Gå til innhold

Afrika Rundt! *Et sommerprosjekt*


Anbefalte innlegg

Hei til alle simmere der ute.

 

Har blitt mye flyvning i Afrika i det siste, så da tenkte jeg liksågodt jeg kunne fly rundt hele dette fantastiske kontinentet.

 

Kommer til å laste opp alle turene i denne tråden.

 

Første leg gikk fra FACT, Cape Town, Sør-Afrika -> FYWH, Windhoek, Namibia med South African Express, callsign: SA1751.

 

Ser nå at første del av bildene er veldig kornete, grunnet feil oppløsning når de ble lagret, men de tar seg opp etterhvert.

 

Så over til bildene, evt kommentarer er under bildene.

 

FACT1.jpg

Dagens maskin, en CRJ 200 står oppsatt på en remote stand på Cape Town International Airport.

 

FACT2.jpg

 

FACT3.jpg

Blir klarert direkte ut til Robben Island/RIV som ligger litt vest for flyplassen. Motorer startet, flaps satt, taxi clearance obtained, taxing to runway 19.

 

FACT4.jpg

Expressways 1751 cleared for takeoff!

 

FACT5.jpg

Klatrer til 2000 fot før right turn mot RIV blir startet.

 

FACT6.jpg

Selvom klokka såvidt har passert 16.00 er det en nydelig solnedgang vi får se her, er jo tross alt vinter i Sør-Afrika.

 

FACT7.jpg

 

FACT8.jpg

Skulle nesten tro man satt i en Tu-134.

 

FACT9.jpg

Nærmer oss Namibia's røde ørken.

 

FACT10.jpg

 

FACT11.jpg

Plutselig mørkt!

 

FACT12.jpg

Snart så vi begynner descent fra 26000 fot.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 110
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

FACT13.jpg

Utsikt ned mot den kullsvarte ørkenen.

 

FACT15.jpg

Cleared for visual approach runway 08.

 

FACT16.jpg

Uvant å kontrollere den fuglen her.

 

FACT17.jpg

Etter en nokså vinglete approach kom vi oss ned, uvant å måtte presse snuta ned mot rwy.

 

FACT18.jpg

Rollout

 

FACT19.jpg

Shutdown.

 

Glemte selvfølgelig å legge inn scenery for Windhoek, så det kommer heller med på bildene på neste leg. Kommer til å fortsette å poste her om det er intr for det :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å se at der noen der ute som følger med på prosjektet mitt.

 

Dagens andre leg blir flydd som SW772, altså Air Namibia med 737-500 fra Windhoek, Namibia til Luanda, Angola.

 

Ruten var som følger: FYWH WHV UA617 AKAZU VHU UV858F ENBED ARGOL FNLU.

 

Turen var på 850 NM. Den ble fløyet på ca to og en halv time.

 

Desverre har jeg ikke noe scenery for Luanda, men fant en helt grei Afcad som jeg slengte inn.

 

Så over til bildene:

 

FYWH1.jpg

Klokken er ca. 09.15, rolig tidspunkt her på flyplassen. Bortsett fra noen GA-fly var vi de eneste på tarmacen.

 

FYWH3.jpg

Er ingen SID som jeg har tilgang på ut fra Windhoek, så blir en immediate left turn mot første waypoint. Passet meg fint.

 

FYWH4.jpg

Blir klarert for taxing til bane 08. Flaps satt, speedbrakes testes. Denne flyplassen ligger virkelig midt ute i ingenting.

 

FYWH5.jpg

FYWH ligger på ca 5500 fots høyde, så trenger noen ekstra meter for å komme i lufta, men får rotert til slutt.

 

FYWH6.jpg

 

FYWH7.jpg

Klatrer mot 36000 fot.

 

FYWH8.jpg

Cruiser i praktfullt vær mot Angolas luftrom.

 

FYWH9.jpg

Fra ørken til jungel.

 

FYWH10.jpg

 

Påbegynt Descent og STAR. Blir klarert for ILS på bane 23, noe som betyr en laaang taxetur tilbake siden det kun er en taxebane ut dit. Altså i motsatt ende. (vet headingbug ikke er satt riktig)

 

FYWH13.jpg

En strand som ser behagelig ut :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det dags for dagens første leg. Turen i dag gikk i dag fra Luanda, Angola til en øy som kan være ukjent for mange.

 

Sao%20Tome1.jpg

 

Democratic Republic of São Tomé and Príncipe!

 

Dagens tur ble fløyet med TAAG Linhas Aéras de Angola som flight DTA510. Turen ble fløyet med en av selskapets freshe 737-700 med winglets.

 

taag_logo.jpg

 

Bilder kommer fortløpende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FNLU1.jpg

Dagens maskin står oppsatt på remote stand på Luanda flyplass som bærer det noe uvanlige navnet "4th of February" eller "Quatro de Fevereiro International Airport" siden dette er landets nasjonaldag.

 

FNLU2.jpg

Vi blir tildelt bane 23 for takeoff via en SID med et navn som lød D991G ettellerannet, altså en SID jeg ikke hadde kart for.

Ser også at det var feil VC texturer som fulgte med denne painten.

 

FNLU3.jpg

Company bird coming in.

 

FNLU4.jpg

Liner opp mens den innkommende 737'en skal ta en turnaround i andre enden. Vi fikk ta av før han snudde og kom tilbake. Dårlig med taxebaner her.

 

FNLU5.jpg

Angola 510 cleared for takeoff!

 

FNLU6.jpg

Angrybird

 

FNLU7.jpg

 

FNLU8.jpg

Airborne.

 

FNLU9.jpg

Ser en liten del av Luanda by der nede.

 

FNLU10.jpg

 

FNLU11.jpg

Klatrer mot dagens cruise-høyde som er FL390.

 

FNLU12.jpg

Dagens flytur bød på rolige vinder og null antydninger til turbulens.

 

Stay Tuned!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FNLU13.jpg

Har påbegynt approach som blir straight in for en visuell approach, noe som byr på 9 knops tailwind ved landing. Det er en del terreng ved andre enden, som altså gir rwy 29 som foretrukne rullebane ved landing.

 

FNLU14.jpg

 

Etter å ha flydd oppover kysten a

 

FNLU15.jpg

Island in sight!

 

FNLU16.jpg

Passer godt på farten her, kort bane.

 

FNLU17.jpg

Runway 29 in sight. Angola 510, cleared to land, beware of tailwinds..

 

FNLU18.jpg

En lokal spotter.

 

FNLU19.jpg

Short finale

 

FNLU20.jpg

Før jeg blir kritisert her kan jeg fortelle om crosswind bakfra som gjorde landinga vrien, men kom ned.

 

FNLU21.jpg

Ingenting som lukta av svidd gummi!

 

FNLU22.jpg

Full reverser og autobrake på 2, merkes godt.

 

FNLU23.jpg

 

FNLU24.jpg

Takker for turen, stay tuned for neste leg. Kommer snart til en pc nær deg ;)

 

Scenery finnes btw på fsnabisso

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder, fine illustrasjoner og bra historie :) Jeg ser at du har iFlys standardteksturer til VCen. Om du er interessert kan du laste ned min versjon, som forbedrer VCen:

 

iFly standard til venstre, min til høyre (Vennligst ignorer min gamle, horrible logo :blush: ) :

cockpitenhancement-1.jpg

 

 

Om du liker min VC bedre, last den ned her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En riktig god formiddag til alle dere som sitter spent å følger med på hvor mitt neste leg i fantastiske Afrika går<3

 

I dag fikk jeg et akutt behov for et miljøskifte, så da ble dagens tur fløyet med en jernklump fra Antonov ved navn AN-12B.

 

Turen i dag gikk til Accra i Ghana.

 

Turen ble fløyet med et av de få fraktselskapene på Sao Tome, som lyder navnet Goliaf Air. Selskapet er blottet for informasjon og er svartelistet de fleste plasser, mye grunnet involvering i våpenhandel i Sudan.

 

Men over til bildene.

 

FPST1.jpg

Tidlig morgen på Sao Tome. Mannskapet på 4! er på plass i cockpit.

 

FPST2.jpg

Det var ikke så mye frakt som skulle med i dag, siden dette var en tur for å hente varer i Ghana som skulle fraktes ut til øygruppen.

 

FPST3.jpg

Vekker sånn ca halve lokalbefolkningen ved oppstart av de 4 vispene. Trigger vel også anfall hos de fleste med astma her ute.

 

FPST4.jpg

Ready for takeoff runway 11. And the earthquake begins.

 

FPST5.jpg

Legger igjen et pent og silkemykt røykteppe i det vi forlater øya <3

 

FPST6.jpg

Klatrer mot 10000 fot, eller ettellerannet antall meter. Uvant med russisk cockpit.

 

FPST7.jpg

 

FPST8.jpg

Den er faktisk overraskende god å fly!

 

FPST9.jpg

Sitter å krysser fingrene for fint vær i Ghana siden det meste av navigasjonsutstyr ikke virker i flyet.

 

FPST10.jpg

Begynner å tetne til.

 

FPST11.jpg

Blir litt slalomflyvning.

 

FPST12.jpg

Stay tuned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FPTS13.jpg

Har så fått væroppdatering for Accra, skydekke under 1000 fot. Ikke bra for oss gitt.

 

FPTS14.jpg

Begynner en tidlig descent for å prøve å komme under skydekket.

 

FPTS15.jpg

endelig får vi Accra by i sikte, nå mangler bare å finne flyplassen.

 

FPTS16.jpg

 

FPTS17.jpg

Gearski downski!

 

FPTS18.jpg

Runway 21 in sight. Blåser friskt mens vi prøver å line opp.

 

 

FPTS19.jpg

Cleared to land!

 

FPTS20.jpg

Copiloten tar pedalene mens jeg bruker knærne for å presse stikka fremover, tung fugl gitt!

 

FPTS21.jpg

Hvem er det som har sagt at russiske fly ikke er bygd for å lande på nesehjulet?

 

FPTS22.jpg

Goliaf, taxi to cargo ramp next to the other russian bird.

 

FPTS23.jpg

Takk for at du fløy med Goliaf air, for deg som lever farlig ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En riktig god lørdagskveld til dere alle :)

 

Vet ikke hvor mange det er som følger med i denne tråden, men tenkte jeg skulle prøve meg på en rapport til.

 

La ut en liten teaser tidligere i dag som viser et FN-fly av tyupen C-130. Har hatt denne fuglen fra Captain Sim liggende lenge i stallen etter et billig-salg, men har aldri fått testet den skikkelig, emen i kveld skjedde det.

 

Turen gikk fra DGAA, Accra, Ghana til DIAP, Abidjan, Ivory Coast eller Elfenbenkysten på norsk.

 

Det blir flydd mye forsyninger inn fra Ghana til Abidjan grunnet urolighetene som har oppstått der i det siste. Dette flys som oftest med IL-76, men siden jeg ikke klarte å få lagt inn utgaven fra russisk avsim uten CTD så ble det C-130 i dag.

 

Dette er den første rene nattflyvningen i serien og den ble fløyet med hjelp av ISG SIM Avionics.

 

Nok prat:

 

DIAP1.jpg

Står oppsatt på cargo-ramp på Kotoka International Airport.

Siden jeg ikke en gang klarer å få på strøm på flyet ser det veldig mørkt ut. Her må det leses!

 

DIAP2.jpg

Omsider ble det strøm på kjærra, spinn på propellene og flightplan plottet inn! Taxer til bane 21 for departure.

 

DIAP3.jpg

United Nations 2256 cleared for takeoff. Try not to wake all our neighbours. Have a nice flight!

 

DIAP4.jpg

Rotate!

 

DIAP5.jpg

Den flyr som en kniv skjærer smør, og da mener jeg ikke bremykt/hardt!

 

DIAP6.jpg

Klatrer mot FL140

 

DIAP7.jpg

Kommet ca opp til cruiselevel. Klart for kaffe!

 

DIAP8.jpg

Blir en ILS på bane 21 i Abidjan i natt. Er et forrykende uvær der nede. Passer veldig bra når det er min første lengre tur med herk samt at jeg ikke er så kjent med ISG sine instrumenter.

 

DIAP9.jpg

 

DIAP10.jpg

Startet en slalomdescent.

 

DIAP11.jpg

 

DIAP12.jpg

Rister og skrangler mens vi descender helt ned til 1500 fot for å komme under skydekket.

 

Stay Tuned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DIAP13.jpg

Established on the localizer.

 

DIAP14.jpg

Runway in sight.

 

DIAP15.jpg

 

DIAP16.jpg

Kom meg ned i et stykke overraskende nok! Første landing ever med C-130!

 

DIAP17.jpg

Parked and sjøtta dævn.

Er muligheter for at det blir denne fuglen som skal ta meg videre til neste destinasjon med mekanisk utstyr til en stor gruvebedrift.

 

Noen som kan gjette hvor jeg skal!?

 

Tor-Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny dag, ny tur!

 

Dagens tur gikk med samme fly som i går, altså C-130 fra SAFAIR/United Nations. Turen ble flydd med to containere med gruveutstyr som skulle til Bamako i Mali for videre frakt derfra ut til gruvene med lastebiler.

 

Turen var på ca 500 NM.

 

Men går rett og slett over til bildene. Enjoy!

 

DIAP1-1.jpg

Står oppsatt på stand i Abidjan. Mye ruskevær denne morgenen.

 

DIAP2-1.jpg

Dagens kontor, forsåvidt det samme som i natt :P

 

DIAP3-1.jpg

Starter de dundrene vispene som er montert på hver side av hodet mitt.

 

DIAP4-1.jpg

Etter en "lydløs" powerback ble foretatt takser vi mot bane 21 for en takeoff etterfulgt av en immediate turn to the right.

 

DIAP5-1.jpg

Jernklumpen som er fylt til randen med enda mer jern tar til slutt til vingene.

 

DIAP6-1.jpg

Starter så den krappe svingen mot første waypoint i flightplanen.

 

DIAP7-1.jpg

FLyr litt slalom under skydekket før vi engager auto'n å fyker opp igjennom skyene.

 

DIAP8-1.jpg

Kommer oss etterhvert opp. Første flightlevel var 14000 fot, men følte for en litt bedre utsikt, så vi endte opp på FL240.

 

DIAP9-1.jpg

Massive!

 

DIAP10-1.jpg

Det klarner opp etterhvert, så vi bestemmer oss for å dykke ned for en litt mer close-up view over landskapet.

 

DIAP11-1.jpg

 

DIAP12-1.jpg

Grunnet feil på noen av texturene på flyplassen i Mali så ble hele landskapet akutt blurry, det ble derfor lite bilder av approachen.

 

Stay Tuned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DIAP13-1.jpg

På finale etter en visuell approach til bane 24 i Bamako.

 

DIAP14-1.jpg

 

DIAP15-1.jpg

Har desverre glemt en exlude-fil til sceneryet, så default bygninger er igjen.

 

DIAP16-1.jpg

Manøvrerer som en drøm!

 

DIAP17-1.jpg

Full brake, full reverser, rakk desverre ikke første intersection. Her på backtracking.

 

DIAP18.jpg

En lokal spotter på plass.

 

DIAP19.jpg

Parkerer ved siden av Air Mali sin SAAB 340.

 

DIAP20.jpg

Shutdown.

 

Neste leg skal nok flyves med jet.

 

Stay Tuned!

 

Tor-Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...