Gå til innhold

Trofast stormfugl - Twin Otter


Rune Gustafson

Anbefalte innlegg

Sitter for øyeblikket og storkoser meg med boka "Trofast stormfugl - Twin Otter" (Widerøe). Jeg tillater meg å sitere noen linjer fra kapittelet "Manndomsprøven" i boka, som alle Twin Otter og Widerøe interesserte burde skaffe seg dersom de ikke allerede har gjort det;

 

"Humor og galskap var litt av ånden, men selv om vi noen ganger tøyde strikken langt, var vi fullt klar over konsekvensene", sier kaptein Mathias Krogh.

 

.... vi fulgte nordsida av Førdefjorden og var kommet nesten inn til Flokenes da vi kom inn i en kraftig regnbyge og kastevind. Det var opplagt at vi måtte komme oss ut fjorden igjen så fort som mulig. Vi snudde, landet i Florø, og passasjerene måtte ta bussen til Førde. Noe jeg ikke var klar over i tumultene, var at min kommentar: "Hvis vi ikke snur straks går det til h*****vete", hadde gått ut på høytalerne i kabinen, noe som selvsagt var en blunder. To dager senere sto et leserinnlegg i Bergens Arbeiderblad fra en passasjer: "Jeg trodde jeg hadde løst billett til Førde, men det viste seg at jeg var på vei til h*****vete".... :grin:

 

RuneG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmm... Havarikommisjonens rapporter etter Mehamn og Værøy ulykken er også verdt å lese - særlig for dem som ønsker et realistisk bilde av "stormfuglens" faktiske begrensninger. Og i enkelte tilfeller ble strikken strukket for langt, med påfølgende konsekvenser... Verdt å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg oppildne til noen heftig debatt om hva som er Twin Otteren's faktiske begrensninger, for det vet jeg ingen ting om. Men jeg er på ingen måte ikke overbevist om at havarikommisjonen forvalter hele sannheten, spesielt ikke når det gjelder Mehamn ulykken. På tross av at jeg aldri har vært spesielt glad i å fly, var det dette flyet jeg følte meg tryggest i. Og ta mitt ord på at jeg har flydd Twin Otter mer enn en gang i skikkelig drittvær .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler ikke på at du har følt deg trygg ombord. Den gangen var jo alle overbevist om at dette var flyet med stor F for norske forhold. Og kortbanenettet vårt er jo bygget for denne maskina. Så får det heller være at det også er den maskina som har fallt ut av himmelen oftest i Norge. :)

 

Har du forresten lest noen av rapportene til Havarikommisjonen? Ref Mehamn så var det intet mindre enn 3 uavhengige kommisjoner som kom frem til mer eller mindre samme resultat... Kan være at det betyr noe, vet du. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både lest, og i tillegg sett, Jaran. Med det siste sikter jeg spesielt til NRK's to programmer om Mehamn ulykken som setter søkelyset på en del uoppklarte hendelser samt senere funn av deler, og som, såvidt jeg erindrer, kun den siste kommisjonen delvis forsøkte å komme til bunns i.

 

RuneG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boka er heilt suveren og anbefalast til alle lesekyndige flyinteresserte. :) Veldig informativ, lærerik og ikkje minst morosam. :) Meir enn ein gang eg har flira høgt medan eg les den. Kjerringa trur det har rabla for meg der eg sit i sofaen og humrar i skjegget eg ikkje har... :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den boken angrer jeg ikke på at jeg skaffet meg! :)

Husker godt den historia om da de landet i Lakselv, med sterk ising på frontruta. Styrmannen åpna sideruta og skrapa av isen med brannøks, slik at de fikk sånn høvelig sikt. Da kapteinen la flyet opp mot vinden, kunne de imidlertid se rullebanen ut av sidevinduet. Flyet ble tjoret fast mellom to tankbiler, og det ble meldt om full orkan i Finnmark etterpå. :crazy:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det inntrykket som har festet seg hos meg etter å ha lest boka er vel noe i denne gaten; Twin Otter pilotene i Widerøe må vel med rette kunne kalles pionerer på sitt felt som til tider måtte takle store utførdringer med røft klima og vanskelig topografi, spesielt vinterstid, noe blant annet historien om isingen på frontruta illustrerer. :)

 

RuneG

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de var pionerer på sitt felt. Ingen tvil. Jaran, har gode argumenter mtp de ulykkene som har vært med Twin-Otter, men jeg tror det er viktig å tenke på at fokuset på sikkerhet i bransjen på den tiden var ikke så detaljstyrt som det er i dag. Det er derfor at det er interessant å lese boken, med kommentarer i fra flygere og passasjerer, fordi det faktisk gir oss en pekepinn på hvordan ting var og hvorfor piloter ble tilagt den respekten de hadde på den tiden. Spesielt siden de kom i all slags vær. Widerøe fikk jo også på seg ett rykte som sa at de kom uansett vær. Kulturen var annerledes på den tiden, det å ha litt "cowboy" tendenser var akseptert til en viss grad, både av kolleger og også passasjerer. Denne holdningen har endret seg over årene, godt er det! Men av nyere tid så kan kanskje denne holdingen blant de "gamle gutta" oppsumeres veldig godt i denne havarirapporten Ln-Wis

 

Holdning, blir vel feil ord kanskje, men gamle rutiner i en Twin-Otter var vanskelig å glemme i denne saken tydeligvis. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg veldig enig med Vidar. Det var jo en helt annen tid, og det er vel ikke helt feil å påpeke at Widerøe var noe preget av det man i dag ville kalle en ukultur og cowboy-tendenser.

 

Sikkert også mye mer spennende bokmateriale fra den tiden enn fra det striglede detaljstyrte miljøet man forventes å ha i dag, og det er vel lenge nok siden til at man kan snakke om det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Christian og Vidar, at vi snakker om en viss form for flyvende cowboys, kan jeg se. Det gjenspeiles jo i boka. Det ble nok en noe annen flykultur ved Widerøe's overgang til DHC7, i pilotmiljøet populært kalt "Purka". :grin: Jeg har selv opplevd "akrobatiske" øvelser som passasjer i "Otter'n" som tvilsomt hadde blitt akseptert i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boka kan bestilles i din lokale bokhandel, og koster ca. 260 kroner.

 

Skyline A/S

Tittel; "Trofast Stormfugl - Twin Otter",

Prosjekt og manus; Kirsten Kath. Lysne,

Redaktør: Oddbjørn Monsen,

ISBN: 82-91385-02-5

 

Du har noe å se frem til Tommy!

 

Og for de som måtte lure; jeg har ingen relasjoner til hverken forlag, redaktør, eller Widerøe Flyveselskap som sådan.

 

Andrew; har du også begynt som flygende "cowboy"? Den manøveren der hadde neppe gått med "Purka" heller :grin:

 

RuneG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...