Gå til innhold

Bytting av rullebane nummer.


aleksander rødland

Anbefalte innlegg

Av det jeg vet, spørs det litt hvor på jorda du er i forhold til den Magnetiske nordpolen mtp variasjoner. Prognosene blir laget for en 5 eller 10 år + hvor man kan fastslå hvordan den flytter på seg eksakt hvor lenge prognosene blir laget for er det kanskje noen andre som vet, mener iallefall å huske det stod i bøkene at de ble laget for en 10 år. på innflyvingskartet til rygge VFR routes står det at trenden er 0,17 E yearly. så runder de vel tallene opp eller ned etter hvordan nummeret endrer seg. 092 er da bane 09. 097 blir da 10.

 

Korriger meg hvis jeg er helt på trynet her!

 

Mvh

 

Christopher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente man gjorde banenummerene etter geografisk nordpol? Men her skal jeg ikke konkludere noe. Men dette pga at de aller fleste fly i dag har en eller annen form for gyrokompass.

 

Se for deg da å navigere inn mot Juneau (PAJN) rwy 08 i IMC, og forvente en rullebane som har ca retning 80 grader. Variation der er nemlig på 21 grader. Iom. at MAG brukes i flyvning opp/ned til en viss breddegrad, tror jeg nok vi kan være rimelig sikre på at rwy's er markert etter MAG-retning også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å spore av tråden komplett..

 

Ikke nødvendigvis. I og med at jorden roterer konstant er man kun avhengig av at gyroens svingninger i oppstartsfasen blir utlignet. Dette tar minimum tre timer. Derfor kobler man nesten aldri fra strømmen til gyrokompasset. Vil tro at evt. gyro på fly har en relativt konstant strømkilde også, selv på batt-off.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt vi bruker av retninger på instrumenter er referert til magnetisk nord, med mindre man flyr veldig langt nordover eller sørover hvor man refererer til sann (geografisk nord... over 73°N/60°S for oss, men det kan være forskjellig fra type til type og ulik instrumentering).

 

Så hvis rullebaneretningen er 064° så blir det bane 06 til misvisningen evt gjør at retningen blir feks 065°... Da blir banen gitt nytt navn 07. Blir den noengang 054° så blir den omdøpt til 05 osv osv...

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et vanlig (små)fly stilles gyrokompasset inn etter det magnetiske kompasset. Det er vanlig prosedyre hver gang en starter opp flyet. Underveis må en også korrigere gyrokompasset etter magnetisk kompass pga. bl.a. gyroens presesjon. Gyrokompasset skal dermed alltid peke mot den magnetiske nordpol i et fly, ikke den geografiske.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...