Gå til innhold

Gul rullebane merking


Magnus Vie Pettersen

Anbefalte innlegg

Hei.

 

En ting jeg egnetlig ikke har helt forstått, er det med gule rullebanemerkinger her i Norge. Det er vell bare Norge og Japan som har det slik, tror jeg!! har det noe med snø om vinteren for att det skal bli lettere å se rullebanen. Viss det er tilfelle, så lurer jeg på hvorfor Svergie ikke har, for det er like mye snø der som her, om ikke mer :)

 

Så hva er greia med dissa gule rullebanemerkinga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor de andre narnialandene ikke har ulik farge på linjene sine vet jeg ikke, men det jeg vet er at Norge har tatt sitt valg om å vike unna ICAO standaren for dette.

 

Spørsmålet er vel heller hvorfor ICAO standaren ikke er endret til slik som vi har det i Norge, da som det er nevnt her tidligere, er snø flere steder enn bare i Norge og enkelte steder i Japan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer fint med hvit merking i andre land med snø og ville sikkert fungert fint med hvit merking i Norge og. Så hvorfor skulle de forandre på det?

 

Har også til tider ført til forvirring at Norge benytter gul farge på rullebanen som i andre land benyttes for taksebaner.

 

Fra en SHT rapport:

 

“Norway is the only country in the world using yellow runway markings. AIBN has not seen any scientific evidence supporting the Norwegian policy of using yellow runway markings. CAA-N should consider to evaluate the requirement for adhering to ICAO standard white runway surface markings in Norway. (SL recommendation no. 53/2005)”.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sett fra en lekmanns perspektiv, så virker det jo i grunn ganske logisk/fornuftig med gult, isolert sett, og med tanke på kontrast..?

 

Det at det ikke finnes "scientific evidence" er ikke nødvendigvis noe bevis for at det ikke har en positiv effekt, med mindre det er underforstått at mye forskning faktisk er gjort på akkurat dette. Er det det?

 

Når det er sagt, så må man jo ta med i regnestykket de eventuelle ulemper det har å ikke følge vel etablerte standarder. Om jeg ikke husker feil så har sær banemerkning feks blitt lagt til som en "forvirrende faktor", bla sist en airliner tok av fra taxe-banen på Gardermoen...

 

Personlig syns jeg enten resten av verden burde skjerpe seg, og innse at Norge alltid vet best, eller Norge burde begynne å følge etablerte standarder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftfartstilsynet har tidligere gjennomført en spørreundersøkelse i Norge hvor de fleste mente det var bedre med gult, Forsvaret mente det ikke spillte noen rolle og derfor ville være bedre å følge standard med hvit merking. Ingen untenlandske selskap som flyr til Norge ble spurt. Personlig må jeg si at det spiller null rolle for min del hvorvidt banemerkingen er gul eller hvit når jeg skal lande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Clamer, du har vel lagt ut film og bilder som viser at du ikke en gang bryr deg om det er noen rullebane der du skal lande. Det gjør deg vel litt inhabil..? :cool: :grin:

 

hehe, nei, takk for interessante tilleggsopplysninger. Jeg skjønner at det er litt delte meninger, men må jo si at det du sier om at ingen utenlandske ble spurt er en nokså vesentlig mangel, så lenge vi snakker om flyplasser med relativt mye utenlands trafikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Oterhals

Man merker rullebanene i Norge gule for å kunne se forskjell på snø og rullebanemerking på vinteren.

 

ICAO anbefaler hvite merkinger, som brukes på resten av verdens flyplasser underlagt ICAO.

 

Hvorfor Japan har gule merkinger kan jeg ikke svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...