Gå til innhold

Erlend Moen

Members
  • Innholdsteller

    55
  • Ble med

  • Siste besøk

Om Erlend Moen

  • Bursdag 25. aug. 1965

Erlend Moen's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Prøv deg på govfr.com. Den dekker Norge (har dog ikke ICAO-kart). Jeg bruker den når jeg planlegger VFR-turer. Den er integrert mot airnavpro (nav-app på iPad og Android). Når du kommer deg over grensesnittet (det er litt spesielt...) i govfr.com så er det en ganske så bra side for å planlegge flyturer.
  2. "Kreves operativ flygeplan ved flyging lengre enn 50nm. Flyr du uten melder du "Negative Fligthplan" ved oppkall første gang, og får en forenklet klarering. For lengre enn 50nm, flyging over landegrenser, ut fra Gardermoen og flyging øst av 27 breddegrad er det krav for å file flightplan til ATC." NB: Her blander du begreper. Operativ flygeplan er IKKE det samme som flightplan. Operativ flygeplan er din egen plan over hvor du skal fly, med tanke på at du har nok fuel, rett høyde osv. Flightplan er den du melder inn til ATC hvis du ønsker søk- og redning, eller om du skal fly i henhold til de punktene du nevner - men IKKE noe krav om dette for lengre flyging enn 50nm. Du kan fly fra Bodø til Kristiansand uten flightplan om du vil (selv om det ikke nødvendigvis er så veldig lurt). Operativ flygeplan skal du imidlertid ha, men det er kun for ditt eget bruk.
  3. Jeg er medlem i BAK - men er ikke så ofte på Flesland da jeg bor et stykke unna.
  4. Det var et svært gammelt bilde av LN-DAG. I dag (!) ser hun slik ut: Pt. bor hun i Bergen hos Bergen Aeroklub.
  5. I et vanlig (små)fly stilles gyrokompasset inn etter det magnetiske kompasset. Det er vanlig prosedyre hver gang en starter opp flyet. Underveis må en også korrigere gyrokompasset etter magnetisk kompass pga. bl.a. gyroens presesjon. Gyrokompasset skal dermed alltid peke mot den magnetiske nordpol i et fly, ikke den geografiske.
  6. Sjekk nederste linje her: Lederlønn Nå kan lederlønninger kamufleres inn i mange andre goder, men dette er selve lønnskostnaden ut fra selskapet til adm. dir.
  7. Jeg er veldig enig i det Rune sier her. Er fersk PPL-pilot selv så jeg har ikke mye erfaring, men har ved flere tilfeller opplevd å ha mikro-fly i nærheten av meg uten at jeg har klart å få øye på dem. Har da fått melding fra LTT om uidentifisert fly i nærheten og bruker da mye mental kapasitet på å se etter dette. Jeg kan ikke skjønne at det ikke er obligatorisk med transponder og radio på mikrofly. Dette dreier seg ikke om "frihet" men om å ivareta en ansvar for andres (og egen) sikkerhet. Når det gjelder opplæring har jeg også tenkt en del på hvorfor det er så stor forskjell på den praktiske opplæringa. Jeg er svært glad for at jeg hadde mine 45+ timer før jeg fikk lappen. Jeg hadde god nytte av alle leksjonene, og ser ikke hvorfor det skulle være noen forskjell på et mikrofly i forhold til et småfly. Som mange sier her har mange mikrofly høyere ytelser enn en sliten C172. Har også hørt mikroflypiloter som sier at det kan være vanskeligere å fly et mikrofly i sterk vind (sidevind) pga. at det er lettere.
  8. Uskedalen, ytterst ute i Hardangerfjorden. Betaler selvsagt frakt om det skal sendes - og prisen er den rette.
  9. Som overskriften sier: Saitek Pro Flight Yoke og pedaler ønskes kjøpt. Erlend
×
×
  • Opprett ny...