Gå til innhold

Afrika Rundt! *Et sommerprosjekt*


Anbefalte innlegg

Da føler jeg at jeg har drøyd det lenge nok med neste oppdatering fra rundturen min, så her kommer gårsdagens leg.

 

Turen gikk fra DAAG, Algier, Algerie til HECA, Cairo, Egypt.

 

Turen ble min første med stor buss! Har lenge hatt wilco sin airbus vol.2 i hangaren, men har liksom aldri flydd de noe særlig.

 

Turen ble flydd som flight: AH4038 med Air Algerie's Airbus A330-200.

 

Ruten for i dag var: DAAG TELGA DIDON UM978 DEMAG UM978 PLH A1 MENKU HECA.

 

Dette skulle også være den turen som for første gang på lenge skulle gi meg utsikt over europa, da vi fløy over Kreta!

 

Går rett og slett over til bildene:

 

DAAG1.jpg

Det er en litt gråaktig formiddag da kaptein Bergseng og crew rusler stolte ombord i dagens maskin som skal ta oss med de 1500 nautiske milene til pyramidenes hjemland, Egypt og Kairo!.

 

DAAG2.jpg

flypjutern blir klargjort for en departure via rwy 27. Dagens SID har det originale navnet: SID4. Den byr på straight out en kort stund før vi svinger 180 grader og fortsetter på den kursen. Enkelt og greit.

 

DAAG3.jpg

Ombordstigningen er ferdig, apu spinner og vi klargjrøes for push and start.

 

DAAG4.jpg

PAX-View under pushback. Litt høyere maskin en jeg er vant til gitt.

 

DAAG5.jpg

Etter en taksetur på ca 45 sekunder liner vi opp for departure på runway 27.

 

DAAG6.jpg

Fullstappa fly i dag, men klatrer villig oppover!

 

DAAG7.jpg

Mye ujevn luft her oppe i dag. Rister godt før vi kommer opp imot 10000 fot.

 

DAAG8.jpg

 

DAAG9.jpg

Godt på vei på SID'en.

 

DAAG10.jpg

Ganske så overskyet i dag langs kysten, så blir ikke så mye utsikt å skryte av fra cockpiten.

 

DAAG11.jpg

Må si det er en stilig fly, må bare venne meg til den :)

 

DAAG12.jpg

Cruiser på FL390 på vei mot Egypt.

 

Stay Tuned!

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 110
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

DAAG13.jpg

Nærmer oss T/D. Er ingen publiserte STAR's inn mot HECA. Siden det er lite trafikk på denne tiden blir vi klarert så godt som direkte inn til ILS'en for bane 23 center. ATIS melder om tjukk tåke over flyplassen. Satser på å komme ned ved jhelp av localizeren.

 

DAAG14.jpg

Igang med descent. Cabincrew, prepare for landing.

 

DAAG15.jpg

Miss Bus glider grasiøst inn i tåkehavet.

 

DAAG16.jpg

Er et ganske så basic scenery jeg har for Cairo siden det nyeste med den nye terminalen spiste opp hver eneste ramme jeg har til overs, så blir mest bilder av flyet her desverre.

 

DAAG17.jpg

 

Established on the localizer. Air Algerie 4038 cleared to land runway 23 center.

 

DAAG18.jpg

 

DAAG19.jpg

Blir spennende om jeg klarer å manøvrere denne fuglen de siste føttene ned ;)

 

DAAG20.jpg

Gikk faktisk ganske så bra!

 

DAAG21.jpg

Hmmm, ser det ikke ganske så grønt ut her til å være Egypt?

 

DAAG22.jpg

Runway vacated, takser til stand ved den gamle terminalen.

 

DAAG23.jpg

Da var den lengste av turene på Afrika-touren gjennomført. Ser egentlig frem til å komme til litt mer urbana afrikanske strøk nå.

 

Hvem kan gjette seg frem til hvor neste leg går?

 

Tor-Håkon :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fare for å sprenge photobucket-kontoen min prøver jeg meg på å legge ut neste leg her til dere som ivrig følger med hehe.

 

Dagens leg var HECA - HSSS, altså Kairo, Egypt til Khartoum, Sudan.

 

Turen ble flydd med 737-800 med winglets.

 

Dagens tur gikk med flightnr MS857 og var på ca 900 nautiske.

 

Ruten for i dag var: HECA DCT SOLAM A727 NUBAR UA727 ALPOX DCT HSSS.

 

HECA1.jpg

Klokken er 07.15 en tidlig fredags morgen og kaptein Bergseng med crew stiger ombord i den freshe 737'en som skal fly oss til Sudan. Kaptein er varslet om mye turbulens over ørkenen i dag, blir spennende. Kanskje han får erfre hvorfor de fleste ørkenflyvninger går på nattestid?

 

HECA2.jpg

Kairo har som tidligere sagt ingen publiserte SID eller STAR's. Så her det vektorering som gjelder.

 

HECA3.jpg

Etter push & start får vi takseklarering til runway 05 center for departure.

 

HECA4.jpg

EgyptAir 857, line up and wait.

 

HECA5.jpg

Rotasjon! Syns fortsatt det er ganske så grønt her til å være i Egypt.

 

HECA6.jpg

 

HECA7.jpg

Blir en ganske så rolig utflyvning med direct to første waypoint så vi slipper å brenne unødvendig mye fuel.

 

HECA8.jpg

God utsikt over Kairo downtown under vingen.

 

HECA9.jpg

Fresh maling på denne fuglen må jeg si!

 

HECA10.jpg

Forlater Kairo og flyr utover ørkenen. Virker fortsatt til å bli en rolig tur.

 

HECA11.jpg

Begynner å nærme oss T/C på FL360.

 

HECA12.jpg

På cruise over pyramidenes hjemland.

 

Stay Tuned!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HECA13.jpg

Har nå krysset grensa over til Sudan, skal snart begynne innflyvningen vår via GAILY2 STAR som tar oss inn til ILS'en på runway 18.

 

HECA14.jpg

Godt igang med approachen, her begynner ristingen. Varm ørkenludt blandet med kald luft fra de øvre luftlag sørger for en skikkelig rumperister-følelse.

 

HECA15.jpg

 

HECA16.jpg

Har passert 10000 fot. Signs on, landing lights on.

 

HECA17.jpg

Ender opp med en visual approach inn til runway 18. Kommer inn litt for høyt ja, men fikk rettet opp i det :)

 

HECA18.jpg

 

HECA19.jpg

Short final.

 

HECA20.jpg

Aaaaaaaaalmost.

 

HECA21.jpg

Etter en humpete og strabasiøs final approach får vi understellet trygt plantet på sudanesisk jord.

 

HECA22.jpg

Rollout.

 

HECA23.jpg

Takser til stand. Skimter en classic på nabostanden.

 

HECA24.jpg

Shutdown i det Sudan Airways A300 gjør seg klar for en tur til Dubai. Takk for at dere fløy med Kaptein Bergseng til Sudan i dag. Ønsker dere en fortsatt fin dag :)

 

Sceneryet for HSSS er et veldig basic EZ-scenery, men som allikevel gjør det litt mer gøy å fly dit.

 

Tor-Håkon

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Føler jeg spammer dere ned her nå, men får jo stadig hyggelige beskjeder om at det faktisk er forumister som følger med på turen min rundt det afrikanske kontinentet!

 

Nå har jeg endelig kommet med til litt mere urbane afrikanske strøk, altså Sudan. Derfra går turen videre til Ethiopia, også denne gangen med 737-800W fra Ethiopian Airlines. Det er en del afrikanske selskap som tydeligvis ikke er ment å flys med i den virtuelle verden grunnet mangel på painter.

 

Denne gangen ble det en natt/morgenflyvning med avgang fra Khartoum 04.30.

 

Dagens flight gikk som ET471 og var på ca 600 NM.

 

Dagens rute var: HSSS EMITA R2D TIKAT MARCO HAAB

 

HSSS1.jpg

Det er tidlig tidlig morgen i Sudan, før ørkenen rundt får varmet seg opp og skapt en heftig turbulens sitter FO Bergseng i en stemningsfylt 737-pit og programmerer dagens tur til Addis Ababa, HAAB.

 

Det er 3 SID's som er publisert for HSSS, derav den mest fornuftige sender oss 60 NM i feil retning. Så da ble vi klarert direkte til EMITA.

 

HSSS2.jpg

PAX har kommet seg på plass, dørene lukkes og vi er klare for avgang!

 

HSSS3.jpg

Mellom 01.00 og 05.00 er det masse trafikk på HSSS, kanskje grunnet flyforholdene over ørkenen på dagtid.

Vi blir klarert for taksing til runway 18.

 

HSSS4.jpg

Liner opp for T/O etter backtracking.

 

HSSS5.jpg

Bye bye Sudan

 

HSSS6.jpg

 

HSSS7.jpg

Klatrer villig mot FL370

 

HSSS8.jpg

Ca halvveis igjennom flighten er det dette som er utsikten til PAX'ene på babord-siden. Nydelig!!

 

HSSS9.jpg

God stemning på kontoret også :)

 

HSSS10.jpg

 

HSSS11.jpg

Har ikke ord!

 

HSSS12.jpg

Nærmer oss T/D. Det blir en veldig kjapp descent siden flyplassen ligger på nesten 8000 fot. A380'en var i HAAB for høydetesting blant annet.

 

Stay tuned!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSSS13.jpg

Begynner å bli lyst ute når vi forbereder approachen vår. Flyr inn på MARCO3 STAR for en RNAV-approach på bane 07R.

 

HSSS14.jpg

Slutt på ørkenen under oss.

 

HSSS15.jpg

Nydelig landskap..

 

HSSS16.jpg

Er faktisk mer trafikk inn en ut av flyplassen på denne tiden av døgnet. Mye nattflyvninger på disse trakter. Var ikke så mye i mitt landingsøyeblikk så ble free speed et godt stykke.

 

HSSS17.jpg

 

HSSS18.jpg

Er en del terreng en skal passe seg for her!

 

HSSS19.jpg

Cleared to land!

 

HSSS20.jpg

 

HSSS21.jpg

Endelig på Etiopisk jord.

 

HSSS22.jpg

Runway vacated, APU started, taxing to remote stand.

 

HSSS23.jpg

Shutdown ved siden av en ganske så eksotisk fugl.

 

Det flyet er også et hint for neste leg ;) Can you guess?

 

Tor-Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luanda sceneryet er *litt* close, men bare litt. Det er en flyplass jeg ikke glemmer. Der står man i kø til man svimer av (slapp det selv men så andre). Om man ikke svimer av, blir man arrestert, og kasta inn i et bur, så man er garantert å bli bitt av malaria myggen. Må man overnatte i Luanda city, skytes det mens man prøver å sove, men det går greitt når man vet det er 2 meter høye murer og piggtråd rundt etablissementet. Dagtid er det safe (tror jeg). Hjemmreise var fin den, i teorien. Hjem med splitter ny TAAG 777. Dagen før hjemreise ble TAAG bannet, da det datt ned en 737 og alle daua.

 

Samme tid hadde Rolling Stones konsert i Oslo, og daværende arbeidsgiver leide MD'en deres, Blue Line. Satt bak Mick setet (minst 2m mellom hvert sete), og det lukta gammel fyll. Mellomlandet i Niger (som så ut som en MSFS flatten og MSFS bygninger midt på natta), :grin:, og røyket en rullings mens de refuellet ikke så langt unna. Grei nok hjemtur. Beste hittil, faktisk. God plass, rullings på bakken og airborne, ingen alarmer, formaninger, og alt det som gjøre en airliner reise til noe jeg helst unngår. Med takk til TAAG og Blue Line.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen til alle forumister!

 

I dag har jeg ikke så mye variasjon å tilby bortsett fra en eksotisk destinasjon ;) Selskap er det samme, flytype er det samme bortsett fra at det er 700W isteden for 800W.

 

Turen i dag gikk til en destinasjon som kan være ny for mange her, men flyplassen blir brukt som utganspunkt for det meste av flyvninger til Somalia samt at det er mye fransk militær aktivitet der. Jeg snakker om HDAM, Djibouti, Djibouti.

 

Turen ble flydd som ET306 med avgang en vindstille formiddag fra HAAB, Addis Ababa, Ethiopia.

 

Ruten for dagens tur var:HAAB SID ASOLE UB535 LAKBE STAR HDAM

med en avstand på ca: 300 NM.

 

HAAB1.jpg

Flyet dere ser ved siden av som var gårsdagens hint er en Boeing 737-100W fra Djibouti Government!

 

HAAB2.jpg

Flyet klargjøres for dagens tur med FO Bergseng i høyresetet :D

 

HAAB3.jpg

Takser mot bane 07R. 07L blir stort sett brukt som "rapid taxiway". Siden flyplassen ligger på nesten 8000 fot blri det full pupp ved takeoff og flaps 5.

 

HAAB4.jpg

Skal til å line opp på runway 07R.

 

HAAB5.jpg

Etter mesteparten av rullebanen var borte tok vi endelig til vingene og klatret sakte men sikkert oppover mot FL350

 

HAAB6.jpg

Dagens SID innebærer en immediate right-turn etter takeoff.

 

HAAB7.jpg

God utsikt over det frodige grønne landskapet i Ethiopia.

 

HAAB8.jpg

 

HAAB9.jpg

 

HAAB10.jpg

Nørmer oss cruise for en liten stund før vi peker nesa nedover igjen.

 

HAAB11.jpg

På cruise mens vi forlater det friske og frodige landskapet under oss til fordel for ørken på afrikas horn.

 

HAAB12.jpg

 

Stay Tuned!

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAAB13.jpg

Har så ebgynt å peke snuta nedover mot ørkenen under oss omt dagens star ved navnet: LAKBE3B for så å fly inn på ILS'en på runway 27 om jeg ikke husker feil.

 

HAAB15.jpg

Flyr over flyplassen før vi flyr utover vannet for så å etablere oss på localizeren.

 

HAAB16.jpg

Stablishing. Blir også plutselig overrasket av en veldig lokal tåke-byge.

 

HAAB17.jpg

Etablert på LOC. Håper samtidig på å få se en av de mange klassiske fuglene som flyr rutene inn i Somalia herfra.

 

HAAB18.jpg

 

HAAB19.jpg

Kommer oss omsider ned til rullebanen, men bare såvidt!

 

HAAB20.jpg

Nede på "Djiboutisk jord"

 

HAAB21.jpg

Runway vacated og takser til terminalen. Captain snakker om at han ser en gammel russisk silhuett i det fjerne ved terminalen, kan vi være heldige i dag?!

 

HAAB24.jpg

Det var vi! Daallo Airlines IL18 gjør seg klar for en flyvning til Hargeisha og Mogadishu. Darededevils.

 

HAAB23.jpg

 

Takk for følget. Neste post skal inneholde noe annet en 737 ;) Gjette kanskje?

 

Stay tuned!

 

Tor-Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En riktig god søndags-formiddag til alle forumister der ute :) Siden jeg lovte dere en post uten 737 tenkte jeg at jeg skulle holde det også!

 

Dagens tur gikk fra HDAM, Djibouti, Djibouti til HKJK, Nairobi, Kenya med Embraer 170!

 

Dette er et fly jeg kjøpte for lenge lenge siden, før jeg visste hva FMC, LNAV og VNAV var :blush: Tenkte nå det var på tide å lære meg denne.

 

Dagens flight var, KENYA KQ406 som opprinnelig skulle ha avgang 03.35 på morgenen, men var ca 2 timer forsinket inn grunnet tjukk tåke i Nairobi.

 

Dagens rute var: HDAM SID ASTAR UM997 WAV UA405 AVITU DCT HKJK på rundt 900 NM.

 

HDAM1.jpg

Klokken har nettopp passert 04.30 da dagens maskin kommer seilende inn til Djibouti.

 

HDAM2.jpg

Etter et kjapt crewchange stiger kaptein Bergseng inn i venstre-setet der han skal tilbringe de neste 2-3 timene :D

Ruten plottes, pax stappes inn på skikkelig afrikansk vis, fullt fly i dag :D

 

HDAM3.jpg

Etter en overraskende lett oppstart takser vi til bane 27. Det var vindstille her i dag, så vi fikk velge banen som var mest i vår favør iht ruten vår. Blir i dag tildelt ASTAR som SID.

 

HDAM4.jpg

KENYA 406, you are cleared for takeoff runway 27. Have a nice day!

 

HDAM5.jpg

Roterer etter å ha brukt overraskende mye av rullebanen.

 

HDAM6.jpg

 

HDAM7.jpg

Klatrer mot FL360 sakte men sikkert.

 

HDAM8.jpg

Krysser grensen inn til Ethiopia.

 

HDAM9.jpg

Utrolig pilotvennlig cockpit! Blir nok flere turer med denne fuglen.

 

HDAM11.jpg

 

HDAM12.jpg

 

Stay Tuned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HDAM13.jpg

Med Nairobi control på øret seiler vi inn på AVITU, STAR på vei mot RNAV app for runway 06.

 

HDAM14.jpg

På downwind for runway 06.

 

HDAM15.jpg

hvordan kommer første skikkelige landigna til å gå med denne fuglen?

 

HDAM16.jpg

Base turn.

 

HDAM17.jpg

Flaps set, landing lights on, cleared to land. HKJK ligger på hele 5500 fot, så var en ganske så kjapp descent.

 

HDAM18.jpg

AP disengaged.

 

HDAM19.jpg

Over the keys

 

HDAM20.jpg

Kom meg ned til en viss grad. Øvelse gjør mester.

 

HDAM21.jpg

Det var fullt på den internasjonale terminalen idag, så vi blir klarert for taksing til domestic appron for så å vente på busser.

 

HDAM22.jpg

 

HDAM23.jpg

Classic i bakgrunn, African Express Airlines eller noe slikt ;)

 

HDAM24.jpg

Kan nok hende denne fuglen blir mer å se til i tråden min.

 

Sceneryet for HKJK er et veldig basic EZ-scenery som gjør det litt mer vennlig å fly til :)

 

Tor-Håkon

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...