Gå til innhold

RC fly!


Agnor Bertheussen

Anbefalte innlegg

Tusen takk for tips alle sammen! Valget falt på denne saken, bygd ferdig og testa litt inndørs.. alt av funksjoner ser ut til å funke toppers (propellen sitter til og med godt fast).

 

 

Var tungtveiende at jeg ville ha en skalamodell av 182 så jeg gikk for den til slutt, MEN, det er ikke umuglig at flere fly kommer inn i hangaren med tiden :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Prøvde flyet for første gang idag! Gikk bra :D:D Veldig overlykkelig da jeg klarte å lande flyet i en hel del. Ble etterpå flere touch and go`s og landingsrunder. Har optimale forhold med stor bane på 200 x 10 meter på islagte Mjøsa.

 

Et bilde sier mer enn tusen ord xD

 

 

Veldig lykkelig eier av en ArtTech Cessna 182

 

419570_10150724520598623_579658622_11453085_289340929_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig modell! En drøm å fly disse store høyvingede, har selv en FMS Sky Trainer 182 som er omtrent av samme størrelse, og jeg elsker å fly det! :)

 

Har forresten nettopp bestillt denne lille karen her fra ebay. En Syma S107. 130 kr og gratis frakt - spent på å se hvordan den yter :)

1250_P_1291836298111.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tnx for comments! Ja, modellen var fin å fly! Veldig rolig i forhold til hva jeg forventet. Eneste er at den har en tendens med å stige _veldig_ ved gasspådrag. Jeg prøvde med maks down trim på kontrollen, men den stiger fortsatt en del ved full thrust og ganske mye med 75% også. Når jeg har 50% eller 25% kanskje, så flyr den omtrent rett frem (med samme trim).

 

Det jeg må gjøre er å holde litt elevator mot når jeg har mye gass på, vet ikke om dette er helt normalt eller om det er jeg som må justere avstanden på staget på servoen.

 

Geir: Det er 1.3 meter modellen (vingespenn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel nesten dele litt erfaringer jeg også her inne, siden min bror legger ut historier om sin bror som "dundrer" flya i bakken..hehehe...

 

Man lærer så lenge man prøver og feiler!

 

Første flyet jeg startet med var en Edge 450 fra Minium. Lav vinget dog, men ganske enkelt nybegynnerfly. Tålte ikke mye vind, men jeg fikk en god innføring for radio kontroll og beherskelse av flyet. Fløy en god stund med dette før jeg bevegde meg videre.

P.S. min bror fikk prøve denne Edgen og det var første gang han fløy rc fly. Flyet så ut som det hadde vært med i krigen etter endt tur, men dog så gikk det bedre og bedre for han også...

 

Så ble listen slik etter dette:

 

Airium Messerschmitt Bf109E

Kyosho Panavia Tornado(fan-jet)

Art Tech F-14 Tomcat(fan-jet)

Parkzone F-27Q Stryker 180

Parkzone RAF S.E.5A

Parkzone Spitfire Mk IX

Parkzone P47D Thunderbolt

 

De fleste EPO modeller er ikke så dyre, det er batterier/mottakere som koster.

 

Det er ikke som før i tida, når det meste var av balsa tre..Dyrt materiale i forskjell til EPO..

 

Men skal være enig at det er mer sjarm over en fuel motor enn el motor.... Men det er smak og behag....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Arti innslag. Starta med RC flyging i 2007, da jeg ville ha litt real opplevelser attåt FSX. Men det tok jo helt av, så det har vel blitt en 12-15 fly siden da. Har hatt en tigertrainer 1,5m som begynnerfly 1,1m sukhoi 26 fra e-flight, Katana m/150size saito motor, 2 stk showtime fra Hangar 9 , showtime 90 size og showtime 50 size, div små depronmodeller ca 1 meter, 3,2 meter compositt superextra m 3W 160cc, og har i dag en 2,3m Yak 54 m/60cc bensin. har ikke plass til større i bilen. heh.

 

Når det gjelder el-fly, så er det noe helt annet enn for 5-6 år siden. Skal man ikke fly altfor store fly så er elektro mye mindre søl og en del enklere å drasse med. Nyere LIPO batteri kan man også trygt lade 3-5C hvis oppgitt, dvs du kan lade dem på et kvarter, og har man da 2-3 LIPOs på feks 2200mah, så er det nesten ikke stopp i flytiden hvis man vil det. Fuel har også sine ulemper med nedetid. Motor starter ikke, gløder funker ikke, pluggen er gåen, tett forgasser osv...

 

De fleste trainer fly i dag kan man godt sette opp enten med elektro eller fueloppsett, uavhengig av hva som står i manualen, hvis man er litt fingerferdig.

Lykke til med flygingen Agnor. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyr selv greit aktivt i Harstad Modellflyklubb, og har nettopp gått til anskaffelse av et GoPro HERO2 HD-kamera. Kan absolutt anbefales, her er en flight tatt opp forrige fredag:

[video:youtube]

Noen andre som flyr/tenker på å begynne å fly FPV? Skal selv bygge meg en FPV-drone i tida fremover, kommer primært til å bruke GoPro-en som opptakskamera (altså, ikke til live-streamen som kreves for FPV).

 

Når det gjelder begynnerfly, er Cessnaen enkel å fly, men den krever stødige landinger om du skal benytte deg av det medfølgende understellet. Kan heller anbefale en modell med pusher-propell på ryggen (helst uten understell), disse vil man få mye glede utav og mye mindre frustrasjon ettersom det skal mye til før de er i så dårlig stand at de ikke kan repareres ute på stripa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har man fått testa GoPro-en i litt høyde! Det skal sies at det nesten er umulig å se Cessna-en (med sine 1,5 meter i vingespenn) på det høyeste der. Flyvning på magefølelse er spennende (og noen ganger relativt dyrt) :D

 

[video:youtube]

 

Ble litt akroflyvning mot slutten av videoen også, men 182-en er jo ikke akkurat et akrobatisk fly, så her må det fullt utslag til for at noe i det hele tatt skal skje :)

 

Har forresten bestilt meg et par balanserte kvalitetspropeller for å prøve å redusere vibrasjonsstøy. Forhåpentligvis blir det bedre kvalitet på videoene da! Enjoy ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten bestilt meg et par balanserte kvalitetspropeller for å prøve å redusere vibrasjonsstøy. Forhåpentligvis blir det bedre kvalitet på videoene da! Enjoy wink

 

Syns det er god kvalitet på filmen din eg :) , men nye propeller bør jo altid balanserast før bruk uanset kvalitet, sjølv små, små vibrasjoner går ut over ytelse og strømforbruk, og blir den større vil det kunna forårsaka stor slitasje på alle komponenter, og særlig servoer.

 

Et par plasser i filmen kan man sjå ein "bølgende" effekt i bildet og antar det er dette du tenkjer på når du nevner vibrasjonsstøy(sidan kvaliteten ellers er så bra :grin: ), har derfor eit lite tips om at dette også kan komma av at propell-skyggen er synlig i bildet, propellblada skaper små skygger som påvirker kameraet sin reakson på lys, og når rotasjonshastigheten i varierande grad stemmer med kameraet sin bildefrekvens får du slike rare effekter.

 

Kan derfor vera ein utfordring å finna god kameraplassering på RC-fly med trekkande propell, og dette er nok også hovedgrunnen til at fly med pusherprop er mest brukt blandt FPV-folket.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding, har ikke tenkt på at det kan være det som er forstyrrende i grunn :)

 

Pleier som regel å balansere nye propeller, men propellen (3-blader) som fulgte med denne maskina er laget av billig plastikk som bøyer seg/endrer pitch ved høgere turtall. Skal teste ut kameraet på en pusher-modell til helga, evt. justere kameravinkelen så propellen ikke synes i bildet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da det har vært sesong for modellfly en god stund nå, føler jeg det er på tide å vekke litt liv i denne tråden igjen!

 

Mitt nyeste innkjøp er en FW-190A laget av ST Model (kjøpt på elefun.no). Denne modellen er et av de mest skalarike 'foam'-flya i 1-metersklassen jeg har vært borti noensinne! Monteringen var latterlig enkel, fire-fem skruer, ingen liming, litt programmering av radio, og vips så var det flyklart. Her er det mye fly for pengene (ca. 1400,- for radio ready pakke)!

 

I forbindelse med maiden flight bare en drøy time etter at eska ble åpnet, har jeg laget en liten videosnutt jeg håper faller i smak hos noen:

 

[video:youtube]

 

 

(NB! Lyden er hentet fra ekte FW-opptak og er dermed lagt til i ettertid ettersom modellen er SVÆRT stillegående) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...