over Kvernberget gir meg ro i sjelen. Noen sverger til valium- Her holder det med P3D 3.1 Siter
Arild_Pedersen Skrevet 13. februar 2016 Skrevet 13. februar 2016 Dette får bli neste prosjekt:) Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.