Gå til innhold

KVS Svalbard FSX


Anbefalte innlegg

Ang. koøyer, hadde vi noen få på KNM "Bergen". De ble "blendet" under øvelser. Man stenger en luke fra innsiden, så intet lys skal slippe ut. På Wikipedia fant jeg et bilde av Nansen, som er 2592 x 1944 pixler. Gå dit og snaus til deg det fine bildet :smile:. Der ser man noen små ovaler, som trolig er åpninger for at vann skal kunne renne av indre dekk. Man ser også tre "koøyer". Men her er lukene i flukt med skroget, og jeg tror derfor det er torpedorør.

 

Navneskilt:

 

Mulig du har funnet for få bilder pga forglemmelse av "d" i Fridtjof ved søk? Jeg fant for en gangs skyld overveldende mange, og et av de viser navneskiltet. Det sitter bak brua, nesten i høyde med "monkeytop", altså det dekket som er "taket" til brua. I akterkant der radartårnet vokser seg oppover. Sender deg bildet på gmailen asap, sammen med en crash-free Hadselbro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Jeg har ikke sett bildet fra Andrew, men det ser ikke ut som du har bommet så alt for mye med plasseringen av navneskiltet, kun størrelsen som er litt stor sett ut i fra screenshotsa.

 

Tror dette er wikipediabildet som blir hintet til:

 

KNM_Fridtjof_Nansen-2006-06-01-side.jpg

 

Her ser du at det skal på ett par vinduer til på brovingen, samt at jeg blingset en smule da jeg oppga plassering til sidelanternene

 

Disse koøyene du snakker om er som nevnt over en del dreneringshull, men også noen ventiler og andre avluftsåpninger.

 

Om du ser på den første skrogtegningen fra meg hvor jeg angir lanterneplassering, kan du se de som er. Både av hull og luker. De firkantete åpningene som kommer i tillegg till de innlufthullene du har satt på bak ved hangaren er luker til fortøyning, dører i skrog, luke til torpedoer mv. Er ingen koøyer da det ikke er oppholdsrom ut i skutesiden inne i skipet.

 

De ovale punktene du Andrew ser, er jeg faktisk ikke sikker på hva er, men sveist igjen er de i allefall :P

 

Ut i fra screenshotsa synes jeg kanonen virker en smule overdimensjonert ift. resten av skipet. Kan det stemme?

 

Skanekledningen går også opp over ved lettbåtene. De ligger liksom bak rekka ;)

 

I denne tråden er det en del fine nærbilder rundt om på Thor Heyerdahl, ja det er en papirmodell, men den er sabla nøyaktig. Kan kanskje gi litt pekepinn på diverse, spesielt de siste bildene av det ferdige prosjektet ;)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart vi bommer, Bjørn, når plassering av lanterner er såpass uvanlig. Som elektriker blir jeg provosert av å se slikt; et helsike å bytte pærene. For de som ikke vet det, er det to lanterner oppå hverandre. En hovedlanterne, og en nødlanterne. Sistnevnte er normalt tilkoplet en kurs som også forsynes fra nødgenerator.

 

Ellers er dette bildet jeg snakker om, ja. Fant og et interessant skjema over detaljer på båten, men får ikke tilgang til det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for søren, lanternevann hadde jeg helt glemt :grin:

 

Mangel på tilgang er intet annet enn at et skjema jeg fant blir sensurert bort og vekk. Men om ikke lenge kan jeg benytte mitt private bredbånd, og da er det i boks. Skjemaet er ikke viktig for selve modelleringen, det er kun i egeninteresse. Kjente jo de gamle fregattene ut og inn, og er like interessert i de nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser meget bra ut Pasi :D Gleder meg på å prøve denne ;)

 

Så over til et par spørsmål og tanker.

 

Første gjelder både Nansenklassen og Svalbard. Er skrogene modellert helt og holdent i GMAX/3DS e.l. eller er det benyttet skrogdesign program ala Freeship?

 

Nr to går på noe Andrew nevnet i en tidligere post angående belysning under helikopteroperasjoner. Ville det være mulig å installere "Pilot Activated Lightning" på en slik AI modell, eller er man helt avhengig av en fast posisjon på lysene? Har lest litt på FSdeveloper og googlet litt selv. Og det virker som dette er noe som legges inn i selve effect-fila til lyset.. Jeg er villig til å forske mer på dette om det kan være en tanke.

 

En annen sak angående belysning er muligheter for GSI "Glide Slope Indicator". Kan lese litt om hva jeg snakker om via etterfølgende link, samt se en video som illusterer det hele meget bra.

Glide Slope Indicator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn,

 

Telte over våre grønne lys på nytt, og det er 28 stk. Jeg har tenkt å forske på om de kan slås på og av fra cocpit. Siden jeg ikke kan se de fleste bildene her, kunne du sende meg noen få via PM? Jeg må vite antallet, og om de også i marinen sitter i sirkel. Med et par shots eller en enkel tegning, er det fort gjort å rigge de.

 

KV Svalbard er modellert i gmax, som er det samme som 3DSMax, men uten rendering delen. Kjenner godt til begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laget med gmax, basert på noen tvilsomme tegninger som har gitt mye hodebry og medført til en drøss korreksjoner.

 

Jeg skal ikke engang begynne å tenke på innflyvningslys lol, ikke nå, første prio er å få båtene...jepp, jeg sa båtene :grin: sjøsatt offentlig først. Dette blir nok siste runde med bilder, føler jeg spammer forumet mtp lite respons i tråden foruten oss 3 ;)

 

Her er hele Nansen klassen på tur, foruten Nansen selv :crazy:

Nansen_FleetMeet_00171.jpg

 

 

Nansen_FleetMeet_00172.jpg

 

Nansen_FleetMeet_00173.jpg

 

Nansen_FleetMeet_00174.jpg

 

Nansen_FleetMeet_00175.jpg

 

Nansen_FleetMeet_00177.jpg

 

Nansen_FleetMeet_00179.jpg

 

Nansen_FleetMeet_00181.jpg

 

Nansen_FleetMeet_00182.jpg

 

Dett var det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å benytte disse vil jo være mulig ved hjelp av AiCarriers da det er AI modeller. Men for at alle skal kunne se de på riktig sted vill det nok være enklest å lage et multiplayer mission. I allefall for mission til mission support. Et missionscenery er sikkert også mulig, men jeg bare synser og tror ;)

 

Evt må det lages et "Aircraft" uttav modellen, som så alle involverte måtte ha tilgjengelig, samt en dedikert styrmann.

 

 

Hmm, Pasi, har du lagt til lys på gjøsstaken (flaggstanga i baugen)?

Ikke for å være pirkete, men de hvite navlanternene sitter ikke der (ref. tidligere tegning). Sitter en ankerlanterne der, men den trenger vi jo ikke under seiling :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med vår lengde (265 meter), har vi ankerlanterne forut, men det er vel ikke det på "småbåter" :grin:.

 

Så jeg får flytte min også. Skal ellers fikse litt på krana, legge til den store luka på akterdekk, få farge på et par nye RIB'er, så er det ferdig for denne gang. Men det går sakte, da det ikke er helt enkelt å drive med to båter samtidig; den store stjeler alt for mye tid :crazy: :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, små og små. Alt er relativt. Ift Stridsbåt 90 er de ganske store :P

Men fra spøk til revolver. Joda, på fregattene er den forreste på toppen av gjøsstaken og den aktre står i toppen av flaggstangen på helikopterdekk.

 

På Svalbard er den forreste i toppen av gjøsstaken og den aktre står på en nedfellbar stake på hekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"nedfellbar stake på hekken."

 

:grin: Har visst vært til sjøs for lenge :grin:

 

Takker igjen for info. Kvitterer med litt info om hva KV Svalbard driver med nå for tiden, her.

 

Og det er rart med det, men her ombord er det nå to mann som har jobbet i Kystvakta, derav en på KV Svalbard. I biblioteket finnes også boka "Havets Voktere", som leses med stor iver :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt, ca like før leggetid var Pasi så vennlig å sende ett lass med båter til simmen min. Leggetid ble utsatt til øynene ble for smale til å vite helt hva en holdt på med, og Sea King, Sola, fikk tatt ett besøk på KNM F310 Fridjof Nansen.

Det blir nok mer av den slags fremover. Var i grunnen usedvanlig morsomt å lande på noe som beveget seg :)

Anywho....Litt vrient med bilder når man ikke klarer å se "v" tasten helt, men ble et par alikavel. Tusen takk for lånet Pasi :grin:

frg01.jpg

 

frg02.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og et sterkt ønske om en god Sea King. Vi hadde faktisk 072 på dekket i fjor høst, da vi fungerte som base under en redningsoperasjon. Håper pilotene overlevde maten til stuerten :whistle:

 

By the way, finnes det en NH90 å handle ennå? Flyr bare heli for tiden, går amokk ved Skagen og Haakonsvern :grin:

 

Første NH 90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God og god, jauda, virtavia's Seaking fungerer tålig bra, hverken det værste eller det dårligste heliet til fsx....he he, mente selvsagt "værste eller beste". Men, det er jo en Seaking og man har norske farger til'n og da er ikke alt annet så forbanna viktig lengere (til en viss grad)....so what gives? :grin:

 

Nansen_RA_05.jpg

 

Nansen_RA_02.jpg

 

Nansen_RA_09.jpg

 

Ang. NH-90, den finnes ikke pr idag en som har VC til fsx, desverre, men jeg tror det finnes en uten VC men slikt er jo direkte uhørt :o

Må jo ha VC, hvor ellers skal jeg sitte? :whistle:

 

Men en oppgradering av Lynx'en hadde vært noe, det er jammen meg ett imponerende helikopter på mange områder...verdensrekorder og hele pakka, så ja takk :grin:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...